Gmina Jeziorany ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy miasta. Miasto zdecydowało się na drogę z wykorzystaniem betonu. Dodatkowo w przetargu zawarto usługę utrzymania.
Gmina Jeziorany chce zlecić budowę obwodnicy miasta. Nowy trakt zaprojektowano jako drogę dwukierunkową jednojezdniową o długości 1 773 m oraz o nawierzchni z betonu asfaltowego. Zaplanowano także budowę ścieżki pieszo-rowerowej oraz zjazdy do posesji. W ramach budowy wykonane zostanie oświetlenie, monitoring na 4 rondach, likwidacja kolizji z urządzeniami energetycznymi, urządzeniami teletechnicznymi i optotelekomunikacyjnymi oraz budowę kanalizacji deszczowej.
Mapa: UG Jeziorany
Co więcej, w ramach przetargu gmina Jeziorany chce, aby wykonawca dodatkowo utrzymywał drogę przez 12 miesięcy po zakończeniu budowy.
Obwodnica miasta obejmuje od strony zachodniej trakt łączący drogę wojewódzką nr 595 z kierunku Barczewa z drogą wojewódzką nr 593 z kierunku Dobrego Miasta. Przewidziano także włączenie od drogi wojewódzkiej nr 593 Miłakowo – Dobre Miasto – Jeziorany – Reszel. Obwodnica zlokalizowana będzie przy obszarze zabudowanym na długości 300 m. W pozostałej części poprowadzona zostanie przez tereny rolne.
Składanie ofert w przetargu przewidziano do 15 października. Aż w 45 proc. o wygranej w przetargu zadecyduje parametr zatrudnienia. Tylko 25 proc. stanowi cena budowy. Resztę – 30 proc. – określono jako cenę za utrzymanie obwodnicy. Zamówienie przewidziano do końca listopada 2024 roku.
Podstawową zaletą dróg z nawierzchnią betonową jest jej długowieczność. Według informacji, średnio trwałość nawierzchni betonowej jest większa od trwałości nawierzchni asfaltowej od 2 do 4 razy. Zdecydowanie lepiej sprawdza się przy dużym natężeniu ruchu, ponieważ jest bardziej odporna na koleinowanie i odkształcanie. Mimo wielu zalet, takie rozwiązanie ma też swoje wady. Nawierzchni betonowej nie można remontować, gdy pojawią się dziury lub pęknięcia. Wówczas należy wymienić cały panel betonowy. Taka nawierzchnia generuje też większy hałas.