Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

GNSS jako rozwiązanie problemu kolejek na bramkach

| inf. pras. źródło: Vitronic 10.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

GNSS jako rozwiązanie problemu kolejek na bramkach
fot. Vitronic

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zanim odpowiemy na pytanie czy, a jeżeli tak to w jaki sposób, nowa technologia z zakresu poboru opłat może pomóc nam rozwiązać przynajmniej część istniejących w Polsce problemów z zakresu transportu, rozważmy czym właściwie jest technologia GNSS?
W skrócie, GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems) jest to ogólne określenie systemów nawigacji satelitarnej o zasięgu globalnym, służących do precyzyjnego określania położenia pojazdu, przy wykorzystaniu sieci satelitów. Najpopularniejszym systemem tego typu jest powszechnie znany system GPS.

Systemy GNSS znajdują zastosowanie nie tylko w codziennym życiu, przy wykorzystywaniu popularnych aplikacji takich jak chociażby mapy czy też wszelkiego rodzaju oprogramowanie mobilne korzystające z lokalizatorów, ale używane są również w zaawansowanych rozwiązaniach dla biznesu oraz przy wypełnianiu zadań publicznych przez organy administracji.

Jednym z tego typu wdrożeń jest wykorzystywanie GNSS przy poborze opłaty za przejazd wyliczanej w oparciu o pokonany dystans. System taki wymaga kilku ważnych komponentów, m. in. urządzenia OBU (On-Board-Unit), połączenia GSM oraz systemu centralnego (back office) – a to wszystko w celu poprawnego naliczenia właściwej opłaty za przejazd drogami płatnymi po których poruszał się dany pojazd. Dane z urządzenia OBU są filtrowane i nakładane na mapę z siecią dróg płatnych, co pozwala na właściwe zidentyfikowanie pojazdów, w stosunku do których opłata powinna zostać naliczona i pobrana.

Dlaczego systemy GNSS?

Systemy satelitarne w porównaniu np. do tradycyjnej technologii DSRC nie wymagają przydrożnej infrastruktury do naliczania opłaty, co pozwala na znaczne obniżenie kosztów funkcjonowania lub wdrożenia nowych odcinków dróg płatnych i przyłączenia ich do funkcjonującego już systemu poboru opłat.
Systemy satelitarne w powyższym kontekście są już używane m.in w państwach takich jak: Niemcy, Słowacja, Węgry, Belgia.

Warto przy tym podkreślić, iż zastosowanie GNSS nie oznacza automatycznie możliwości całkowitego pozbycia się infrastruktury przydrożnej. Nierozłącznym elementem systemu GNSS jest bowiem komponent/system kontrolny tzw. Enforcement Tolling, oparty zasadniczo na technologii ANPR/OCR.

Vitronic jako lider systemów wizyjnych dostarczył rozwiązania ANPR m.in do jednego z największych systemów poboru opłat tj. do systemu niemieckiego. Vitronic od lat wprowadza nowe generacje urządzeń, które z sukcesem sprostały wysokim wymaganiom technicznym i jakościowym, jakie zostały postawione firmie kilka lat temu przez niemieckiego operatora.

Należy pamiętać, że systemy ANPR nie muszą zawsze kojarzyć się z wielkimi bramownicami; systemy te Vitronic może m. in. zainstalować w masztach na poboczu drogi, na istniejących wysięgnikach, za znakami drogowymi lub na mobilnych jednostkach kontrolnych.

Już dziś w Polsce jedna ze służb używa technologii Vitronic do automatycznego rozpoznawania numerów rejestracyjnych, która została zainstalowana na radiowozach i jest praktycznie niezauważalna dla użytkowników dróg. W swoich rozwiązaniach firma Vitronic, która ma już od kilku lat swój oddział w Polsce (Kędzierzyn Koźle i Warszawa) wykorzystuje technologię laserową LIDAR (Light Detection and Ranging).

Jak działa technologia LIDAR

Laser wysyła poprzez dedykowany układ optyczny bardzo krótkie i precyzyjnie odmierzone wiązki światła, używane nie tylko do detekcji pojazdów ale również do ich klasyfikacji na różnego rodzaju kategorie, zgodnie z konkretnymi wymaganiami danego klienta/operatora. Systemy Vitronic gwarantują najważniejsze cechy charakteryzujące sprawne i efektywne systemy poboru opłat tj. ciągłość świadczenia usług, najwyższą jakość dostarczanych produktów i usług, bardzo wysoki wskaźnik detekcji pojazdów i odczytu tablic rejestracyjnych, kompletność i integralność danych oraz kompatybilność z istniejącymi rozwiązaniami.

Niewątpliwymi zaletami systemu GNSS są:

• Otwartość na potencjalnie nowe funkcjonalności
• Modularność
• Możliwość połączenia z innymi systemami, np. służącymi do ochrony granic, wykorzystywanymi przez Policję (poszukiwane pojazdy) itp.
• Wykorzystanie istniejącej infrastruktury systemu poboru opłat
• Kontrola transportu- nadzór nad przewozem towarów niebezpiecznych
• Podniesienie ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego

Niewątpliwie, prace które toczą się aktualnie w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego i Ministerstwie Infrastruktury mają na celu stworzenie systemu także wygodniejszego dla samych kierowców, co umożliwiłoby chociażby płynne podróżowanie po drogach płatnych takich jak A4 i A2. Wszyscy dobrze wiemy jak wyglądają Punkty Poboru Opłat w Polsce podczas wakacji, świąt lub tzw. „długich” weekendów − wielokilometrowe zatory powodujące ogromne straty nie tylko samego czasu, ale także generujące koszty dla przemysłu i przedsiębiorstw.

Tak jak wspomniano, system oparty na GNSS nie wymaga specjalnej infrastruktury przydrożnej w celu jego rozbudowy i dodania nowych odcinków dróg płatnych, w związku z czym koszty ponoszone przez sektor publiczny, w szczególności w perspektywie długofalowej, ulegają istotnemu ograniczeniu. Efektywnie działający system to także zwiększenie samych przychodów do budżetu państwa, dzięki którym możliwe są chociażby dalsze inwestycje w utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej.

Podsumowując, zapewne wszyscy życzylibyśmy sobie takiego systemu, który będzie nie tylko wygodny w użytkowaniu i transparentny − bez zatorów i korków na bramkach, efektywny, tj. pozwalający na pozyskiwanie środków, które następnie będą przekazywane na poprawę stanu istniejących dróg i budowę nowych autostrad w Polsce, ale który również będzie mógł pełnić szereg innych, dodatkowych funkcji podnoszących nasze wspólne bezpieczeństwo.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5