Od ok. 10 miesięcy jeździmy już A1 między węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. Droga wciąż jeszcze nie została ukończona. GDDKiA zleca kolejne prace. Kontrakt podpisał właśnie Strabag.
Najnowszy kontrakt dotyczy dokończenia budowy wiaduktu autostradowego oraz 460 m jezdni autostrady na odcinku pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. Prace mają być wykonane w ciągu 9 miesięcy. Będą kosztowały 11,435 mln zł.
Zamówienie obejmuje dokończenie wiaduktu autostradowego (WA352) z wykorzystaniem, składowanych na placu prefabrykacji w rejonie węzła Częstochowa Północ, belek prefabrykowanych VFT oraz wykonanie robót drogowych na jezdni głównej w rejonie obiektu, a po wykonaniu tych prac budowlanych uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Pod koniec sierpnia br. na autostradowej obwodnicy Częstochowy zakończyły się prace umożliwiające podniesienie prędkości na tym odcinku. Na odcinku od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Jasna Góra włącznie dopuszczalna prędkość to 140 km/h, natomiast na dalszym odcinku od węzła Częstochowa Jasna Góra do węzła Częstochowa Północ dopuszczalna prędkość poruszania się zostanie zwiększona do 110 km/h.
Trwa także budowa oświetlenia na węzłach Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia oraz w rejonach Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko i Gorzelanka – roboty te będą zrealizowane do końca roku.
Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Wykonane zostaną również roboty melioracyjne, prace wykończeniowe w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni, a także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
W ramach inwestycji powstaną także MOP-y Gorzelanka Wschód, Gorzelanka Zachód, Wierzchowisko Wschód, Wierzchowisko Zachód i OUA Lgota. Na te prace GDDKiA ma już oferty od wykonawców. W ostatnim Ostatnim przetargiem dla tego odcinka autostrady A1 będzie ten, który wyłoni wykonawcę robót wykończeniowych.
Autostradowa obwodnica Częstochowy pierwotnie była realizowana przez Salini, jednak kontrakt został rozwiązany. GDDKiA w trybie negocjacji bez ogłoszenia zleciła najpilniejsze prace związane z dokończeniem ciągu głównego, co pozwoliło na dopuszczenie ruchu na tym odcinku. Pozostałe prace zlecane są w oddzielnych przetargach.