Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Łódź

Grabarczyk: S14 musi mieć wszystkie 5 węzłów

| Roman Czubiński źródło: 23.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Grabarczyk: S14 musi mieć wszystkie 5 węzłów
fot. rynek-kolejowy.pl

 

Wśród węzłów na planowanej S14 nie ma ważniejszych i mniej ważnych. Wszystkie są elementem sieci kluczowej dla rozwoju aglomeracji, a także do poprawy bezpieczeństwa na drogach – ocenia przewodniczący sejmowej podkomisji ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury poseł Cezary Grabarczyk. Poseł PO odniósł się do informacji przekazanych w ubiegłym tygodniu przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.
W ogłoszeniu nowego przetargu niepokojące jest to, że „optymalizacja” projektu ma polegać między innymi na zmniejszeniu liczby węzłów – uważa poseł. – Wokół Łodzi, a częściowo w jej granicach, zostanie zatem ustawiony gigantyczny ekran akustyczny. Brak węzłów zmniejszy pozytywny wpływ drogi na rozwój gospodarczy aglomeracji, ale także na zmniejszenie zatłoczenia i poprawę bezpieczeństwa – przekonuje Grabarczyk. Jak dodaje, przykłady wielu gmin z całej Polski, takich jak Stryków, Nowy Tomyśl czy Kobierzyce, świadczą o tym, że po otwarciu węzłów pojawiają się nowi inwestorzy, a liczba miejsc pracy rośnie.

Przed Expo drogi nie będzie?

Dodatkowym argumentem jest, według Grabarczyka, fakt, że ceny materiałów budowlanych, a także koszty pracy, są dziś wyższe, niż w momencie ogłaszania pierwszego przetargu. – Tworzy to niebezpieczeństwo, że w nowym przetargu wykonawcy będą proponowali tym niższe ceny, im więcej węzłów będą chcieli zlikwidować. To postawienie sprawy na głowie: droga bez węzłów nie będzie przecież miała dla łodzian żadnego znaczenia. To propozycja zahamowania rozwoju Łodzi i regionu. Na to nie może być zgody – podkreśla poseł.

Łódzki parlamentarzysta podtrzymuje opinię, że decyzja ministra Adamczyka o unieważnieniu przetargu była błędem. – Gdyby nie ten krok, prawdopodobnie budowa drogi S14 rozpoczęłaby się już latem bieżącego roku. Dziś, moim zdaniem, realny termin ukończenia inwestycji to rok 2023 – twierdzi, polemizując z dyrektorem łódzkiego oddziału GDDKiA, który twierdził, że jest możliwe oddanie S14 do użytku przed wystawą Expo w roku 2022. – Wobec przeprojektowania S14 będą potrzebne nowe decyzje środowiskowe oraz ZRID. To wydłuży proces przygotowania inwestycji. Jesteśmy w połowie 2017 r., a nie ogłoszono jeszcze przetargu. Po rozstrzygnięciu mogą nastąpić odwołania, procedura może się więc wydłużyć – uzasadnia.

Budować etapami, ale przyszłościowo

Przewodniczący podkomisji odnosi się też do twierdzeń ministra, jakoby konieczność szukania oszczędności wynikała z przewymiarowania przyjętego w końcówce rządów PO Programu Budowy Dróg Krajowych. Jak twierdzi, sytuacja podobna do tej z 2015 r. miała miejsce w roku 2007, kiedy to w czasie kampanii wyborczej rząd Jarosława Kaczyńskiego przyjął program budowy dróg do roku 2012. – Również wtedy kwota, którą dysponował minister infrastruktury, była za niska w stosunku do potrzeb. Dlatego niektóre projekty były etapowane. Nie wszystkie drogi buduje się naraz – ale ważne, by budować z myślą o wieloletniej perspektywie, wyprzedzając procesy gospodarcze i migracyjne, które będą miały miejsce w przyszłości – przekonuje Grabarczyk.

– Należy walczyć o węzły w pierwotnym kształcie. Jeśli ma nastąpić optymalizacja, nie może ona dotyczyć węzłów – i taki warunek GDDKiA powinna postawić w przetargu. Apel o zachowanie wszystkich projektowanych węzłów powinni podpisać samorządowcy ze wszystkich podłódzkich gmin oraz z samej Łodzi. Presja ma sens, o czym świadczy choćby fakt przyznania przez ministra Adamczyka, że S14 to ważny element systemu drogowego Polski – podczas gdy jeszcze niedawno wiceminister Szmit twierdził, że ma ona znaczenie tylko lokalne. Jeśli nie zbudujemy węzłów dzisiaj, nie zrobimy tego przez wiele lat – i zahamujemy rozwój Łodzi. – podsumowuje poseł PO.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS