Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Intermodal - Polska

GLS: neutralność klimatyczna do 2045 roku

| Magdalena Chajzler źródło: 22.11.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

GLS: neutralność klimatyczna do 2045 roku
fot. GLS

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

O programie Climate Protect, geokodowaniu, ograniczaniu CO2 i rowerach kurierskich rozmawialiśmy z Justyną Glaza, environmental manager GLS Poland.
Rynek Infrastruktury: W 2008 r. rozpoczęliście inicjatywę ThinkGreen. Teraz uruchomiliście program Climate Protect. Co udało się zrobić przez te kilkanaście lat (największe sukcesy)? Jakie są kolejne kroki w walce z CO2?

Justyna Glaza, environmental manager GLS Poland: Podkreślę na wstępie, że program Climate Protect jest integralnym elementem nowej, ale już wdrażanej strategii rozwoju GLS. To znaczy,
że kwestie związane z ochroną klimatu i szerzej z ekologią postrzegamy i traktujemy priorytetowo. Działamy w branży transportowej, więc zdajemy sobie sprawę zarówno z naszej odpowiedzialności,
jak i z faktu, że możemy wiele zrobić m.in. dla ograniczenia emisji.

Mamy ambicję, by osiągnąć zerową emisję do 2045 roku. Wyznaczyliśmy sobie konkretne kamienie milowe. Do 2030 roku co najmniej 50 proc. pojazdów w naszej flocie transportowej będzie miało napęd nisko- lub zeroemisyjny. Zgodnie z planem, do 2035 roku każdy nowy pojazd transportowy będzie spełniał te warunki.

Chcę zaznaczyć, że nasza strategia opiera się na redukowaniu, unikaniu oraz kompensowaniu emisji dwutlenku węgla. Przy czym kluczowe dla nas jest systematyczne ograniczanie emisji. Natomiast równoważenie jest rozwiązaniem wtedy, gdy z jakichś powodów, przede wszystkim braku odpowiednich technologii, redukcja emisji nie jest możliwa.

Co roku obliczamy nasz ślad węglowy i współpracujemy z partnerem prowadzącym projekty offsetowe. ClimatePartner wspiera nas w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla. Angażujemy się m.in. w ochronę lasów deszczowych, które są przecież naturalnymi pochłaniaczami CO2, czy w projekty budowy alternatywnych źródeł energii dla gospodarek wschodzących. Poza tym obiekty naszej infrastruktury bazowej w coraz większym stopniu wyposażamy w urządzenia do pozyskiwania energii z zielonych źródeł. W przypadku budynków korzystamy też z certyfikatów OZE. Dzięki temu, już od kwietnia 2022 roku, kompensujemy w 100 proc. naszą emisję CO2 w Europie. Są to już wymierne osiągnięcia, choć oczywiście jesteśmy dopiero na początku drogi do pełnej klimatycznej neutralności.

Dodam, że już wcześniej, przed rozpoczęciem programu Climate Protect, realizowaliśmy inicjatywy proekologiczne. Program ThinkGreen porządkował je w sposób systematyczny i również wyznaczał pewne cele. Wdrożyliśmy system zarządzania środowiskowego zgodnego z normą ISO 14001. Zaczęliśmy również korzystać z OZE, w zakresie 85 proc. energii zużywanej w naszych obiektach.
W 2019 roku wdrożyliśmy również pierwsze ciężarówki z napędem na LNG. Dodatkowo, w każdym oddziale sortujemy śmieci i oddajemy do recyklingu wszystkie materiały, które nadają się do tego celu, oszczędzamy papier poprzez dwustronne drukowanie dokumentów handlowych, ponowne użycie kopert czy umowy podpisywane elektronicznie. Wymieniamy również oświetlenie na LEDowe. Wszystko to także działania przynoszące wymierną korzyść środowiskową. Podkreślę, że otrzymaliśmy złote godło EcoVadis, czyli prestiżowe wyróżnienie, o zasięgu globalnym, dla firm najbardziej dbających o ekologię.

RI: Kompensujecie emisję na różne sposoby - fotowoltaika, energia z OZE, elektryczne busy czy skaner kurierski - to takie bardziej oczywiste sposoby. Co możecie powiedzieć o tych mniej oczywistych?

Justyna Glaza: Skaner jest oczywiście urządzeniem podstawowym w wyposażeniu kuriera – zastępuje drukowane listy doręczeń, które kiedyś się stosowało. To rzecz jasna rozwiązanie ekologiczne, ponieważ pozwala oszczędzać sporo papieru. Spośród mniej oczywistych, a ciekawych rozwiązań związanych z równoważeniem emisji, warto tu wymienić geokodowanie. Bardzo precyzyjnie odwzorowuje ono rzeczywiste trasy kurierskie i umożliwia ich dokładne planowanie niezależnie od kodów pocztowych, a z uwzględnieniem wielu aktualnych elementów i zjawisk. Wykorzystanie geokodowania zdecydowanie usprawnia logistykę ostatniej mili, czyli kluczowy element całego procesu.

Jaki ma to związek z ekologią i kompensowaniem emisji? Precyzyjnie zaplanowana trasa oznacza, że kurier nie tylko nie traci czasu na szukanie adresów, ale też nie spala niepotrzebnie paliwa. Przynosi to wymierne ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Ponadto, nasi kurierzy przechodzą szkolenia z zasad eco-drivingu, co też pozwala ograniczać spalanie.

RI: Wprowadziliście również rowery kurierskie. W jakich miastach (w Polsce) obecnie działają, a do których planujecie ekspansję? I zapytam trochę sceptycznie - a co zimą?

Justyna Glaza:Pierwszy rower kurierski, wtedy jeszcze o charakterze pilotażowym, wprowadziliśmy latem 2020 roku w Krakowie. Niedługo później doszły Wrocław i Warszawa, a w tym roku Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Gdańsk, Władysławowo, Łódź, Gliwice, Łódź czy Oświęcim. W tym tygodniu wystartowały również rowery w Poznaniu. Rowery sprawdzają się w gęstej zabudowie, w obszarach o natężonym ruchu pieszym czy objętych ograniczeniami dla ruchu samochodowego. Przynosi to korzyści operacyjne: kurier poruszający się na rowerze nie stoi w korkach i nie musi szukać miejsca do parkowania, może podjechać praktycznie pod adres dostawy, więc oszczędza sporo czasu.

Bardzo istotne są też kwestie ekologiczne. Rower kurierski oszczędza w ciągu roku 12,5 ton emisji CO2. Poza tym, nie generuje hałasu, co w gęstej zabudowie również ma ogromne znaczenie. Rowery kurierskie GLS są rozwiązaniem całosezonowym. Konstrukcja tych pojazdów umożliwia jazdę również zimą. Miejsce kuriera jest zadaszone, a skrzynia ładunkowa jest oczywiście całkowicie szczelna i w pełni odporna na działanie deszczu czy śniegu. Nasi kurierzy mają już za sobą sezony zimowe i mimo trudniejszych warunków świetnie sobie poradzili.

RI: Czy planujecie wdrożyć dostawy dronami i autonomicznymi busami?

Justyna Glaza: Stale monitorujemy rozwój technologii i testujemy te, które osiągają gotowość technologiczną wymaganą w naszej branży. Zależy nam przede wszystkim na jakości obsługi klientów. Dlatego wprowadzenie dronów czy pojazdów autonomicznych na razie nie wchodzi w grę. Rzecz jasna nie wykluczamy wdrażania w przyszłości technologii i innowacyjnych rozwiązań, które obecnie są na wstępnym etapie opracowywania.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5