Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Gorgol: Myślę, że wykorzystamy wszystkie środki unijne w tej perspektywie

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.02.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Gorgol: Myślę, że wykorzystamy wszystkie środki unijne w tej perspektywie
fot. LD

 

– Mam nadzieję, że tzw. „górka inwestycyjna”, którą przewidujemy na lata 2020-2022, nie sprawi utrudnień, które doprowadzą do problemów z środkami unijnymi. Na tę chwilę myślę, że nie ma zagrożenia niewykorzystaniem dostępnych pieniędzy unijnych – powiedział podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2019 Przemysław Gorgol, prezes Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). W ramach wydarzenia odbył się panel poświęcony transportowi, w którym uczestniczyli przedstawiciele branży oraz instytucji publicznych. Niemniej jednak, mimo optymistycznej sytuacji w kwestii środków unijnych, nadal pozostaje sprawa trudnej sytuacji w branży budowlanej.
Widmo ponownego kryzysu

Coraz częściej w wydarzeniach, podczas których m.in. przedstawiciele branży budowlanej w Polsce biorą udział w dyskusjach na temat obecnej sytuacji, pojawia się pytanie czy może dojść do powtórki z kryzysu z 2012 roku? W jego wyniku wiele firm budowlanych zbankrutowało.

– Symptomy takiej sytuacji jak w 2012 roku są już zauważalne. Widać je w sprawozdaniach finansowych firm i na placach budów. Tym razem może być jednak gorzej niż w 2012 roku ponieważ mamy rekordowo mocną kumulację inwestycji – mówił Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag. – Coś ewidentnie jest nie tak jeśli przy każdym „boomie” inwestycyjnym mamy znaczną obniżkę rentowności firm, a kiedy ilość kontraktów spada to rentowność rośnie – dodawał.

Potrzeba waloryzacja

Mając na uwadze widmo kryzysu wszyscy uczestnicy panelu mówili o różnych aspektach obecnej sytuacji. Jedną z głównych kwestii, o której mówi się już od dawna, była oczywiście waloryzacja. Na początku roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycje waloryzacji nowych kontraktów, które weszły w życie w drugiej połowie stycznia br. (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

– Cieszymy się, że są ruchy w stronę waloryzacji. Jednak czym zaowocują nowe rozwiązania zobaczymy za kilka lat. Obecnie rentowność generalnych wykonawców jest bardzo niska. Jedyne firmy, które mogą utrzymać się „na plusie” to średnie przedsiębiorstwa specjalistyczne – mówił Wojciech Trojanowski.

Zarabiać muszą jednak wszyscy. Zamawiający oraz wykonawcy są od siebie uzależnieni ponieważ bez firm budowlanych nie zostanie zrealizowana żadna perspektywa. – Żeby udało się przeprowadzić wszystkie projekty trzeba zachować marżowowść branży – zaznaczał przedstawiciel firmy Strabag.

Prawdziwym problemem nie są jednak nowe kontrakty tylko te, które zostały podpisane przed skokiem cen w 2017 roku. Niektórzy nazywają je „kontraktami toksycznymi”. – Nie lubię tej nazwy ponieważ te umowy nie były „toksyczne” w chwili ich podpisywania. Sytuacja, która nastąpiła później zaskoczyła zamawiających i branżę – komentował Trojanowski. – W sumie od końca 2016 roku koszty na budowach wzrosły o ok. 30% – dodawał.

GDDKiA chce być elastyczna wobec branży

– Problem jest trudny do rozwiązania. Jako jeden z największych zamawiających chcemy podejmować racjonalne decyzji. Zdajemy sobie sprawę, że musimy być elastyczni, a nasze podejście do wspólnych działań musi być partnerskie – mówił Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Dyrektor GDDKiA wymienił kilka podstawowych działań, które mają pomóc. Pierwszym była waloryzacja nowych kontraktów. Druga kwestia to skrócenie postępowań tak aby nie trwały dłużej niż 6 miesięcy. Kolejnym pomysłem, który nie jest jeszcze wdrażany, są specjalne spotkania zamawiającego i wykonawców, które miałyby odbywać się jeszcze przed złożeniem ofert. Na nich miałyby być wykrywane potencjalne problemy w przetargach.

Wspomniana została również sprawa nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Wojciech Trojanowski podkreślał, że zmiana jest potrzebna, ale należy zauważyć, że będą to ogólne ramy, a ostatecznie to, czy ryzyko w kontraktach, które obecnie jest w większości po stronie wykonawcy, zostanie zrównoważone, będzie zależeć od poszczególnych zamawiających.

Z kwestią ryzyka mocno wiąże się sprawa kryteriów pozacenowych. O tych stosowanych przez GDDKiA wywiązała się podczas panelu krótka dyskusja między szefem Generalnej Dyrekcji, a przedstawicielem firmy Strabag. Dotyczyła ona kryteriów pozacnowych stosowanych przez zamawiającego drogowego. Wojciech Trojanowski zaznaczał, że część z aspektów, które obecnie brane są pod uwagę są mocno hazardowe i nie mają wpływu na końcowy efekt inwestycji. Tomasz Żuchowski z kolei podkreślał, że zależy mu aby wypracować dobry model, który będzie zawierał jedynie te kryteria, które rzeczywiście mają sens. Na ten temat wykonawcy oraz GDDKiA mają rozmawiać podczas spotkań, które odbędą się w marcu br.

Stabilizacja jest konieczna

Kolejnym aspektem obecnej sytuacji w branży omawianym podczas Forum był brak stabilności. – Krajowy Program Kolejowy (KPK) to pewnego rodzaju „rozkład jazdy” dla inwestycji kolejowych na lata 2014-2020. Z jednej strony to wyzwanie dla inwestora żeby te środki dobrze wydać. Natomiast np. dla producentów to wskazówka co, kiedy i w jakich standardach wyprodukować – mówił Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec. – Więc wartości, które przewidziano w uchwale są dla nas „święte”. A nagle okazuje się, że w 2015 roku wydano ok. 7,7 mld zł, a w kolejnym roku nastąpił znaczny spadek. Oczywiście wiemy, że skoro pieniądze mają zostać wydane, to później ten trend odbije w górę, ale taka sytuacja sprawia dużo problemów. Konieczna jest wiec stabilizacja – alarmował.

„Górkę” trzeba zaplanować

Oczywiste jest to, że nadchodząca „górka inwestycyjna” potrzebuje także odpowiedniego planowania. O to apeluje przedstawiciel PKP Cargo. – Dla nas te perspektywy to duża szansa związana z przewozami. Zajmujemy się transportem materiałów zarówno dla inwestycji kolejowych jak i drogowych – mówił Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. – Jesteśmy przygotowani na rozwój sytuacji i mamy odpowiedni tabor, który jest w stanie zrealizować wszystkie potrzebne przewozy. Wymaga to jednak dobrego, wcześniejszego planowania logistyki – podkreślał.

Jak zaznaczał Warsewicz – obecnie problemem jest niska prędkość kolei towarowej. – Aktualnie wynosi ona ok. 20 km/h. Po modernizacjach ma ona jednak ulec zwiększeniu – zaznaczał prezes PKP Cargo.

Technologia może przyjść z pomocą

Podczas wydarzenia na temat tego jak innowacje mogą pomóc w poprawieniu sytuacji wypowiadał się Przemysław Nogaj AEC Territory Sales Executive w Autodesk. Zaznaczał on, że wykorzystanie odpowiedniej technologii może być dobrym wsparciem na różnych etapach inwestycji. – Jeszcze długo przed rozpoczęciem przetargu, planując np. budowę drogi, możemy wykorzystać zaawansowaną analizę danych aby przewidzieć jaka infrastruktura będzie nam potrzebna. Dzisiejsze komputery potrafią udzielić nam odpowiedzi np. na pytanie, jak szeroką autostradę należy zbudować? – mówił Przemysław Nogaj.

– Dalej, na poziomie przetargu, ważną kwestią jest odpowiedni opis zamówienia. Nadal istnieje problem w tej sprawie i bywa tak, że każdy wykonawca wycenia co innego. Tu pomóc mogłaby digitalizacja i dostęp do szczegółowych i identycznych dokumentów przez wszystkie strony – zaznaczał przedstawiciel Autodesk.

Kolejnym etapem jest oczywiście sama realizacja i późniejsza eksploatacja. Tu znowu na pomoc przechodzi zaawansowania analiza danych oraz możliwość automatycznego monitorowania zarówno prac jak i gotowej infrastruktury.

Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2019

W panelu pod tytułem „Transport – infrastruktura i inwestycje”, prowadzonego w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2019, prelegentami byli: Przemysła Gorgol (dyrektor CUPT), Tomasz Żuchowski (dyrektor GDDKiA), Czesław Warsewicz (prezes PKP Cargo), Krzysztof Niemiec (wiceprezes zarządu Track Tec), Wojciech Trojanowski (członek zarządu Starabag) oraz Przemysław Nogaj (AEC Territory Sales Executive Autodesk).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5