Szwajcarskie Federalne Biuro do spraw Budynków i Logistyki (FOBL) oraz Federalna Administracja Celna (FCA) zleciły Kapsch TrafficCom modernizację wybranych elementów systemu poboru opłat.
– Kapsch TrafficCom otrzymał zlecenie na modernizację systemu poboru opłat dla pojazdów ciężarowych w Szwajcarii. Projekt obejmuje modernizację m. in.: barier granicznych, systemu kontroli i pojazdów kontrolnych, centrów zarządzania danymi oraz rozszerzenie funkcjonalności w celu zapewnienia interoperacyjności z EETS (European Electronic Toll Service). Kapsch będzie również odpowiedzialny za konserwację i eksploatację systemu do końca 2020 r., z możliwością przedłużenia kontraktu do końca roku 2024. Całkowita wartość zamówienia wynosi ponad 20 mln euro.
"Szwajcaria właśnie zdecydowała się na unowocześnienie i przygotowanie swojego systemu poboru opłat, w technologii DSRC, do współpracy w ramach usługi europejskiej. Myślę, że powinniśmy wziąć przykład ze Szwajcarów, którzy unowocześniają to, co już mają” – komentuje Marek Cywiński Dyrektor Zarządzający Kapsch Telematic Services.
Istotną częścią zamówienia jest uzyskanie interoperacyjności z EETS (Europejska Usługa Płatności Elektronicznej), planowaną przez Federalną Administrację Celną. Zakłada się, że w Szwajcarii wraz z początkiem 2020 roku system będzie w pełni automatycznie rejestrował i rozliczał opłaty za przejazd pojazdów ciężkich (HVF) po określonych odcinkach dróg, w tym także używając sprzętu od zewnętrznych dostawców usług poboru opłat. Uprości to procesy transportu i przeładunku oraz skróci czas transakcji podczas podróży do lub ze Szwajcarii.
Prace związane z modernizacją istniejącej infrastruktury systemu poboru opłat i rozbudowa o funkcje wymagane w ramach EETS będą wykonywane w trybie ciągłym, bez znaczących przerw w świadczeniu usług, do końca 2019 r.
HVF jest opłatą federalną, której wysokość zależy od całkowitej masy pojazdu, klasy emisji spalin oraz długości trasy w Szwajcarii i Księstwie Liechtensteinu. Ma zastosowanie do wszystkich pojazdów i zestawów z przyczepą, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, służących do transportu towarów oraz korzystania z dróg publicznych.