Dziś na Dolnym Śląsku otwarto dla kierowców w sumie 20 km drogi ekspresowej S5, która docelowo połączy stolice Dolnego Śląska i Wielkopolski. Kierowcy komfortowo jeżdżą już odcinkiem od węzła Korzeńsko do węzła Krościna. Pięć kilometrów nowej trasy zostało udostępnionych przed terminem.
Jak
pisaliśmy wcześniej, zakończona została budowa odcinka Korzeńsko – Żmigród realizowanego przez konsorcjum Budimex i Strabag. To fragment o długości 15 km, którym dziś przejechali pierwsi kierowcy.
Dodatkowo, przed terminem do ruchu oddano fragment kolejnego odcinka – aż do węzła Krośnica. To część tzw. zadania 2, którego wykonawcą jest Dragados. Termin ukończenia trasy mija za 6 tygodni. Oznacza to, że ekspresowo już można przejechać 20-kilometrowy fragment drogi od granicy województwa dolnośląskiego od strony północy (węzeł Korzeńsko) aż do węzła Krościna.
Wyświetl większą mapę
Całe zadanie 2 liczy 14 km. Pozostała część trasy będzie udostępniona w grudniu.
– Dzięki udostępnionemu dzisiaj do ruchu odcinkowi S5 kierowcy zyskają szybsze i bezpieczniejsze połączenie drogowe na trasie Wrocław – Poznań. To bez wątpienia ważny dzień nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także dla wszystkich kierowców chcących komfortowo poruszać się po polskich drogach – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Docelowo droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 km – od Wrocławia przez Poznań, Bydgoszcz do połączenia z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy koło Grudziądza. Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku na odc. Korzeńsko – Wrocław o łącznej długości 48 km podzielona została na 3 zadania: węzeł Korzeńsko (bez węzła) – węzeł Krościna (bez węzła) – ok. 15 km (wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Strabag Infrastruktura Południe), węzeł Krościna – węzeł Trzebnica (bez węzła) – ok. 14 km (wykonawca – Dragados), węzeł Trzebnica – węzeł Widawa (bez węzła) – ok. 19 km, wykonawca Astaldi. Także i trzeci odcinek powinien być gotowy jeszcze w tym roku.
W ramach inwestycji powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, 4 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II oraz Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna.
Budowa S5 od Korzeńska do Wrocławia jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. Całkowity koszt zadania to ponad 1 861 mln. zł, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej to ponad 911 mln zł.