Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Jest kolejne porozumienie z Salini, ale na budowie bez większych zmian

| Elżbieta Pałys źródło: RI 05.04.2019

 

Jest kolejne porozumienie z Salini, ale na budowie bez większych zmian
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W miniony poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła z firmą Salini porozumienie dotyczące budowy obwodnicy Częstochowy w ciągu A1. W czwartek podobnym porozumieniem objęto niedokończony fragment S7 między Chęcinami i Jędrzejowem. To rozwiązanie awaryjne, pozwalające ugasić pożar. Ostatecznie gra idzie o sprawne dokończenie kontraktów, a tu na razie dużej poprawy raczej nie widać.
Porozumienia, o których mowa, dotyczy przejęcia przez inwestora płatności dla podwykonawców, a także usługodawców i dostawców materiałów pracujących na kontraktach, gdzie Salini jest wykonawcą generalnym. Jak informuje GDDKiA, porozumienie umożliwi niemal bezzwłoczne zrealizowanie płatności bezpośrednich – w przypadku świętokrzyskiego odcinka S7 – dla 47 podmiotów na kwotę ok. 18 mln zł. Na A1 Rząsawa – Blachownia porozumienie opiewa na kwotę ok. 30 mln zł.

Sytuacja na S7

Odcinkiem S7 w woj. świętokrzyskim kierowcy jeżdżą już od końcówki grudnia. Inwestycja nie została jednak ukończona. Do wykonania zostały m.in. odcinki dróg dojazdowych, miejsca obsługi podróżnych czy most w Brzegach w ciągu starej siódemki, a także prace wykończeniowe.

– Po okresie zimowym kontynuowane są prace przy moście w Brzegach i zbiornikach retencyjnych, ale w ocenie inwestora nie ma wymaganej mobilizacji na budowie – informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowa kieleckiego oddziału GDDKiA. Trudno wskazać termin do jakiego prace będą gdyż inwestycja jest już realizowana po terminie umownym. Dokończenie prac jest więc uzależnione tylko od mobilizacji wykonawcy.

– Mamy nadzieję, że podpisanie porozumienia, którego efektem będzie szybsze wypłacenie należności podwykonawcom z listy przedłożonej przez wykonawcę, przyczyni się do poprawy płynności finansowej na kontrakcie, a w efekcie do zwiększenia mobilizacji i zakresu robót – mówi Małgorzata Pawelec – Buras.

Na A1 bez nadmiernego optymizmu

Nadmiernym optymizmem nie napawają jednak wnioski z sytuacji na obwodnicy Częstochowy w ciągu A1, gdzie pieniądze do podwykonawców poszły szybciej. Poprawę widać, ale w obecnej sytuacji to zdecydowanie za mało.

– Cieszymy się, że podwykonawcy wrócili na plac budowy, ale nie jesteśmy usatysfakcjonowani poziomem zaangażowania wykonawcy – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Marek Prusak, rzecznik śląskiego oddziału GDDKiA. Przyznaje, że porozumienie pozwoliło na rozwiązanie sytuacji awaryjnej – podwykonawcy, pozbawieni bieżących wypłat nie byli skłonni kontynuować pracy. Perspektywy na sprawne dokończenie tej inwestycji jednak diametralnie to nie zmieniło. Dla przykładu, 2 kwietnia na około 20-kilometrowym odcinku pracowało ok. 60 osób. Przypomnijmy, mowa o odcinku, który powinien być ukończony w tym roku, a jego zaangażowanie dobija do połowy. Na tym etapie potrzeba znacznie większego zaangażowania.

Drogowa Dyrekcja od dawna zwracała uwagę na niewłaściwe tempo prac. Na początku obecnego sezonu budowlanego do wykonawcy zostało skierowane wezwanie do poprawy zgodnie z klauzulą 15.1 . Jak podkreśla Marek Prusak, sięgnięci po mechanizm przewidziany tą klauzulą to jedno z najostrzejszych upomnień wykonawcy.

Miesiąc na poprawę… bez wyraźnej poprawy

Salini ma jeszcze czas do 16 kwietnia, by poprawić się w wyszczególnionych w wezwaniu zakresach. Gdy wyznaczony przez inwestora czas minie, a poprawy nie będzie, inwestor będzie mógł rozwiązać umowę z wykonawcą. Oczywiście takich decyzji nie należy się spodziewać od razu po dacie wyznaczonej w upomnieniu.

– Po 16 kwietnia wykonawca przedstawi nam to, co wykonał i w jakim zakresie – tłumaczy rzecznik śląskiej GDDKiA. Inwestor będzie musiał to zweryfikować, a to potrwa – o tym jak długo, zdecyduje zawartość raportu przedstawionego przez firmę.

Na razie obie strony są związane kontraktem. Ewentualna decyzja o odstąpieniu od umowy przez inwestora jest obwarowana klauzulami umownymi – to m.in. wykorzystana już klauzula 15.1 – w postaci wezwania do poprawy. To wynik dążenia do zrównoważenia odpowiedzialności stron w umowie. – Każdy wykonawca musi mieć szansę na poprawę – mówi rzecznik śląskiego oddziału GDDKiA. Na tym etapie potrzebne są już jednak mierzalne konkrety, a nie deklaracje.

Przedstawiciel inwestora zaznacza, że strony są w stałym kontakcie i na bieżąco są prowadzone rozmowy. Mimo to, stwierdza, że „poziom zaangażowania wykonawcy studzi entuzjazm co do przyszłości”. Czas na ewentualne nadrobienie zaległości jest już bardzo krótki.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5