Wskazaniem najkorzystniejszego wariantu trasy, która pozwoli na ominięcie przez tranzyt aglomeracji warszawskiej zakończą się prace, które chce zlecić GDDKiA. Ruszyły dwa przetargi na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tzw. dużej obwodnicy Warszawy. Dotyczą odcinków na zachód od Warszawy - od S10 przez DK-92 do S7.
Wykonawcy będą zobowiązani do opracowaniem STEŚ dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W tej sprawie warszawska GDDKiA ogłosiła dwa przetargi. Jeden dotyczy odcinka od drogi S10 (bez węzła) do DK-92 (z węzłem), drugi od DK-92 (bez węzła) do S7 (z węzłem). Dokumentacja dla ważnej trasy ma być przygotowana w ciągu 44 miesięcy.
Od S10 do DK-92
Odcinek od S10 do DK-92 planowany jest jako droga ekspresowa S10. Ma przebiegać przez teren powiatów płońskiego, płockiego, sochaczewskiego oraz gminy: Naruszewo, Wyszogród, Młodzieszyn, Rybno, Sochaczew, przy czym inwestor nie wyklucza możliwości lokalizacji również na terenie gmin sąsiednich.
Droga według wstępnych założeń – ma się zaczynać na połączeniu z planowaną drogą ekspresową S10, w rejonie miejscowości Nacpolsk, a kończyć na przecięciu z drogą krajową nr 92 po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa. Na tym odcinku ma być droga ekspresową o wstępnie planowanym przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu.
Inwestor zakłada, że na trasie będzie co najmniej 5 węzłów: na początku odcinka oraz na przecięciach z drogami DK-62, DW-575, DW-577 oraz na końcu opracowania w powiazaniu z DK-92.
Wykonawca będzie także zobowiązany do przeanalizowania możliwości i zasadności wykonania węzła na powiązaniu z istniejącą siecią dróg na odcinku od drogi ekspresowej S10 do drogi krajowej nr 62.
Częścią tej trasy będzie także most przez Wisłę.
Od DK-92 do S7Drugi przetarg dotyczy STEŚ dla odcinka od DK- 92 (bez węzła) do S7 (z węzłem). Ta część trasy będzie przebiegała przez powiaty: sochaczewski, żyrardowski, grodziski, grójecki, piaseczyński oraz gminy: Sochaczew, miasto Sochaczew, Nowa Sucha, Teresin, Wiskitki, Jaktorów, Puszcza Mariańska, Radziejowice, Mszczonów, Żabia Wola, Pniewy, Tarczyn, Grójec, z możliwością przebiegu także przez sąsiednie gminy.
W tej części trasa jest planowana częściowo jako autostrada A50, częściowo jako S50. W obu przypadkach brany pod uwagę jest przekrój 2x3.
Droga ma się zaczynać na przecięciu z drogą krajową nr 92 po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa a koniec na połączeniu z drogą ekspresową S7, wstępnie na odcinku Złotokłos – Grójec.
Minimalna liczba węzłów, które należy przewidzieć to 5: na początku opracowania, w powiązaniu z istniejącą DK-92, oraz na przecięciach z A2, z DK-92, DW-719, S8 oraz na końcu opracowania – na połączeniu z S7.
Inwestor oczekuje także przeanalizowania zasadności budowy węzła na powiązaniu z istniejącą siecią dróg na odcinku pomiędzy drogami ekspresowymi S8 i S7.
W każdej części wykonawcy, którzy zostaną wybrani będą musieli uwzględniać opracowania dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Będą także zobligowani do wzajemnego koordynowania opracowań dla każdej z części.
Termin składania ofert minie 26 stycznia 2022 r.
Efektem opracowań będzie wskazanie najkorzystniejszego przebiegu trasy i zatwierdzenie go decyzją środowiskową.
Tzw. duża obwodnica pozwoli na ominięcie aglomeracji warszawskiej przez ruch tranzytowy, zwłaszcza ciężki transport.