Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Jest decyzja rządu – opłaty za drogi do Inspekcji Transportu Drogowego

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.11.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jest decyzja rządu – opłaty za drogi do Inspekcji Transportu Drogowego
fot. Kapsch

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rada Ministrów przyjęła dziś projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który umożliwi przejęcie elektronicznego poboru opłat przez Generalnego Inspektora Transportu Drogowego. Państwowy podmiot ma zastąpić obecnego operatora systemu ViaToll od listopada przyszłego roku.
Przyjęty dziś projekt zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami powyżej 3,5 tony po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Jak poinformowano w komunikacie, do GITD przeniesione będą także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

GITD nowe zadania ma wykonywać samodzielnie, ewentualnie z pomocą innych organów administracji rządowej. Zakres czynności, które będą mogły zostać powierzone podmiotom trzecim z sektora prywatnego ma być ograniczony do minimum.

Państwowy zamiast prywatnego

Przejęcie nowych obowiązków przez GITD ma oznaczać, że państwowy podmiot zastąpi w wykonywaniu zadań związanych z zarządzaniem systemem ViaToll obecnego operatora – firmę Kapsch. Umowa z Kapschem wygasa 3 listopada 2018 roku.

Początkowo miał być wybrany nowy operator komercyjny, którego GDDKiA chciała wyłonić w procedurze dialogu konkurencyjnego. Przetarg w tej sprawie toczy się od grudnia ubiegłego roku. Po wykluczeniu jednego podmiotu przez Krajową Izbę Odwoławczą, uczestniczy w nim 8 firm i konsorcjów. W obecnej sytuacji konieczne będzie unieważnienie procedury.

W odpowiedzi na nową koncepcję związaną z e-mytem niektórzy eksperci wskazywali, że GITD nie jest odpowiednio przygotowana do pełnienia takiej roli – chodzi o brak doświadczenia czy kadry. W komunikacie po dzisiejszym posiedzeniu Rady Ministrów wskazano, że „GITD ma doświadczenie wynikające z prowadzenia czynności kontrolnych w Krajowym Systemie Poboru Opłat, co wymagało ścisłej współpracy z GDDKiA i wykonawcą systemu oraz znajomości zasad jego funkcjonowania”. Ponadto, jak napisano, GITD ma doświadczenie w budowie i utrzymaniu systemów teleinformatycznych – prowadzi Centralną Ewidencję Naruszeń oraz zbudował Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.  

Ma być taniej

Wskazano, że zaletą proponowanego rozwiązania będzie „zapewnienie ciągłości działania KSPO” . Docelowo korzyścią ma też być optymalizacja kosztów funkcjonowania systemu oraz wzmocnienia nadzoru i kontroli ministra infrastruktury nad organem realizującym pobór opłat na drogach zarządzanych przez państwo.

„Proponowane rozwiązanie pozwoli na maksymalne uniezależnienie procesu poboru opłat drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym) oraz maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów, które zostaną przejęte przez GITD od GDDKiA. Dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie’ – wskazano w komunikacie.

Zmiany mają także zapewnić ochronę danych osobowych, wyższą standaryzację rozwiązań, w tym rozwój KSPO i integracji z innymi systemami teleinformatycznymi. Nowy sposób zarządzania, w założeniach, ma pozwolić na efektywne realizowanie zadań związanych z monitorowaniem przewozu towarów, sankcjonowania naruszeń dotyczących przejazdów nienormatywnych czy kontroli zezwoleń wydawanych dla przewoźników zagranicznych.

Nowelizacja miałaby wejść w życie 3 listopada 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które powinny obowiązywać w innych terminach. Teraz trafi do Sejmu.

Elektroniczny pobór opłat od pojazdów powyżej 3,5 tony działa od lipca 2011 roku. Każdego dnia za jego pośrednictwem do Krajowego Funduszu Drogowego wpływa 4-5 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5