Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Intermodal - Polska

GUS: Intermodal w fazie wzrostowej. Raport z lat 2017-2019

| Magdalena Romanowska źródło: RI /GUS 14.11.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

GUS: Intermodal w fazie wzrostowej. Raport z lat 2017-2019
fot. Istockphoto

 

Główny Urząd Statystyczny opublikował pierwszą edycję raportu dotyczącego transportu intermodalnego. Zawiera on wyniki danych statystycznych z lat 2017-2019 dotyczące między innymi rozmieszczenia terminali morskich i lądowych, infrastruktury czy wielkości przeładunków w terminalach. Z danych wynika, że w 2019 r. rosły najważniejsze parametry opisujące transport intermodalny w Polsce.
Autorzy raportu zwracają uwagę na rosnącą w ciągu ostatnich kilku lat popularność transportu intermodalnego. Na jego kładzie nacisk też „Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)”, przyjęta przez Radę Ministrów w 2013 r. Zgodnie z perspektywą do 2030 r. realizowany powinien być rozwój infrastruktury wspierającej transport intermodalny, w szczególności poprzez powiązanie portów morskich oraz portów wodnych śródlądowych z lądową siecią transportową (drogową i kolejową) oraz dalszy rozwój potencjału polskich centrów logistycznych – wsparcie unowocześnienia oferowanych usług.

Drogi najpopularniejsze

W Polsce na rozwój intermodalu największy wpływ mają dwie gałęzie transportu: drogowy i kolejowy. W chwili obecnej 86,5 proc. ładunków przewożonych jest pojazdami ciężarowymi. Zdaniem analityków GUS popularność tego środka transportu polega szybkości i elastyczności wynikających między innymi z dużej dostępności infrastruktury punktowej i liniowej.

W 2019 r. w Polsce kierowcy mieli do dyspozycji 1675,8 km autostrad i 2432,0 km dróg ekspresowych, czyli więcej odpowiednio o 2,4 proc. i 37,6 proc. niż w 2017 r.


 
Wykres: GUS

Liczba samochodów ciężarowych (łącznie z ciężarowo-osobowymi) na koniec 2019 r. wyniosła 3,4 mln szt., czyli więcej o 2,9 proc. niż przed rokiem oraz o 5,8 proc. niż w 2017 r. W latach 2017–2019 największy wzrost liczby pojazdów ciężarowych wystąpił w województwach: mazowieckim (prawie 32 tys. pojazdów), wielkopolskim (prawie 20 tys. pojazdów) oraz małopolskim (ponad 17 tys. pojazdów).

 
Wykres: GUS
Szansa dla kolei

Obecna polityka europejska rozwoju infrastruktury transportu jest nakierowana na ograniczanie udziału transportu drogowego oraz na rozbudowę paneuropejskiej sieci korytarzy transportowych. Takie podejście daje szansę na zmianę dotychczasowej struktury gałęziowej transportu, w której będzie większy udział kolei.

Transport kolejowy w systemie transportu intermodalnego odgrywa mniejszą rolę niż w krajach zachodniej Europy. W latach 2017–2019 odnotowano wzrost kolejowej infrastruktury liniowej.

Łączna długość linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w 2019 r. wyniosła 19,4 tys. km (z czego 12,7 tys. km to linie o znaczeniu państwowym) i była większa o 163 km niż w 2018 r. i o 189 km w porównaniu z 2017 r. Największy wzrost długości linii kolejowych w latach 2017–2019 odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim (122 km), podkarpackim (83 km) oraz warmińsko-mazurskim (54 km).

Ilostan inwentarzowy lokomotyw elektrycznych i spalinowych wyniósł 3,9 tys. szt., czyli o 0,9 proc. więcej niż w 2017 r., natomiast ilostan wagonów towarowych – 86,8 tys. szt. czyli o 1,0 proc. mniej.


Wykres: GUS

Transport morski

W transporcie intermodalnym istotną rolę odgrywa też sektor morski. Jak dowiadujemy się z zestawienia GUS, morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2019 r. liczyła 78 statków o nośności (DWT) 2,6 mln ton (większej o 1,9 proc. niż w 2018 r. i o 9,5 proc. niż w 2017 r.) oraz pojemności brutto (GT) – 1,7 mln (większej odpowiednio o 1,7 proc. i 9,0 proc.).

 
Wykres: GUS
Mnożą się terminale

Główny Urząd Statystyczny przedstawił również kwerendę aktywnych terminali intermodalnych działających na terenie Polski w latach 2017-2019. W 2019 r. liczba ta wyniosła 38 (wobec 35 – w 2018 r. i 30 – w 2017 r.).

 
Wykres: GUS

Jak czytamy w raporcie, waga kontenerów przeładowanych w 2019 r. wyniosła 74,3 mln ton i była większa o 10,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim oraz o 22,1 proc. niż w 2017 r. Liczba przeładowanych kontenerów wyniosła 4,7 mln i zwiększyła się odpowiednio o 7,7 proc. i 61,6 proc. Przeładunek kontenerów wyrażony w TEU osiągnął poziom 8,2 mln, co oznacza wzrost w skali roku o 12,1 proc., a w stosunku do 2017 r. – o 67,9 proc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5