Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Środki unijne nie są zagrożone

| oprac. ep. źródło: RI/GDDKiA 27.06.2019

 

GDDKiA: Środki unijne nie są zagrożone
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie ma ryzyka utraty środków unijnych – zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestor drogowy podpisał już 54 umowy o dofinansowanie. Na rozliczenie finansowe jest czas do 2023 roku. W przypadku odcinków dróg, gdzie doszło do zerwania umów z wykonawcami planowane jest podpisanie aneksu wydłużającego okres kwalifikowalności wydatków o czas konieczny na dokończenie robót budowlanych oraz ich rozliczenie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Do tej pory rozliczyła ponad 56 proc. środków w ramach POIiŚ, przy czym rozliczanie finansowe projektów UE w obecnej perspektywie zakończy się 31 grudnia 2023 r. – Nie ma ryzyka utraty dofinansowania unijnego – zapewnia drogowa dyrekcja w komunikacie.
Podpisano 54 umowy

Jak podano, do dofinansowania w obecnej perspektywie przewidziano 91 projektów GDDKiA, przyznają na nie środki UE w kwocie ponad 42 mld zł. Pełen potencjał finansowy projektów unijnych GDDKiA (wkład UE) zidentyfikowanych do dofinansowania z funduszy europejskich wynosi około 47 mld zł. – Oznacza to, że GDDKiA posiada zdecydowanie większy potencjał finansowy projektów niż przyznana w ramach POIiŚ kwota dofinansowania – informuje inwestor.

Do tej pory GDDKiA zawarła 54 umowy o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach POIiŚ. Ostatnie cztery umowy zostały zawarte na początku tego tygodnia – dotyczyły drogi ekspresowej S7 między Napierkami i Płońskiem oraz trzech obwodnic: Dąbrowy Tarnowskiej, Nowego Miasta Lubawskiego oraz Myśliny. W trakcie rozpatrywania są trzy kolejne wnioski o dofinansowanie.

Łączna wartość inwestycji, dla których zawarte zostały umowy wynosi około 64,5 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 36,2 mld zł oraz wkład UE – 30,75 mld zł). – Wykorzystaliśmy już ok. 72 proc. przyznanych nam środków unijnych. Do końca 2019 roku planujemy złożyć do oceny wnioski o dofinansowanie dla 9 projektów i szacujemy, że poziom wykorzystania środków UE dla GDDKiA wyniesie około 81 proc. – podaje GDDKiA.

Jesteśmy skutecznym beneficjentem

Od początku wdrażania perspektywy finansowej 2014 – 2020, GDDKiA złożyła 504 wnioski o płatność na kwotę wydatków kwalifikowalnych w wysokości około 28,6 mld zł. Kwota wydatków certyfikowanych (wkład UE) w ramach tych wniosków o płatność wynosi około 24,2 mld zł, co oznacza, że GDDKiA rozliczyła już finansowo ponad 56 proc. przyznanych środków unijnych w ramach POIiŚ – wskazuje inwestor przypominając, że wdrażanie oraz rozliczanie finansowe projektów UE w obecnej perspektywie zakończy się dopiero 31 grudnia 2023 r.

Nie ma ryzyka utraty dofinansowania

GDDKiA odnosi się też do inwestycji, na które rozwiązano umowy z wykonawcami i gdzie zachodzi konieczność wyboru nowych wykonawców. Zapewnia, ze także i tam nie ma ryzyka utraty dofinansowania, gdyż ich realizacja nie wykracza poza rok 2023, tj. końcowy termin kwalifikowalności wydatków dla POIiŚ. – W dodatku na odcinkach, gdzie trwały prace w terenie, rozliczyliśmy już większość kosztów kwalifikowalnych – informuje inwestor.

Dla odcinków z zerwanymi umowami planowane jest jednak podpisanie aneksu wydłużających okres kwalifikowalności.

W przypadku S3 odc. Kaźmierzów – Legnica (Salini) data zakończenia realizacji projektu według umowy o dofinansowanie to 31 grudnia 2019 r. Jak podaje GDDKiA, przewidywane jest podpisanie aneksu wydłużającego okres kwalifikowalności wydatków o czas konieczny na dokończenie robót budowlanych oraz ich rozliczenie. W ramach projektu koszty kwalifikowalne oraz wkład UE zostały rozliczone w 100 proc.

Na A1, odc. Pyrzowice – Częstochowa (Salini) data zakończenia realizacji projektu według umowy o dofinansowanie to także 31 grudnia 2019 r., będzie wiec aneks o dofinansowanie. Koszty kwalifikowalne oraz wkład UE zostały rozliczone w 94 proc.

Jeśli chodzi o odcinki realizowane przez Impresę Pizzarotti na S5, zakończenie realizacji projektu według umowy o dofinansowanie to odpowiednio: Białe Błota – Mielno: 31 grudnia 2020 r., a koszty kwalifikowalne oraz wkład UE zostały rozliczone w 73 proc.; odc. Nowe Marzy – Bydgoszcz: 31 grudnia 2021 r, rozliczenie w 53 proc.; Szczuczyn – Budzisko (granica państwa) – termin 31 grudnia 2022 r., koszty kwalifikowalne i wkład UE zostały rozliczone w około 12 proc.

W tych przypadkach GDDKiA planuje podpisać aneksy wydłużające okres kwalifikowalności wydatków o czas konieczny na dokończenie robót budowlanych oraz ich rozliczenie.

Kontrakt realizowany wcześniej przez Rubau, czyli S7 Warszawa – Grójec data zakończenia realizacji projektu według umowy o dofinansowanie to 30 czerwca 2022 r., a koszty kwalifikowane oraz wkład UE zostały rozliczone w 13 proc. Natomiast dla S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn umowa o dofinansowanie ma być podpisana przed końcem tego roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5