Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Jaki korytarz dla S50 – aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy?

| Elżbieta Pałys źródło: RI 26.01.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jaki korytarz dla S50 – aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy?
Fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła możliwe korytarze dla projektowanej drogi S50, która ma stanowić cześć aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy. Spośród czterech potencjalnych korytarzy, najkorzystniej wypadają dwa, których długość wynosi ponad 160 km. 
Mowa o trasie A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock - A2, która w przyszłości pozwoli na ominięcie stolicy przez ruch tranzytowy po stronie północnej. Trasa będzie miała jednocześnie znaczenie dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obecnie inwestycja jest na etapie studium korytarzowego, co oznacza, że nie można mówić jeszcze o szczegółowym przebiegu drogi. Korytarz wyznacza przebieg trasy wskazując pas terenu o szerokości ok. 5 km, w którym w przyszłości mogłaby być zlokalizowana droga.  

Uwzględniając m.in. uwarunkowania środowiskowe, osadnicze, potencjalne kolizje z innymi sieciami, w tym kolejową GDDKiA wytypowała 4 możliwe korytarze drogi. Po ich dalszej analizie pod względem kryteriów technicznych, ekonomicznych, środowiskowych, społecznych i sieciowych dwa wskazała jako te, które mogłyby być poddane dalszym uszczegółowieniom.

Od węzła Wiskitki do węzła Dębę Wielkie 

Oba wspomniane wskazywane jako optymalne korytarze drogi S50 (określone na potrzeby prac jako czerwony i zielony) zaczynają się na węźle Wiskitki autostrady A2. Omijając stolicę od północy, po wschodniej jej stronie miałyby się kończyć na węźle Dębe Wielkie, również na A2.

 

Pierwszy z wariantów korytarzy, tzw. czerwony miałby ok. 163 km długości i 16 węzłów. W tym korytarzu brana by była pod uwagę budowa mostów na Wiśle i Narwi. Trasa łączyłaby się z drogą S10 na węźle Nacpolsk i byłaby poprowadzona pomiędzy Tłuszczem i Wołominem.

Droga byłaby wytyczana przez teren powiatów: wołomińskiego, legionowskiego, pułtuskiego, mińskiego, płońskiego, płockiego, nowodworskiego, sochaczewskiego, płońskiego, płockiego i żyrardowskiego.

Jej całkowity koszt wstępnie szacowany jest na 10,9 mld zł.

W drugim typowanym do dalszych analiz korytarzu – zielonym – szacowana długość trasy wynosiłaby ok. 165 km, a na jej przebiegu miałoby powstać 15 węzłów. Trasa przechodziłaby podobnie jak w korytarzu czerwonym mostem przez Wisłę i Narew, z S10 łączyłaby się na węźle Nacpolsk, omijałaby Sochaczew od strony wschodniej i przechodziła pomiędzy Tłuszczem a Wołominem.

Korytarz przecinałby teren powiatów: wołomińskiego, legionowskiego, mińskiego, płońskiego, płockiego, nowodworskiego, warszawskiego zachodniego, sochaczewskiego i żyrardowskiego.

Koszt budowy byłby podobny jak w wariancie czerwonym.

Konkretny przebieg w następnym kroku

Jak mówił podczas konsultacji online z samorządami, które mogą być zainteresowane przebiegiem trasy, Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA, korytarz zielony i czerwony, lub ich kombinacja będą poddane dalszym pracom studialnym. Prace te wskażą, w którym miejscu w danym korytarzu droga mogłaby powstać. – Ten etap jest jeszcze przed nami – powiedział Tomasz Żuchowski.

Najpierw konieczne jest zatwierdzenie programu inwestycji, czyli zapewnienie finansowania dla dalszych prac nad konkretnym korytarzem, następnie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i pozyskanie decyzji środowiskowej. W dalszym etapie powstałaby koncepcja programowa i na końcu przetarg typu projektuj i buduj.

Na etapie STEŚ prowadzone byłyby konsultacje z samorządami dotyczące już konkretnych możliwych przebiegów drogi.

- Dotychczasowe analizy dają podstawę merytoryczną, by kontynuować prace studialne w poszukiwaniu konkretnego przebiegu drogi w korytarzu zielono-czerwonym – podkreślił szef GDDKiA.

Finał w 2030 

Aglomeracyjna obwodnica Warszawy mogłaby być gotowa ok. roku 2030. – Rocznie rynek może skonsumować 19-20 mld zł. To trzeba poprzesuwać w latach, bo nawet gdybyśmy znaleźli pieniądze, to rynek by tego nie skonsumował – stwierdził Tomasz Żuchowski.

Dwa potencjalne korytarze, które na obecnym etapie zostały uznane za mniej korzystne i nie będą kierowane do dalszych prac wymagałyby dodatkowo budowy mostu na Bugu, a włączenie do A2 byłoby na węźle Mińsk Mazowiecki. Sama trasa byłaby dłuższa (177 lub 180 km), a koszt inwestycji byłby w odrzuconych wariantach wyższy i wynosiłby ok. 12 mld zł.

Dopełnieniem S50 po południowej stronie aglomeracji warszawskiej będzie droga A50. Dla tej części GDDKiA planuje oddzielne konsultacje. Ich celem, jak podkreślono, jest przede wszystkim zaprezentowanie na jakim etapie znajdują się obecnie prace nad inwestycją. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5