W czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie podpisała umowę na opracowanie elementów koncepcji programowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy między Ząbkami a Zakrętem.
Obwodnica na budzącym najwięcej kontrowersji odcinku powstanie w ciągu drogi ekspresowej S17. Zgodnie z podpisaną umową, wykonawcą dokumentacji jest konsorcjum: Complex Projekt Biuro Projektowo – Konsultingowe oraz Firma Projektowa Wanecki. Wartość zadania to ok. 3,9 mln zł.
Wykonawca powinien opracować dokumentację w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli do czerwca 2020 r.
Omawiany odcinek będzie miał ok. 10 km długości. Będzie przebiegać przez gminy: Zielonka i Sulejówek oraz warszawskie dzielnice Wesoła i Rembertów. Będzie miała 2 jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe: Rembertów i Poligon (będzie to zjazd techniczny dla wojska).
GDDKiA planuje, że w IV kwartale 2020 roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na II kwartał 2021 roku. Same roboty miałyby być prowadzone w latach 2022 – 2024.
Łączny koszt inwestycji obejmujący dokumentację, wykup gruntów i budowę szacowany jest na ok. 1,2 mld zł.
Obecnie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje jeszcze odwołania od decyzji środowiskowej dla tej inwestycji – wpłynęło ich kilkaset, a ze względu na skomplikowany charakter sprawy, instytucja odwoławcza już kilkukrotnie przedłużała termin rozpatrzenia odwołań. Obecnie przypada on na 19 lipca.
Wydana w grudniu ub. roku decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwala inwestorowi, mimo protestów, kontynuować przygotowania do realizacji inwestycji.
Obecnie na etapie wykonywania elementów koncepcji programowej znajduje się także odcinek WOW pomiędzy węzłem Drewnica na S8 a węzłem Ząbki. W tym przypadku wykonawcą dokumentacji jest firma Mosty Katowice, a kontrakt z firmą opiewa na ok. 2,4 mln zł. Dokumentacja dla tego odcinka ma być gotowa do września tego roku.
Ten odcinek ma długość ok. 3,6 km i przebiega przez gminy Marki, Ząbki i Zielonka. Trasa będzie miała 2 jezdnie po 3 pasy ruchu, a w ramach tego odcinka powstaną dwa węzły: Drewnica i Ząbki. Przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj ma być ogłoszony w czwartym kwartale tego roku.
Z drugiej strony, od węzła Zakręt do węzła Lubelska trasa jest już w realizacji. Ten 2,5-kilometrowy odcinek od listopada 2017 roku jest w rękach Warbudu.
W realizacji jest także węzeł Lubelska – w lipcu 2017 podpisano w tej sprawie umowę z firmą Porr. Ten węzeł połączy obwodnicę wschodnią stolicy z jej obejściem południowym.