Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Infrastruktura w walce o środowisko (cz. II)

| Leonard Dolecki źródło: Rynek Kolejowy 03.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Infrastruktura w walce o środowisko (cz. II)
fot. PKP PLK

Zobacz więcej na temat:

ochrona środowiska
PKP PLK
Hałas

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie można zapomnieć, że kiedy ingerujemy w naturalne środowisko, budując drogę lub linię kolejową, to problemem jest nie tylko przekroczenie trasy lub torów przez zwierzęta. Dużym problemem staje się tu hałas, który także może być szkodliwy. W tym celu wokół infrastruktury stawia się ekrany akustyczne lub usypuje wały ziemne, które mają podobne działanie jak ściany dźwiękochłonne.
– Projektowanie i zabudowa przez PLK ekranów akustycznych w najbardziej wrażliwych lokalizacjach w znacznym stopniu minimalizuje oddziaływanie akustyczne. Na liniach kolejowych powszechnie stosowane są również bezstykowe połączenia szyn, które generują mniejszy hałas. Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych – informuje przedstawicielka PKP PLK.

W trakcie realizacji I fazy projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30 odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” budowane są ekrany akustyczne o łącznej długości 58,9 km. Do chwili obecnej wybudowano 44 km ekranów akustycznych. Trwa II faza projektu. Łączna wartość wybudowanych/planowanych do wybudowania na modernizowanym odcinku linii kolejowej ekranów wynosi ok. 135 mln zł. Dodatkowo w ramach trwającej inwestycji na linii E 75 Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne) tylko w 2016 r. oddano do eksploatacji ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 22 km, a koszt ich budowy wyniósł 82 mln zł.

Ekrany akustyczne jeszcze bardziej potrzebne są przy budowanych drogach. Część tras szybkiego ruchu okryta jest nimi prawie w całości. Na przykład wzdłuż dwóch odcinków autostrady A2, z Konina do Nowego Tomyśla i z Nowego Tomyśla do Świecka, łączna powierzchnia ustawionych ścian dźwiękochłonnych to ok. 69 tys. m2.

Jednak wielu uważa, że barier akustycznych wzdłuż polskich dróg ekspresowych i autostrad jest zbyt wiele. Często stawiane są nawet tam, gdzie trasa biegnie przez pola. W takiej sytuacji dużo traci także krajobraz. Jednak jeśli miałoby się to zmienić, to najpierw musiałoby się zmienić podejście. – Teraz często buduje się drogę i automatycznie planuje się ekranu akustyczne na dużym jej odcinku. Wiadomo, że są miejsca, w których bez nich ani rusz. Jednak zdarzają się przypadki sporne, gdzie te ekrany są umieszczane, ale wcale nie jest to konieczne – mówi Jerzy Szmit. – Dobrym pomysłem w tych miejscach byłoby wybudowanie drogi, a dopiero po jakimś czasie dokonanie pomiaru poziomu hałasu i stwierdzenie, czy taki ekran jest potrzebny, czy też nie – dodaje.

Czy to da się unormować?

Z uwagi na duże koszty budowy infrastruktury dla zwierząt powstają pomysły na sztywne uregulowanie tego rodzaju urządzeń. Tu jednak pojawia się problem zróżnicowania terenu. Każda inwestycja drogowa czy kolejowa potrzebuje innego podejścia chociażby z uwagi na teren, przez który przebiega. – Trasa A2 w 80% do granicy z Niemcami przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione Natura 2000 – informuje Zofia Kwiatkowska. Oczywiste jest więc, że droga ta będzie wymagać dużych nakładów w dziedzinie ekologii. Ostatecznie na odcinku Nowy Tomyśl – Konin, liczącym 149 km, na ochronę środowiska przeznaczono ok. 10% kosztów budowy całej drogi. Z kolej na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl, liczącym 106 km, na ten cel przeznaczono ok. 25% kosztów budowy, czyli 1,3 mld zł.

Propozycje stworzenia norm dotyczą przede wszystkim dróg. – Nie mamy znormalizowanych przepisów, które są potrzebne. Trzeba opracować, w jakich odległościach od siebie przejścia dla zwierząt powinny powstawać i jaką mieć szerokość – mówi minister. – Początkowo obawiano się, że przy zbyt wąskim przejściu zwierzęta będą bały się z nich korzystać. Jednak dziś już wiemy, że nie potrzebna jest taka infrastruktura o szerokości 100 m. Zwierzętom wystarczy węższa przeprawa przez drogę. Określenie tych norm może przynieść duże oszczędności – komentuje. Obecnie istnieją wskazówki co do takich urządzeń ochrony środowiska. – Generalne zasady lokalizacji przepustów i przejść dla zwierząt oraz ich minimalne parametry można znaleźć w dokumencie o nazwie „Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach” – podaje Paweł Mucha, rzecznik prasowy Ministerstwa Środowiska.

Schodzimy pod ziemię

W rozważaniach co do ekologicznej infrastruktury można iść o krok dalej i pomyśleć, jak ją ukryć. W tej chwili nasuwa się pomysł ukrycia jej pod ziemią. Tunele mają zwolenników i przeciwników. Ich wadą jest duża cena oraz utrudniona komunikacja z resztą sieci drogowej, ale za to mają one też swoje zalety. – Wykonanie tunelu na pewno usprawnia system komunikacyjny, zwiększa przepustowość arterii i pozwala na „schowanie” ruchu drogowego pod powierzchnię terenu – a co za tym idzie odzyskanie powierzchni pod inne inwestycje – komentuje prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska z Politechniki Warszawskiej. – Jest to ogólnoświatowy kierunek rozwoju komunikacji miejskiej. Dodatkowo, biorąc pod uwagę długoterminową politykę transportowa oraz efekty pozaekonomiczne (zrównoważony rozwój, ochrona środowiska, brak hałasu i spalin, brak ingerencji w krajobraz, wykorzystanie powierzchni nad tunelem pod inne inwestycje) – rachunek zawsze pokaże, że korzyści wynikające z budowy tuneli są duże – dodaje ekspert.

Jednak aby w Polsce można było poważnie rozwinąć budownictwo tunelowe, konieczna jest zmiana przepisów. Obecnie podstawowym aktem zawierającym wymagania techniczno-budowlane dla tuneli w Polsce jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Wymagania zawarte w rozporządzeniu są jednak oparte na wiedzy aktualnej w latach 90. XX w. i związanej głównie z przemysłem wydobywczym.

Tekst pochodzi z miesięcznika Rynek Kolejowy.
Pierwszą część artykułu można przeczytać TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS