Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Jerzy Szmit złożył rezygnację z funkcji wiceszefa MIB

| EP, LD źródło: RynekInfratsruktury.pl 29.09.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jerzy Szmit złożył rezygnację z funkcji wiceszefa MIB
fot. RI

Zobacz więcej na temat:

Kadry

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Jako powód decyzji w rozmowie z portalem Rynekinfrastruktury.pl wskazał powody osobiste.
Szmit odpowiadał przede wszystkim za sprawy dotyczące dróg. Koordynował także sprawy związane z przewoźnikami drogowymi oraz lotnictwem.

Wiceszefem resortu był od początku przejęcia kierownictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przez obecną ekipę rządzącą. W poprzedniej kadencji sprawami dotyczącymi drogownictwa zajmował się jako poseł na Sejm z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.

Jerzy Szmit, jako wiceminister infrastruktury, był inicjatorem dialogu z branżą drogową. Jej wymiernym efektem było powołanie Rady Ekspertów. W ramach tego ciała, przedstawiciele wykonawców wspólnie z reprezentantami inwestorów – tak rządowych, jak i samorządowych – pracowali nad optymalizacją procesu budowy dróg.

W wyniku prac Rady Ekspertów został wypracowany m.in. zrównoważony podział ryzyk w kontraktach na roboty budowlane. Zasady wypracowane przez obie strony są już wprowadzane do nowo ogłaszanych przetargów drogowych.  

Jednym z kluczowych zadań wokół których skupiała się działalność wiceministra Jerzego Szmita, była realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Szmit podkreślał, że na program, którego wartość rzeczowa szacowana jest na 198 mld zł, zabezpieczono jedynie 107 mld zł. Optymalizacja procesu budowy dróg miała być jednym ze sposobów na wygenerowanie dodatkowych środków na ten cel. W czerwcu rząd podjął decyzję o dołożeniu dodatkowych 35 mld zł na realizację zadań zapisanych w PBDK.

Jak w środę informował Jerzy Szmit, do tej pory w ramach obecnego programu zakończyła się realizacja 19 zadań o wartości 7 miliardów 270 milionów zł. Obejmowały one ok. 225 km dróg.

Obecnie w realizacji znajduje się 91 zadań o wartości ponad 48 mld zł. Kolejnych 51 zadań jest na etapie przetargu. Na wszczęcie procedury przetargowej oczekują zadania o wartości 50 miliardów 740 milionów zł.

Jerzy Szmit opowiadał się za szukaniem dodatkowego finansowania dla dróg lokalnych. W lipcu pojawił się poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, który zakładał m.in. podwyżkę opłaty paliwowej, z której wpływy częściowo zasilałyby drogi zarządzane przez samorządy. Projekt wzbudził ogromne kontrowersje i ostatecznie został wycofany z Sejmu.

– Przedstawiam teraz wyłącznie moją osobistą opinię – mówił w minioną środę w Senacie Jerzy Szmit. – Uważam, że to był dobry pomysł (…). Gdyby ten pomysł gdzieś się pojawił w formie projektu ustawy, gdyby było więcej rzetelnej dyskusji na ten temat, a nie krzyku (…) to odczucie społeczne byłoby zupełnie inne. Bo przypomnę, że ten projekt pozwalałby realizować w ciągu roku wsparcie dla blisko 6 tysięcy km dróg gminnych i powiatowych, więc po prostu byśmy mogli zmienić oblicze infrastruktury drogowej Polski – powiedział.

Obecnie wsparciu dróg lokalnych służy Program Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Według wieloletniego programu rządowego w 2017 roku za jego pośrednictwem na drogi lokalne miała trafić kwota 1 mld zł. Rząd zmniejszył tę sumę do 800 mln zł. W roku 2018 samorządy powinny otrzymać w ramach programu 1,1 mld zł. Niestety projekt budżetu, który wyszedł z Ministerstwa Finansów i został przyjęty przez rząd przewiduje 800 mln zł. – Miejmy nadzieję, że w roku 2019 kwota na wsparcie modernizacji dróg gminnych i powiatowych będzie większa. Rok 2018 jest takim rokiem, który oczywiście stawia szereg wyzwań budżetowych, i musimy się z tym pogodzić – skomentował w Senacie Jerzy Szmit.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5