Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor ma kontrakt na budowę drogi S74. To kluczowy odcinek przechodzący przez Kielce. Do wykonania są m.in. tunele.
Kontrakt w trybie zaprojektuj i wybuduj dotyczy odcinka S74 o długości ok. 5 km pomiędzy węzłem Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 a węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna.
– Nowa trasa pozwoli na wygodne, sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu przez Kielce. Dla mieszkańców miasta oznacza to zmniejszenie związanych z ruchem tranzytowym uciążliwości, głównie pochodzących od pojazdów ciężkich. Kierowcy zaś zyskają docelowo swobodny dostęp do tras szybkiego ruchu pozwalających na podróżowanie na kierunkach północ-południe oraz wschód-zachód – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obecny podczas zawierania umowy.
Inwestycja na przeważającym odcinku będzie poprowadzona w wykopie. W ramach zleconych prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Dłuższy, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. Wybudowane zostaną także dwa węzły drogowe: Hubalczyków i Zagnańska, wiadukt nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, rondo nad tunelem pod ulicą Olszewskiego oraz wiadukt w ciągu DK-73 w obrębie węzła Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka przewidziano ciąg rowerowy.
Inwestycja pozwoli na odseparowanie ruchu lokalnego i tranzytowego, usprawni także dojazd do Kielc z okolicznych miejscowości. Po jej zrealizowaniu dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego, a lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.
Kontrakt z firmą Intercor jest wart 713,4 mln zł. Ma być zrealizowany w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Pierwsze 10 miesięcy to czas na opracowanie projektu budowlanego, a kolejnych 7 na uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej. Roboty w terenie powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2024 roku, a finał spodziewany jest w 2026 roku.
Po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy będą korzystać z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Dzięki temu znacząco poprawią się warunki jazdy dla kierowców podróżujących między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także dla mieszkańców Kielc i okolic.