Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

GDDKiA wydała prawie pół miliarda. Droga zima na drogach

| inf. pras źródło: 12.08.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA wydała prawie pół miliarda. Droga zima na drogach
fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pod względem prac z zakresu zimowego utrzymania dróg był to jeden z najbardziej wymagających sezonów ostatnich lat - podsumowuje GDDKiA. To głównie wina intensywnych opadów śniegu.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, choć temperatury minionej zimy nie różniły się znacząco od średniej z ostatnich 30 lat (według danych IMiGW), to intensywne opady śniegu mogły dać się kierowcom we znaki. Zdarzały się doby, podczas których potrafiło spaść kilkadziesiąt centymetrów śniegu. Znacznie ograniczona była też widoczność. 

Jak podaje, w walkę ze śniegiem, gołoledzią i marznącymi opadami zaangażowanych było 7 339 sztuk sprzętu do zimowego utrzymania. Ich celem było nie tylko odśnieżanie dróg, ale również przeciwdziałanie śliskości. W sezonie zimowym 2020/2021 na drogach krajowych pracowało m.in. niemal 1 700 solarek i ponad 2 500 pługów (jednostronnych, dwustronnych, o zmiennej geometrii oraz wirnikowych), a także piaskarki, spycharki, równiarki, ładowarki oraz inny sprzęt. Liczba jednostek wyjeżdżających na drogi danego dnia, uzależniona była od panujących warunków pogodowych.

Niemal pół miliona ton soli drogowej

Dyrekcja podkreśla, że nie ma jednego środka, który sprawdza się we wszystkich zimowych warunkach. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym jest jednak chlorek sodu, czyli tzw. sól drogowa. Jest to produkt naturalny, tani, a jednocześnie bardzo skuteczny w działaniu. Niekorzystne skutki jego stosowania (np. właściwości korozyjne) udało się zdaniem GDDKiA w ostatnich latach ograniczyć dzięki nowoczesnym technologiom, które związane są m.in. z odpowiednim nawilżeniem i uziarnieniem soli oraz sposobami jej rozsypywania na drodze. Dzięki temu zużywa się jej znacznie mniej, przy zachowaniu optymalnej skuteczności.

Chlorek sodu nie jest toksyczny, a najwyższą skuteczność wykazuje w temperaturach do -6°C. Do zimowego utrzymania dróg krajowych w sezonie zimowym 2020/2021 wykorzystaliśmy prawie 500 tys. ton soli. Jest to najwięcej w ostatnich latach.

Sezon 2015/2016: 251 667 t
Sezon 2016/2017: 373 249 t
Sezon 2017/2018: 326 412 t
Sezon 2018/2019: 376 211 t
Sezon 2019/2020: 153 506 t
Sezon 2020/2021: 496 643 t

Dla bardzo niskich temperatur lepiej sprawdza się chlorek wapnia lub chlorek magnezu. Są to jednak rozwiązania kilkakrotnie droższe niż sól drogowa, a także wymagające specjalnego przechowywania w szczelnie zamkniętych opakowaniach. Podobnie jak chlorek sodu nie są to substancje toksyczne. W minionym sezonie zimowym wykorzystaliśmy 1 257 ton chlorku wapnia, 221 ton chlorku magnezu, a także 18 667 ton materiałów uszorstniających.

Zakres robót zimowych

Zimowym utrzymaniem objętych zostało łącznie 19 656 km dróg. Na długości 984 km ustawione zostały specjalne zasłony przeciwśnieżne. Przypomnijmy, że utrzymanie dróg krajowych prowadzone jest w jednym z czterech standardów, przy czym najniższym (standardem V) objęte są zwykle drogi serwisowe przy autostradach i ekspresówkach.

W minionym sezonie standardem I objętych zostało 4 774 km dróg (długość zasłon przeciwśnieżnych: 251 km), a standardem II - 11 182 km (długość zasłon: 638 km). Standard III to 1 783 km dróg (94 km zasłon przeciwśnieżnych), a standard V - 1 918 km dróg.

Rekordowe koszty

Jak podaje GDDKiA, intensywne opady śniegu i trudne warunki pogodowe w sezonie zimowym 2020/2021 wpłynęły nie tylko na liczbę wykorzystanych sztuk sprzętu czy ilość użytej soli drogowej, ale także na koszty prac utrzymaniowych. Na odśnieżanie dróg, zwalczanie śliskości i utrzymanie wspomnianych wcześniej standardów przeznaczono w minionym sezonie 481,4 mln zł.

Koszty związane z zimowym utrzymaniem dróg:
  • Sezon 2015/2016: 281,9 mln zł
  • Sezon 2016/2017: 348,3 mln zł
  • Sezon 2017/2018: 308,6 mln zł
  • Sezon 2018/2019: 371,4 mln zł
  • Sezon 2019/2020: 298,5 mln zł
  • Sezon 2020/2021: 481,4 mln zł

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5