Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska i świat

Igor Ruttmar: Przyszłością są nawierzchnie samoodladzające się

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.03.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Igor Ruttmar: Przyszłością są nawierzchnie samoodladzające się
fot. GDDKiA

 

Obecnie podstawowym sposobem zwalczania śliskości zimowej na drogach jest posypywanie solą. W przyszłości nawierzchnie będą się odladzały same, wykorzystując naturalną energię – przekonuje Igor Ruttmar, prezes firmy TPA.
Zapewnienie odpowiedniego standardu zimowego utrzymania, przy częstych przejściach temperatury przez zero stopni oznacza konieczność dość intensywnego używania soli drogowej. Tylko na sezon zimowy 2017/2018 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowywała się na zużycie na zarządzanych przez siebie trasach 460 tys. ton soli (oprócz tego 3,6 tys. ton chlorku wapnia i 83 tony materiałów uszorstniających).

Stosowana w dużych ilościach sól drogowa może powodować reakcje przyspieszające degradację nawierzchni, jednak w ocenie Igora Ruttmara, zysk dla bezpieczeństwa związany z częstszym używaniem soli jest zdecydowanie większy niż ewentualna szkoda dla nawierzchni. – Dziś nie mamy lepszego rozwiązania – mówi, ale jak dodaje, przyszłością w zwalczaniu śliskości na drogach będą nawierzchnie samoodladzające się, wykorzystujące naturalną energię cieplną.

Taki trend, zdaniem Igora Ruttmara, widać m.in. w Japonii, gdzie powstało już kilka tego typu projektów. – Najważniejsze jest, by energię do odladzania skądś pozyskać – mówi szef TPA. Jego zdaniem, w przyszłości do tego celu będziemy wykorzystywać energię z ziemi, podobnie jak dziś robimy to na potrzeby ogrzewania domów, lub energię słoneczną. – Ciepło z energii odnawialnej można gromadzić w odpowiednich kolektorach, a potem wykorzystywać do odladzania – stwierdza Igor Ruttmar.

Wady przekute w zalety

Ten sam mechanizm, jak przekonuje, można wykorzystać w dwie strony – zimą do ogrzewania, latem do schładzania nawierzchni. – W ten sposób będzie można je utrzymywać w stałej temperaturze, unikając ekstremów temperaturowych, które niekorzystnie wpływają na stan techniczny nawierzchni, przekuwając wady w zalety – mówi nasz rozmówca.

Według niego, w pierwszej kolejności, tego typu rozwiązania znajdą zastosowanie na obiektach mostowych, które zimą najszybciej ulegają schłodzeniu i stanowią punkty krytyczne na sieci drogowej. Mogą też być zastosowane na nawierzchniach lotniskowych, gdzie odladzanie musi być prowadzone niemalże w sposób ciągły.

Na razie nawierzchnie samoodladzające powstają jako projekty eksperymentalne. – W Niemczech administracja drogowa wykonuje odcinek doświadczalny na autostradzie. Powstało też kilka samoodladzających się ścieżek rowerowych w Holandii – podaje przykłady przedstawiciel TPA.

Nawierzchnie inteligentne

– Dziś to jest jeszcze nieopłacalne, ale rozwój technologii jest bardzo szybki – mówi Igor Ruttmar. – Wystarczy dziś dać zadanie inżynierom i jestem przekonany, że problem zostanie rozwiązany w taki sposób, by to się opłacało. Chodzi o stworzenie odpowiedniego bilansu energetycznego – dodaje.

– To jeden z elementów nawierzchni przyszłości, które będą inteligentne, będą reagować na warunki klimatyczne, ostrzegać i wspomagać kierowców lub systemy prowadzące samochody. Funkcje drogi będą się zmieniać – stwierdza szef TPA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS