Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Jest nowy operator e-myta. Zmiana dla użytkowników za rok

| Elżbieta Pałys źródło: RI 01.07.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jest nowy operator e-myta. Zmiana dla użytkowników za rok
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wraz z pierwszym lipca administrowanie systemem poboru opłat drogowych przejmuje Krajowa Administracja Skarbowa. Choć to ogromna operacja, ma przebiec w sposób niezauważalny dla użytkowników – kierujących pojazdami powyżej 3,5 t. Dla nich zmiana będzie odczuwalna za rok – wtedy ma wejść w życie opracowany już w ramach Ministerstwa Finansów nowy system opłat oparty na technologii pozycjonowania satelitarnego.
Od środy szeregi Ministerstwa Finansów zasiliło 240 pracowników, którzy dotychczas zajmowali się systemem e-myta w ramach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. To tylko jedna ze zmian, związanych z przeniesieniem systemu poboru opłat z GITD do Krajowej Administracji Skarbowej, za którymi poszły m.in. konieczność dostosowania różnych struktur, regulaminów, wytycznych itp. – Dla użytkownika zewnętrznego nic się nie zmienia. To jest działanie w tle, które nie ma wpływu na sposób regulowania należności za przejazd drogą płatną – podkreśla jednak Dariusz Rostkowski, zastępca dyrektora w Departamencie Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej w Ministerstwie Finansów. Jak dodaje, nie ulegają zmianie stawki opłat, ani sama sieć dróg płatnych. W perspektywie czasu jednak szykują się zmiany dość istotne.

Krajowa Administracja Skarbowa przejmując system poboru opłat, będzie jednocześnie pracować nad nowym rozwiązaniem, w którym technologia radiowa będzie zastąpiona satelitarną. Nowy system ma być oparty m.in. na doświadczeniach z funkcjonującego systemu SENT służącego do monitorowania transportu towarów wrażliwych. Narzędzie wykorzystujące pozycjonowanie satelitarne ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 roku. Prace nad nim zostały rozpoczęte jeszcze pod egidą GITD.

Opłata na podstawie danych geolokalizacyjnych

– Przejmujemy projekt budowy nowego systemu poboru opłat drogowych. Od kilku miesięcy, przedstawiciele Ministerstwa Finansów zasilili skład komitetu sterującego projektu – mówi Przemysław Koch, pełnomocnik ds. informatyzacji w MF. – Obecnie zakończyliśmy już proces rewizji architektury systemu i dokonaliśmy korekt tak aby bazowała na komponentach systemu SENT, które działają już w resorcie finansów– dodaje Przemysław Koch. – Będziemy dążyć do synergii – zapewnia. Jej skutkiem mają być mniejsze obciążenia dla użytkownika, który przesyłając dane lokalizacyjne będzie mógł wywiązać się zarówno z obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogą płatną jak i z przekazania danych na potrzeby SENT.

– Budowany system składa się z kilkunastu jeżeli nie kilkudziesięciu modułów, które będą tworzyć całość systemu poboru opłat – wyjaśnia przedstawiciel MF. Trzy z nich będzie realizował Instytut Łączności. Pozostałe mają być budowane siłami własnymi resortu, przy założeniu maksymalnego wykorzystania strategicznych rozwiązań informatycznych Ministerstwa Finansów. – Planujemy w przestrzeni budowanego e-urzędu skarbowego umożliwić kompleksową obsługę użytkownika dróg płatnych w Polsce – wyjaśnia Przemysław Koch.

Dla użytkownika dróg płatnych w założeniach ma być łatwiej. System ma być otwarty i umożliwiać przekazywanie danych lokalizacyjnych na kilka sposobów: poprzez darmową aplikację na telefonie komórkowym, za pomocą lokalizatorów fabrycznie zamontowanych w pojazdach ciężkich (tzw. ZSL, czyli zintegrowanych systemów lokalizacyjnych) czy też za pomocą urządzenia pokładowego (OBU), nabytego na zasadach komercyjnych.

– Kompleksowa obsługa w e-Urzędzie to także integracja z płatnościami online, tak aby za pomocą dwóch kliknięć można było wywiązać się z obowiązków rozliczeniowych z tytułu naliczonych opłat. – tłumaczy przedstawiciel resortu odpowiedzialny za informatyzację.

Bramownice posłużą kontroli

W nowym systemie nie będzie konieczności budowania tzw. bramownic na potrzeby lokalizacji pojazdów. Obecna infrastruktura przydrożna posłuży do celów kontrolnych. Wykorzystywana ma być informacja m.in. z zainstalowanych na nich kamer. Zdjęcia wykonane przez kamerę posłużą do weryfikacji czy pojazd został zarejestrowany w systemie i czy przesłał dane lokalizacyjne dotyczące tej podróży.

W przyszłości brana jest pod uwagę rozbudowa infrastruktury przydrożnej (na nowej sieci), ale tylko na potrzeby montażu kamer w celach kontrolnych. Przewidywane są także kontrole mobilne – realizowane bezpośrednio z samochodów uprawnionych służb lub przy pomocy przenośnych kamer zintegrowanych z systemem centralnym.

Wdrożenie nowego systemu – które powinno nastąpić najpóźniej za rok – będzie poprzedzone pilotażem zrealizowanym we współpracy z wybranymi przewoźnikami. W ramach testu pojazdy będą się poruszać po drogach z aktywnymi dwoma systemami – dotychczasowym i nowym. – Opłaty za przejazd będą prowadzone w oparciu o stary system, ale nowy system będzie już uruchomiony, by porównywać dane i wyłapywać ewentualne nieścisłości – tłumaczy Przemysław Koch. Takie testy będą jego zdaniem trwały około 3 miesiące.

Nowością dla przewoźników ma być pewna elastyczność w opłacie za zrealizowany przejazd. Chodzi o możliwość wykonania przejazdu, który nie został rozliczony. W takiej sytuacji kierowca będzie miał 3 dni na dokonanie płatności, by uniknąć kary.

To co ma być ułatwieniem dla kierowców, czyli możliwość wykorzystywania na potrzeby opłat drogowych telefonów komórkowych rodzi jednocześnie obawy o potencjalną możliwość innego użycia gromadzonych w ten sposób danych o użytkownikach. Dariusz Rostkowski gasi te wątpliwości.

– Po pierwsze, ustawa mówi jaki jest okres i cel przechowywania danych. Po drugie, administracja już dzisiaj dysponuje podobnymi danymi np. w systemie SENT i nie wykorzystuje ich do innych celów niż te, które wynikają z ustawy – stwierdza. – Wszystkie dane, które nie są wykorzystywane w systemie analitycznym służącym poborowi opłat za drogi będą usuwane – zapewnia.

Jeden poborca danin

Jego zdaniem dla strony publicznej największą korzyścią wynikającą z przeniesienie poboru opłat do KAS jest swoiste uporządkowanie poboru różnych zobowiązań na rzecz państwa. – Będzie jeden organ, który pobiera wszystkie daniny i jedno źródło, w którym znajduje się informacja o wszystkich pobranych należnościach – stwierdza Dariusz Rostkowski.

Komentarz na temat zmian w systemie poboru opłat można przeczytać TUTAJ


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5