Mostostal Warszawa porozumiał się z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Chodziło o spór związany z realizacją umowy na przebudowę DK-7 na odcinku Białobrzegi – Jedlińsk do parametrów trasy ekspresowej. Ugoda została zawarta przed Sądem Okręgowym w Warszawie.
Na podstawie zawartego porozumienia GDDKiA uznała roszczenia spółki, zobowiązując się zapłacić na rzecz Mostostalu 11 306 123,37 zł oraz cofnąć żądania wypłaty środków z gwarancji bankowej.
Z kolei spółka zobowiązała się do wykonania prac polegających na naprawie i uszorstnieniu fragmentów drogi S7 na odcinku Białobrzegi – Jedlińsk oraz udzielić gwarancji na wykonane prace. – Dodatkowo, na zabezpieczenie roszczeń GDDKiA w związku z brakiem sczepności międzywarstwowej nawierzchni na niektórych fragmentach drogi w ramach udzielonej gwarancji jakości spółka zobowiązała się dostarczyć GDDKiA gwarancję bankową lub ubezpieczeniową w wysokości 184 918,20 zł – podał Mostostal w komunikacie.
Mostostal zobowiązał się także do cofnięcia pozwu ze zrzeczeniem się roszczenia w związku z którym obecnie toczy się postępowanie przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie – jak wyjaśniono, chodzi o ustalenie nieistnienia prawa GDDKiA do skorzystania w jakiejkolwiek wysokości z zabezpieczenia należytego wykonania umowy poprzez żądanie wypłaty środków z gwarancji bankowej.
Zawierając ugodę strony zrzekły się wzajemnych roszczeń związanych z umową, za wyjątkiem roszczeń GDDKiA w zakresie prac naprawczych, które Mostostal wykona w ramach ugody oraz wynikających z gwarancji jakości i gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej udzielonych na podstawie ugody.
Postanowienie nie jest prawomocne.
Droga krajowa nr 7 między Białobrzegami a Jedlińskiem to odcinek o długości 15,7 km stanowiący fragment trasy między Warszawą a Krakowem. Do parametrów drogi ekspresowej była rozbudowywana w latach 2006-2008. Kontrakt zawarty z konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestucturas był wart 404 mln zł.
W 2010 roku na podstawie oględzin stanu nawierzchni w rejonie obiektów inżynierskich stwierdzono występowanie poprzecznych zarysowań nawierzchni. GDDKiA stwierdziła także, że wykonawca nie uzyskał oczekiwanego współczynnika szorstkości na niektórych odcinkach nawierzchni. W następstwie tego trzykrotnie ogłaszano postępowania przetargowe na opracowanie opinii technicznej, która określiłaby przyczyny zniszczeń przebudowanej nawierzchni, jednak z powodu braku ofert, które nie podlegałyby odrzuceniu, postępowania zostały unieważnione.
Niedawno Mostostal Warszawa
złożył w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozew przeciwko GDDKiA w związku z roszczeniami dotyczącymi realizacji umowy na rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku granica województwa mazowieckiego/łódzkiego – Radziejowice. Chodzi o zapłatę ponad 29 mln zł.