Niepewna przyszłość systemu poboru opłat? - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Niepewna przyszłość systemu poboru opłat?

| ep źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.07.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Niepewna przyszłość systemu poboru opłat?
fot. viaToll

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od 3 listopada systemem viaTOLL, który jest ważnym elementem finansowania infrastruktury w Polsce, ma zarządzać Główny Inspektorat Transportu Drogowego. W ocenie Instytutu Biznesu, przejmowanie systemu przez państwową instytucję przebiega chaotycznie, a na sam proces jest zbyt mało czasu. To, zdaniem instytucji zrzeszającej przedsiębiorców, stanowi zagrożenie dla sprawnego funkcjonowania systemu zbierającego pieniądze po wygaśnięciu obecnej umowy.
Krajowy System Poboru Opłat działa w Polsce od lipca 2011 roku. W tym czasie za jego pośrednictwem do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 10 mld zł. 2 listopada wygasa umowa z obecnym operatorem systemu, a na jego miejsce ma wejść Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

„Żeby system myta działał poprawnie, spełnione muszą być dwa warunki – po pierwsze, to zapewnienie odpowiedniego zaplecza kadrowego i informatycznego oraz poprawne działanie systemu informatycznego. Konieczne jest również odpowiednie przygotowanie instytucjonalne, stworzenie procedur rozszerzenia poboru opłat na nowe drogi oraz stworzenie klarownego przepływu kompetencji pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie systemem i za infrastrukturę drogową. Wątpliwości Instytutu Biznesu dotyczą już pierwszego z wymienionych wyżej warunków” – pisze w swoim stanowisku Instytut Biznesu.

Zdaniem organizacji GITD nie jest przygotowana do zarządzania dużymi bazami danych i skomplikowanymi systemami informatycznymi. Nie spełnia także żadnego z wymogów formalnych, które były stawiane w unieważnionym przetargu, na podstawie którego miał wyłonić nowego prywatnego operatora systemu.

Przedsiębiorcy podkreślają, że nie mamy dobrych doświadczeń jeśli chodzi o wdrażanie systemów informatycznych przez podmioty publiczne. Najczęściej stoi za tym brak odpowiednio wykwalifikowanych kadr. Specjaliści, mając szanse na wysokie wynagrodzenia w sektorze prywatnym, niechętnie podejmują pracę w administracji, nie wiadomo więc, czy GITD uda się pozyskać odpowiednio wykwalifikowane kadry w bardzo krótkim czasie.

Obecnie – jak zauważono – Inspektorat prowadzi rekrutację na kilka stanowisk związanych z poborem e-myta, jednak z ramienia prywatnego operatora zajmuje się tym ok. 2,5 tys. osób.

Niewiele wiadomo

Organizacja zrzeszająca przedsiębiorców jest zaniepokojona szczątkowością informacji jakie są przekazywane opinii publicznej na temat przejmowania i przyszłości systemu. „Nie wiadomo m.in. czy zlikwidowany zostanie w końcu manualny pobór opłat na autostradach – tak, by wszyscy kierowcy, nie tylko aut ciężarowych, mogli płacić zdalnie. Brak informacji, czy jest już pomysł, jak dojść do porozumienia z prywatnymi koncesjonariuszami autostrad, by stworzyć w Polsce jeden system poboru opłat. Brak także wiedzy na temat: jak przygotować system do zgodności z europejskim mytem (EETS)?” – piszą przedsiębiorcy.

Techniczne przejęcie systemu nie jest warunkiem wystarczającym, by Krajowy System Poboru Opłat sprawnie spełniał swoje funkcje – podkreślają. Zwracają uwagę, że system e-myta pierwotnie miał objąć 7 tys. km dróg, a do tej poty funkcjonuje na 3,6 tys. km. W sytuacji gdy nie mogą być podnoszone stawki za kilometr, rozszerzenie sieci jest jedynym sposobem na powiększenie przychodów z systemu, a te mogą przy zakładanych rozwiązaniach administracyjnych zachodzić wolniej. „Zachodzi obawa, że GITD brakuje stosownego zaplecza i know-how, którego prawdopodobnie w najbliższym czasie nie osiągnie, by samodzielnie tworzyć nowe bramownice lub elementy infrastruktury potrzebne do szybkiego włączania dróg do systemu. Oznacza to postępowania przetargowe, które w znaczący i trudnym do oszacowania czasie, wydłużą cały proces” – stwierdza Instytut Biznesu.

Wyraża także wątpliwości związane z nakładaniem się na siebie kompetencji związanych z zarządzaniem poborem opłat i kontrolowaniem systemu wraz z egzekwowaniem opłat i nakładaniem kar (GITD poniekąd będzie kontrolować sam siebie). Widzi także zagrożenie w braku mechanizmu, który motywowałby do uzyskiwania jak największej efektywności i szczelności systemu (prywatny operator jest zagrożony konsekwencjami finansowymi za każdą nieściągniętą należność).

Założenia słuszne, ale...

„Zauważalne są pozytywne efekty w przypadku sprawnego przejęcia systemu przez instytucję państwową (np. lepsza kontrola służb skarbowych i celnych), ale równocześnie jasne jest, że sam proces przebiega zbyt chaotycznie i w zbyt krótkim czasie, by mógł okazać się sukcesem” – stwierdza organizacja. „Instytut Biznesu stoi na stanowisku, że dla bezpieczeństwa Krajowego Systemu Poboru Opłat warto rozważyć przesunięcie terminu przejęcia systemu KSPO przez GITD, tak aby zapewnić profesjonalne przygotowanie tego procesu – zarówno pod względem technicznym, jak i instytucjonalnym”. 

Organizacja widzi także potrzebę szerokiej dyskusji na temat przyszłości poboru opłat drogowych w Polsce.

Przypomnijmy, decyzja o przekazaniu KSPO w zarząd podmiotu państwowego zapadła na początku listopada ub. roku a w styczniu br. przyjęto odpowiednie ustawy. W ubiegłym tygodniu GITD otworzyła oferty w przetargu na doradztwo przy przejęciu systemu – jedyną ofertę złożyło konsorcjum z Węgier.

Trwa także – ogłoszony przez GITD – przetarg na świadczenie usługi manualnego poboru opłat na odcinkach autostrad będących w administracji GITD (to także części zadań, która od 3 listopada ma przejąć inspekcja transportowa). Po kilku przesunięciach, obecnie termin składania ofert wyznaczony jest na 27 lipca.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS