Odcinek S19 Rudnik nad Sanem – Nisko Południe otrzymał w piątek 13 grudnia zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję wydał wojewoda podkarpacki. Odcinek ma długość 6,5 km i jest częścią szlaku Via Carpatia. W ramach szlaku planowane jest uzyskanie jeszcze 6 decyzji ZRID.
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się na węźle Rudnik nad Sanem na przecięciu z DK-77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się do szerokotorowej linii kolejowej LK-65, biegnąc równolegle do niej, a następnie na węźle Nisko Południe krzyżuje się z istniejącą DK-19 oraz kilometr dalej z linią kolejową LK-65.
W ramach inwestycji planowana jest budowa 6 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich) i 6 przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt) oraz budowa dwóch węzłów drogowych: węzeł Rudnik nad Sanem i węzeł Nisko Południe.
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla sześciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są jeszcze cztery wnioski o wydanie ZRID.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września br. podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Z kolei 15 listopada podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla pozostałych trzech odcinków, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe. Łączna wartość tych projektów to ok. 4,5 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 2,3 mld zł.