Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

GDDKiA zapłaci części podwykonawców Salini na A1

| Elżbieta Pałys źródło: RI 06.03.2019

 

GDDKiA zapłaci części podwykonawców Salini na A1
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Spośród 300 podwykonawców pracujących na odcinku F autostrady A1 koło Częstochowy, 30 złożyło wnioski o bezpośrednią płatność ze strony inwestora. 14 ze złożonych wniosków dotyczy robót budowlanych – wynika z komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Chodzi o powstający fragment autostrady pomiędzy węzłami Blachownia i Rząsawa stanowiący część autostradowej obwodnicy Częstochowy. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm Salini i Todini.

To jeden z czterech budowanych odcinków A1 między Pyrzowicami a Częstochową, jednocześnie ten, na którym prace postępują najwolniej. O niezadowalającym tempie prac na tym odcinku mowa była od dawna.  

W ostatnim czasie doszły do tego informacje o roszczeniach tego wykonawcy względem inwestora. Salini oczekuje 449 mln zł dopłaty do realizowanych kontraktów drogowych (w sumie mowa o 5 odcinkach). Chodzi o wyrównanie kosztów związanych z rosnącymi cenami. Z drugiej strony, GDDKiA podała, że na wszystkich realizowanych przez tę firmę kontraktach jest uprawniona do wyegzekwowania 67 mln zł z tytułu kar umownych, w tym 5,5 mln zł za niezgłoszenie podwykonawców, usługodawców bądź poddostawców. W rozpatrywaniu mają być kolejne ok. 163 mln zł potencjalnych kar.

Podwykonawcy zgłaszają się do inwestora

W tym tygodniu inwestor spotkał się z podwykonawcami pracującymi dla Salini na odcinku F autostrady A1. Jak wynika z przekazanej informacji, na tej budowie zawartych jest ponad 300 umów z podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami. Część z nich zażądała od GDDKiA bezpośredniej wypłaty należności za świadczenia związane z odcinkiem F autostrady A1 – inwestor dokonuje bezpośrednich płatności w sytuacji, gdy nie reguluje ich wykonawca generalny. Do tej pory GDDKiA otrzymała ponad 30 wezwań do bezpośredniej płatności, w tym 14 dotyczących robót budowlanych na odcinku F.
 
Inwestor poinformował, że wnioski składane przez podwykonawców będą rozpatrywane indywidualnie, a należne środki wypłacane niezwłocznie.

„Dodatkowo wymagamy od Głównego Wykonawcy realizacji kontraktu po zakończeniu okresu zimowego. W przeciwnym wypadku podejmiemy zgodne z kontraktem działania, stosowne do tego, aby jak najszybciej zrealizować całą inwestycję i udostępnić trasę kierowcom przy zachowaniu najwyższej jakości wykonywanych prac” – napisała GDDKiA w komunikacie. Wcześniej pojawiały się bowiem sygnały, że firmy, które złożyły roszczenia z tytułu waloryzacji, mogą, w przypadku niezrealizowania ich żądań, zaprzestać prac na budowach.

Sporne wiadukty

W przypadku odcinka F autostrady A1 dodatkowo pojawia się wątek związany z jakością betonu na budowie. Latem ub. roku okazało się, że beton użyty do budowy dwóch wiaduktów (WD-361 i WD-362) nie spełnia oczekiwanych wymagań.
Przeprowadzone badania laboratoryjne próbek wykazały brak spełnienia projektowanej klasy betonu w zakresie parametru wytrzymałości na ściskanie. Wiadukty miały być rozebrane. Potem okazało się jednak, że w dłuższym okresie obiekty osiągnęły zakładaną klasę betonu, w konsekwencji czego inżynier kontraktu wydał zgodę na kontynuację prac na tych obiektach.

Teraz wykonawca oczekuje z tego tytułu wydłużenia czasu na dokończenie zadania oraz zapłaty kosztów związanych z wydłużonym czasem realizacji. Roszczenia będą analizowane.

GDDKiA podkreśla jednak, że to wykonawca sam określił, kiedy i w jakim czasie te obiekty zostaną wykonane, samodzielnie też określił recepturę i skład mieszanki betonowej, technologię robót oraz projektowane parametry techniczne, jakie poszczególne elementy obiektu winny osiągnąć, by były zgodne z zatwierdzonymi rozwiązaniami projektowymi.

– Zadanie jest realizowane w systemie projektuj i buduj – przypomina rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak. – Wykonawca, zatem we własnym zakresie, zgodnie z zapisami kontraktowymi, najpierw projektuje, a następnie, na podstawie zatwierdzonej dokumentacji, realizuje inwestycję. Wykonawca ma wszelkie warunki do tego, aby przygotować i wykonać inwestycję optymalnie: spełniając wymagania zamawiającego oraz zapewniając sobie dogodne warunki przeprowadzenia procesu budowy – stwierdza przedstawiciel GDDKiA.

Podkreśla, że osiągnięcie odpowiedniej wytrzymałości na ściskanie próbek betonu po 28 dniach dojrzewania to podstawowe wymaganie Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych dotyczących betonu konstrukcyjnego wbudowywanego w obiekty inżynierskie, które jednak sam sobie postawił wykonawca. – W przypadku tych dwóch spornych obiektów nie uzyskano wyników, które można uznać za zgodne z wymaganiami STWiORB oraz dokumentacją projektową. Wykonawca nie spełnił zatem warunków, które wskazane zostały w opracowanej przez wykonawcę i zatwierdzonej przez inżyniera kontraktu, dokumentacji – podsumowuje rzecznik.

Według planów przejezdność na tym odcinku autostrady ma być osiągnięta jeszcze w tym roku. 15 marca okaże się czy wykonawca ruszy z robotami w związku z zakończeniem sezonu zimowego. Wcześniej GDDKiA informowała, że w okresie zimy przeprowadza inwentaryzację prac na tych kontraktach, gdzie prace przebiegają zbyt wolno, by w razie czego szybko wybrać nowego wykonawcę.     

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5