Konsorcjum firm Porr, Gulermak i Energopol Szczecin ma szansę zbudować tunel pod Świną w Świnoujściu. To byłby drugi wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na to zadanie. Pierwsze rozstrzygnięcie zostało unieważnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. Ale o kontrakt walczy nadal firma Toto, którego oferta została odrzucona.
„Dzisiaj zaakceptowałem – wskazane przez komisję przetargową szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – konsorcjum firm: Porr S.A., Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S., Energopol – Szczecin S.A. jako wykonawcę zadania ‘Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujście – budowa tunelu pod Świną’” – napisał na portalu społecznościowym prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. To miasto jest inwestorem dla tego zadania, a GDDKiA występuje jako inwestor zastępczy. Oferta konsorcjum Porr przewyższała kwotę kosztorysu o niespełna 4 mln zł.
„Teraz czekamy na ostateczne zatwierdzenie wskazanego wykonawcy. Mam nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej i inwestycja ruszy do przodu” – dodał Jarosław Żmurkiewicz.
Fakt, że inwestor zapewnił Komisję Przetargową o posiadaniu środków umożliwiających również wybór oferty konsorcjum PORR potwierdził rzecznik prasowy GDDKiA Szczecin Mateusz Grzeszczuk.
Jak dodał, ta informacja pozwala komisji przetargowej na dalsze działania, które muszą być prowadzone zgodnie z rozstrzygnięciami prawnymi w tej sprawie. Poinformował, że wczoraj do GDDKiA wpłynęła kopia skargi na wyrok KIO w sprawie odwołania konsorcjum PORR złożona przez konsorcjum TOTO i ICM do Sądu Okręgowego w Szczecinie. „W związku z tym, iż sąd ma prawo do zmiany wyroku KIO i wydania orzeczenia co do istoty sprawy konieczne jest wstrzymanie się co do dalszych kroków związanych z dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej w tym przetargu do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd Okręgowy w Szczecinie” – poinformował rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Przypomnijmy, pod koniec listopada ub. r. GDDKiA w Szczecinie wskazała jako najkorzystniejszą ofertę konsorcjum firm Astaldi i Ghella. Ta propozycja była warta 727,098 mln zł. Oferta najtańsza – złożona przez Toto – została odrzucona.
Wybrana była drugą pod względem ceny, a za nią uplasowała się oferta PORR Polska, PORR Bay GmbH, Gulermak i Energopol (793,186 mln zł). Poza nimi ofertę złożyło także chińskie przedsiębiorstwo China Harbour Engineering Company i Mosty Łódź (825,868 mln zł).
Od rozstrzygnięcia odwołały się Toto oraz konsorcjum Porr. KIO uwzględniła oba odwołania i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności badania i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz powtórzenie tych procedur. Porr kwestionował zarówno wybór Astaldi jako oferty najkorzystniejszej, jak i ofertę Toto, zarzucając jej niezgodność z treścią SIWZ oraz błędy w obliczaniu ceny.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację mieszkańcom i turystom zapewniają przeprawy promowe. Mają one jednak małą przepustowość i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.