Trwa przetarg na wykonanie koncepcji i dokumentacji projektowej budowy bezkolizyjnej przeprawy w miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego w Iławie. Przebiega tędy trasa kolejowa łącząca Warszawę z Trójmiastem, przez co rogatki w tym miejscu muszą być często zamykane. Drogowcy właśnie otrzymali oferty zainteresowanych firm.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie rozpisał przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla zadania „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 536 w zakresie budowy skrzyżowania bezkolizyjnego z linią kolejową nr 9 w Iławie”. Miasto od kilku lat stara się o przekształcenie przejazdu w poziomie szyn na rozwiązanie bezkolizyjne. Podczas modernizacji kolejowej dziewiątki, która łączy Warszawę z Trójmiastem, ówczesne władze odmówiły współpracy z kolejarzami i bezkolizyjny przejazd nie powstał. Dzisiaj okazuje się, że przeprawa jest bardzo potrzebna.
Do przetargu stanęło pięć firm. Zamawiający przygotował na zadanie 2,498 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma Pracownia Projektowa MID z Gdańska, która wyceniła prace na 1,44 mln zł. Nieco droższą ofertę złożyła firma Highway z Gdańska na 1,54 mln zł brutto. Kolejne propozycje przekroczyły pułap 2 mln zł. Mosty Katowice zaoferowały 2,45 mln zł, zaś Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt – 2,42 mln zł. Najdroższą ofertę złożył Schuessler-Plan Inżynierzy na kwotę 3,79 mln zł.
O wyborze decydować będzie cena (60 proc.) oraz okres gwarancji (40 proc.). Wyznaczono 18 miesięcy na opracowanie dokumentacji. W ciągu 14 miesięcy gotowa ma być już kompletna dokumentacja, a w ciągu 18 miesięcy wykonawca ma pozyskać ZRID.
Jako że ulice Wyszyńskiego i Grunwaldzka biegają w śladzie drogi wojewódzkiej 536, to w projekt zaangażował się samorząd województwa. Podczas konferencji prasowej w 2022 roku, Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego, zadeklarował, że partycypować w kosztach będą wspólnie samorząd miejski i wojewódzki.
Wybrany w przetargu projektant zaktualizuje mapy do celów projektowych, stworzy dokumentację geotechniczną i zinwentaryzuje stan istniejący. W kolejnej fazie zostanie opracowany projekt budowlany i złożony wniosek o wydanie ZRID. Dokumentacja projektowa obejmie odcinek drogi wojewódzkiej nr 536 wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej od skrzyżowania z Kościuszki do przejazdu kolejowego oraz wzdłuż ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul Kopernika.
Wykonawca, w myśl zapisów dokumentacji, ma zaprojektować tunel drogowy pod linią kolejową nr 9. Nawierzchnia dróg dojazdowych do obiektu ma mieć nośność 115 kN/oś. Klasę drogi określono jako G z dwoma pasami ruchu. Przebudowa obejmie oświetlenie, zieleń, chodniki, miejsca postojowe, przejścia dla pieszych.