Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska,Warszawa

Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina

| Redakcja źródło: inf. pras. 09.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina
fot. Soletanche Polska
Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina
Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina
Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina
Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina
Inwestycje typu mixed – use development poprawiają płynność ruchu w miastach – wizyta na budowie Fabryki Norblina

Więcej z regionu:

Polska
Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wielokondygnacyjne parkingi, inwestycje w transport publiczny, tworzenie obiektów wielofunkcyjnych to trend, który umacnia się w dużych aglomeracjach. Wszystko po to, aby zapewnić płynność przejazdu przez miasto, a co za tym idzie komfort ich użytkowania. Jednym z najbardziej wymagających inwestycji typu mixed – use development jest Fabryka Norblina. Obiekt powstaje w centrum Warszawy. Teren, na którym prowadzone są prace budowlane jest wyjątkowy nie tylko za sprawą swojej historii, ale także stopnia skomplikowania zadania jakie stało przed wykonawcami. Zapraszamy na spacer po budowie.
Warszawa w swojej perspektywie strategicznej 2030 ma stać się miastem tzw. krótkich dystansów.

Założeniem jest zmiana tkanki miejskiej w taki sposób, aby nie tworzyć stref służącym pracy, mieszkaniu, realizowaniu zakupów czy rozrywki. Stolica stawia tym samym na inwestycje realizujące kilka funkcji w jednym miejscu. Projekty mixed-use development dają taką możliwość – zgodnie z trendami otoczenie inwestycji ma służyć wszystkim mieszkańcom miasta. Mają ułatwić im załatwianie wielu spraw w jednym miejscu. Pożądanym skutkiem ubocznym tych zmian będzie zmniejszenie natężenia ruchu i zniwelowanie korków powiązanych z tzw. godzinami szczytu, a co za tym idzie zmniejszenie emisji CO₂. Jedną z takich inwestycji jest usytuowana zaledwie 800 metrów od Pałacu Kultury i Nauki Fabryka Norblina.



Soletanche Polska, światowy lider budownictwa podziemnego, w niestandardowy sposób podsumowuje prace z zakresu fundamentowania specjalistycznego na budowie Fabryki Norblina. Po podziemiach obiektu oprowadza Michał Kurzeja, Kierownik Robót Soletanche Polska. Prace realizowane były w ramach kontraktu z Grupą Capital Park.

4 kondygnacyjny parking pod zabytkowymi budynkami

Projekt zakłada, że w tkankę nowego obiektu zostaną wkomponowane zabytkowe fasady dawnej fabryki. Zadaniem Soletanche Polska było zabezpieczenie stateczności historycznych murów poprzez podbicie ich fundamentów. Kolejnym dużym wyzwaniem realizacyjnym było wykonanie fundamentowania pod wymagającą bryłę nadziemną oraz realizacja ścian szczelinowych, które pełnią tu potrójną funkcję: ścian 4 kondygnacyjnego parkingu podziemnego, obudowy wykopu oraz fundamentu podtrzymującego konstrukcję nadziemną. Wspomniany parking docelowo ma zawierać 720 miejsc postojowych dla samochodów oraz 200 miejsc przeznaczonych na rowery.

Pierwszym etapem prac było zabezpieczenie zabytkowych fasad za pomocą kolumn wykonanych w technologii jet – grouting. Tutaj ogromnym wyzwaniem była ograniczona skrajnia jak i ciasne prześwity między budynkami, które powodowały, że realizacja kolumn wymagała czasu i ogromnej precyzji. W sumie Soletanche wykonało 1423 kolumn (977 jako podbicie fundamentów oraz zabezpieczenie wykopów i 446 jako wzmocnienie gruntu) – wyjaśnia Michał Kurzeja, Kierownik Robót Soletanche Polska.

Kolejnym zadaniem było wykonanie ścian 4-kondygnacyjnego parkingu podziemnego. Soletanche wykonało 18 672 m² ścian szczelinowych o grubości 80 cm stanowiących obudowę wykopu oraz ściany parkingu podziemnego. Najgłębsze sekcje ścian szczelinowych sięgają do 48 m poniżej poziomu terenu. W tej samej technologii zostały zrealizowane barety - 197 sztuk o głębokości 27 m - które w tym projekcie współpracują z płytą fundamentową. W ramach kontraktu Soletanche wykonała również słupy tymczasowe, które podtrzymują stropy poszczególnych kondygnacji parkingu.

Norblin areną inżynieryjnej ekwilibrystyki

Wykonanie ścian szczelinowych było jednym z najtrudniejszych elementów geotechnicznej układanki. Nie tylko za sprawą bliskiego sąsiedztwa zabytkowych murów, ale ze względu na usytuowanie 3 budynków, które miały zostać osadzone na płycie fundamentowej stropu 0 i znajdowały się w obrysie przyszłego parkingu podziemnego. Co znaczy, że dokładnie pod nimi miał zostać wykonany parking podziemny. Te okoliczności spowodowały konieczność zastosowania niestandardowych rozwiązań, tj. przesuwanie jednego z budynków (budynek B-15 o wadze 900 ton) oraz podwieszanie dwóch budynków (B-17 i B-18 o łącznej wadze 750 ton).

Lewitujące budynki

Dwa z tych obiektów, czyli budynek B-17 i B-18 należało podwiesić, aby można było wykonać pod nimi płytę stropu 0. Wykorzystano do tego 84 mikropale, zbrojone kształtownikami HEB. Na mikropalach wykonano stalowy oczep, którego zadaniem było podchwycenie budynków i przekazanie obciążeń na mikropale. Następnie podkopano budynek do odpowiedniej rzędnej i wykonano zbrojoną płytę fundamentową, na której docelowo spoczął budynek.

Po co przesuwano budynek B-15?

Wraz z postępem prac związanych z zabezpieczaniem stateczności ścian symultanicznie wykonywane były ściany szczelinowe. W pewnym momencie budynek B-15 stanął „w kolizji” z realizacją ściany szczelinowej. Prześwit pomiędzy budynkami był zbyt mały, aby żuraw dźwigowy, który miał za zadanie wykonać ostatnie sekcje ścian szczelinowych mógł swobodnie operować.

Wykonanie fundamentowania Fabryki Norblina było nie tylko dużym wyzwaniem ze wzglądu na wymagający charakter realizacji, ale również ze względu na skomplikowane warunki gruntowe oraz bliskie sąsiedztwo drugiej linii warszawskiego metra (budowa mieści się w sąsiedztwie tunelu łączącego stację Rondo ONZ ze stacją Rondo Daszyńskiego). Najtrudniejszy kamień milowy realizacji został osiągnięty. W trakcie spaceru po budowie zobaczycie miejsca, które odwiedzając Fabrykę Norblina po zakończeniu prac wykończeniowych będą niewidoczne. To unikalna okazja by doświadczyć jak skomplikowane zadanie miała do wykonania Soletanche Polska oraz jak ambitnym projektem jest bryła tego obiektu.

Obecnie trwają prace wykończeniowe parkingu oraz działania związane z realizacją konstrukcji naziemnej. Za tę część robót odpowiedzialna jest firma Warbud SA. Budynek w najwyższym punkcie ma sięgać 8 kondygnacji. W trakcie realizacji prac Soletanche współpracowała również z Maat4, TKT Engineering i Dampak. Inwestorem jest Grupa Capital Park.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5