Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Infrastruktura mniej szkodliwa dla środowiska (cz. I)

| Leonard Dolecki źródło: Rynek Kolejowy 02.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Infrastruktura mniej szkodliwa dla środowiska (cz. I)
fot. PKP PLK

Zobacz więcej na temat:

Infrastruktura
Drogi

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa infrastruktury poza miastem zazwyczaj oznacza znaczącą ingerencję w środowisko naturalne. W tej sytuacji, aby zapewnić bezpieczeństwo zwierzętom oraz podróżującym, podczas inwestycji konieczne jest uwzględnianie urządzeń ochrony środowiska. Ta część przedsięwzięcia bywa kosztowna, a do tego odpowiednie jej zaprojektowanie wcale nie jest łatwe. Jednak koszty, które widzimy na papierze, wcale nie muszą być wyższe niż te, które poniesiemy, jeśli zaoszczędzimy i pominiemy infrastrukturę służącą naturze.
Po pierwsze, największym problemem dla zwierząt jest przekroczenie drogi lub torów kolejowych. Co prawda torowisko nie stanowi fizycznej bariery dla wielu gatunków dużych i średnich zwierząt, a jest tak przede wszystkim ze względu na niską częstotliwość ruchu pociągów. Jednak w przypadku kolei o większych prędkościach łatwo o potrącenie przez pociąg, a w tej sytuacji zwierzęta nie mają szans na przeżycie. Inaczej ten kłopot wygląda na drogach. Tu zagrożenie jest po obu stronach, ponieważ zderzenie zwierzaka z samochodem może być bardzo niebezpieczne również dla podróżujących osób. Dodatkowo, ruch kołowy ma znacznie większą częstotliwość niż ruch kolejowy. Z uwagi na to odpowiednie zabezpieczenie jest niezbędne.

Istnieje wiele sposobów zaradzenie tej sprawie. Często wymagają one dużych nakładów pieniężnych, które trudno pozyskać. Dodatkowo niezbędne są odpowiednie umiejętności wykonawcy, ponieważ złe wybudowanie takiej infrastruktury może doprowadzić do tragedii. Kolejnym aspektem są przepisy, które często w Polsce nie są odpowiednie. W tej sytuacji należy sobie zadać pytanie: jeśli pożałujemy pieniędzy na tę kwestię przy inwestycjach infrastrukturalnych, to czy na pewno oszczędzimy?

W tych rozważaniach warto spojrzeć na korzyści i wpływ budowy infrastruktury ochrony środowiska. Oddziaływanie inwestycji na naturę jest często uwzględniane przy budowie czy modernizacji dróg i linii kolejowych. – PKP Polskie Linie Kolejowe w trakcie prowadzonych prac inwestycyjnych realizują zapisy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W zależności od określonych potrzeb dotyczy to budowy przy liniach ekranów akustycznych oraz przystosowania obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt – mówi Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK. – Dodatkowo, modernizowane obiekty w większości są niezbędne do prowadzenia ruchu pociągów nad przeszkodą np. ciekiem, drogą, itp. i zostały uzupełnione o elementy umożliwiające bezpieczne przechodzenie zwierząt – dodaje.

Ekologia została również uwzględniona podczas budowy autostrady A2 od Świecka do Konina. – Wielkość projektu i nakłady inwestycyjne czynią wielkopolską autostradę największym przedsięwzięciem ekologicznym w Europie – komentuje Zofia Kwiatkowska z firmy Autostrada Wielkopolska. – Budowa tego newralgicznego fragmentu autostrady stawiana jest za wzór nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. W opinii głównego kredytodawcy realizacji autostrady do Świecka, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przedsięwzięcie wykonane jest wzorcowo i z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska – dodaje.

Likwidacja barier

Teraz należy zapytać: jak to wygląda w praktyce? Najpopularniejszym rozwiązaniem problemu są przejścia dla zwierząt lub wiadukty. Koszt takiej infrastruktury, zważając na to, że w ciągu drogi lub linii kolejowej konieczne jest wybudowanie kilku takich obiektów, jest dosyć duży. Jak podaje Autostrada Wielkopolska – jedno przejście dla zwierząt to koszt ok. 20 mln zł, czyli roczny budżet średniej gminy.

Jednak mimo tak wysokiej ceny budować przejścia trzeba. Dodatkowo im więcej na tę infrastrukturę wydamy, tym droga czy linia kolejowa będzie bardziej przyjazna dla naturalnego środowiska. Dobrym przykładem jest tu właśnie autostrada A2, a w szczególności jej odcinek od Świecka do Nowego Tomyśla. Na tym fragmencie o długości 106 km łącznie wybudowano 34 przejścia dla dużych i średnich zwierząt oraz 119 przepustów dla drobnej zwierzyny i płazów. Sprawa Autostrady Wielkopolskiej dobrze obrazuje również to, że budowa infrastruktury wymaga zróżnicowanego podejścia. Jadąc ze Świecka w stronę Konina, przez pierwsze 106 km miniemy przepust dla zwierząt częściej niż co kilometr, z kolei przez następne 149 km przez drogę przebiegnie ich jedynie 21, w tym 11 przejść dla dużych i średnich zwierząt oraz 10 przepustów dla drobnej zwierzyny.

Taka infrastruktura uwzględniana jest także przy inwestycjach kolejowych. W trakcie realizacji I fazy projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30 odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” wykonano całość prac związanych z budową i dostosowaniem obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt – łącznie wybudowano/zmodernizowano 41 obiektów.
Oczywiste jest też to, że mieszkańcy lasu mają przekraczać drogę w ściśle wyznaczonym przez projektantów miejscu. Oznacza to, że reszta musi być dokładnie ogrodzona. W przypadku budowy autostrady A2 ze Świecka do Konina, której długość to 255 km, postawiono łącznie ok. 530 km ogrodzeń.

Tekst pochodzi z miesięcznika Rynek Kolejowy.
Kolejna część do przeczytania wkrótce na portalu "RynekInfrastruktury.pl"

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS