Obecnie na sieci dróg krajowych w realizacji są 82 zadania. Na kolejnych 29 trwają przetargi. Plan postępowań przetargowych na 2020 rok GDDKiA ma ujawnić do końca stycznia.
Inwestycje obecnie realizowane to łącznie 1004 km. Te, które są w procedurze wyłaniania wykonawcy obejmują odcinki liczące w sumie 360 km.
W pięciu przypadkach spośród prowadzonych 29 postępowań, wybrane zostały najkorzystniejsze oferty. W przypadku 12 trwa weryfikacja ofert. Także 12 postępowań jest na etapie przed terminem składaniem ofert.
Spośród trwających postępowań 7 dotyczy odcinków dróg, na których doszło do rozwiązania umów z wykonawcami. To m.in. 3 odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Na jednym z nich GDDKiA wskazała już najkorzystniejszą ofertę (Nowe Marzy – Dworzysko, gdzie przetarg wygrał Budimex). W dwóch pozostałych trwa weryfikacja ofert.
Wybrano także wykonawcę dla południowego wylotu drogi ekspresowej S7 z Warszawy (chodzi o odcinek Warszawa – Lesznowola, gdzie najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Polaqua). Wykonawcy mają jeszcze czas na złożenie ofert w przetargach na odcinki A6/S3 i S10 w województwie zachodniopomorskim (kontrakty po Energopolu Szczecin).
Wykonawcę wybrano dla blisko 48-kilometrowy odcinek S11 od Koszalina do Bobolic podzielony na trzy przetargi (Budimex, Mostostal oraz konsorcjum Kobylarnia i Mirbud).
Oferty otwarte zostały w postępowaniach na trzy odcinki autostrady A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (37 km), trzy odcinki drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem pod Warszawą (ok. 35 km), S5 pod Ostródą, A18 przy granicy z Niemcami, S16 koło Mrągowa i obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK-9.
Czas na składanie ofert maja jeszcze chętni do budowy: blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w podziale na cztery przetargi oraz powiązanej z nimi budowy obwodnicy Oświęcimia. Poza tym przygotowywanie ofert na dwa odcinki S3 pomiędzy Troszynem i Świnoujściem (ok 33 km), S7 w Małopolsce oraz S19 na Podkarpaciu.
Jak podała GDDKiA postępowanie przetargowe w trybie nieograniczonym trwa od ok. siedmiu do kilkunastu miesięcy. To i tak o połowę mniej niż miało to miejsce w przypadku przetargów ograniczonych (z 21 do ok. 11 miesięcy).
Do końca stycznia GDDKiA ma ogłosić plan postępowań przetargowych na 2020 rok. – Jesteśmy gotowi do realizacji kolejnych ambitnych planów, jednocześnie musimy podejmować odpowiedzialne decyzje. Na bieżąco analizujemy sytuację na rynku firm budowlanych, dlatego planując kolejne przetargi, chcemy uniknąć kumulacji kontraktów lub odwrotnie, inwestycyjnej luki. Jedna i druga sytuacja może doprowadzić do destabilizacji rynku budowlanego, sztucznie podwyższając lub zaniżając ceny materiałów, robocizny itp. i w konsekwencji ofert przetargowych – pisz w komunikacie GDDKiA.