Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Wielkopolska

Jeszcze w listopadzie umowa na rozbudowę A2 wokół Poznania

| Elżbieta Pałys źródło: RI 07.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Jeszcze w listopadzie umowa na rozbudowę A2 wokół Poznania
fot. Acubens, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Wielkopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Spółka Autostrada Wielkopolska jeszcze przed końcem listopada planuje podpisać umowę z firmą A2 Route, która rozbuduje autostradową obwodnicę Poznania. Roboty związane m.in. z dobudową trzeciego pasa ruszą wiosną. Będzie to pierwsza tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradach w Polsce.
Rozbudowa autostrady A2 na odcinku obwodnicy Poznania to inwestycja, na którą czeka wielu kierowców. Obecnie z trasy korzysta ok. 65 tys. pojazdów w ciągu doby. W ciągu roku daje to blisko 23 mln kierowców. Korzystają oni z trasy o dwóch pasach ruchu. Operator drogi – spółka Autostrada Wielkopolska – po uzyskaniu wszelkich pozwoleń i decyzji, w tym środowiskowej oraz pozwolenia na budowę, szykuje się do zawarcia kontraktu. Podpisze go z firmą A2 Route (tworzą ją Strabag Polska oraz KI One). Umowa my być zawarta jeszcze w listopadzie.

Chodzi o liczący 16 km odcinek A2 między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny. Jak informuje nas Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowa AWSA, mimo że specyfikację techniczną wykupiły trzy firmy (oprócz A Route także Colas Polska oraz Budimex) ofertę złożył tylko ten pierwszy wykonawca.

– Fakt iż do przetargu zgłosiła się ostatecznie tylko jedna firma świadczy o bardzo trudnej sytuacji jaka panuje obecnie wśród wykonawców tak dużych inwestycji drogowych – mówi Zofia Kwiatkowska.

Duży zakres prac

Obowiązek rozbudowy autostrady przez koncesjonariusza wynika z umowy ze Skarbem Państwa, jednak rozbudowa obwodnicy Poznania będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje koncesja. – Inwestycja obejmuje nie tylko poszerzenie o trzeci pas ruchu, ale również modernizację nawierzchni z przystosowaniem do większego ruchu oraz poszerzeniem łącznic na wybranych węzłach – informuje przedstawicielka inwestora.

Dużo zmieni się także w zakresie ochrony akustycznej – powierzchnia ekranów wzrośnie niemal trzykrotnie. Obecnie ich łączna powierzchnia na obwodnicy Poznania wynosi ponad 11 tys. m2. Po wykonaniu inwestycji wyniesie przeszło 28 tys. m2.

Ze względu na zbliżający się okres zimowy, prace na A2 ruszą dopiero wiosną, jak będzie ku temu sprzyjająca pogoda. Najbliższe miesiące będą wykorzystane na potrzebne uzgodnienia dotyczące np. tymczasowej organizacji ruchu.

Choć utrudnień w ruchu nie da się uniknąć, prace mają być prowadzone tak, by były one jak najmniejsze. Finał wszystkich prac planowany jest na połowę 2020 roku, jednak – jak wskazuje Zofia Kwiatkowska – prace nawierzchniowe, tj. dobudowa trzeciego pasa i wzmocnienie nawierzchni na pasach już funkcjonujących mogą zostać ukończone jeszcze w 2019 roku. – Szybsze względem pierwotnych założeń zakończenie wszystkich prac możliwe będzie jedynie w przypadku sprzyjających warunków pogodowych – zastrzega przedstawicielka inwestora.

Jak zauważa, będzie to pierwsza tak skomplikowana inwestycja prowadzona na polskich autostradach. – Będzie wymagać od wykonawcy dużego doświadczenia oraz mobilizacji w krótkim czasie ogromnych zasobów sprzętowych i ludzkich – stwierdza rzeczniczka prasowa.

Długie przygotowania

Przygotowania do rozbudowy A2 wokół Poznania trwały od 2012 roku. Tak długi czas to wynik m.in. faktu, że dla zakładanej wcześniej inwestycji konieczne było przejście takiej samej procedury jak ma to miejsce przy nowych inwestycjach. AWSA musiała m.in. uzyskać decyzję środowiskową, od której następnie były odwołania.

Z 65 tys. pojazdów, które codziennie pokonują obwodnicę Poznania 1/3 to jadący w tranzycie i płacący za korzystanie z trasy. – Pozostałe 2/3 korzysta z obwodnicy bezpłatnie poruszając się w ramach skrajnych węzłów Poznań Wschód i Poznań Zachód – informuje Zofia Kwiatkowska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS