Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Kapsch na ratunek państwowemu operatorowi e-myta?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Kapsch na ratunek państwowemu operatorowi e-myta?
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Za niewiele ponad dwa tygodnie ma się zmienić operator poboru opłat drogowych – zamiast prywatnego podmiotu ma być publiczny. Możliwe, że nie obędzie się jednak bez pomocy dotychczasowego operatora – firmy Kapsch. Instytucje publiczne nie wyrabiają się m.in. z przetargami.
O mającej nastąpić zmianie wiemy od listopada ub. roku. Już wtedy wielu ekspertów zwracało uwagę, że jest za mało czasu, by nie mająca dostatecznych kompetencji jednostka publiczna uporała się z takim zadaniem. Okazuje się, że jedną z barier są przetargi. 

Zmiana operatora musi nastąpić płynnie od 3 listopada. Główny Inspektorat Transportu Drogowego, któremu powierzono obsługę systemu, poinformował nas że jest przygotowany do przejęcia z tym dniem nowych obowiązków z zachowaniem ciągłości poboru opłat drogowych. Nie jest jednak łatwo.

Większość zadań wiązanych z obsługa systemu GITD w trybie negocjacji bez ogłoszenia powierzył Instytutowi Łączności. Ten, jeszcze zanim podpisał umowę, również w trybie bez negocjacji, znalazł podwykonawców. Potem jednak przyznał, że postępowanie było obarczone wadą prawną, co przesądziło o jego unieważnieniu. Stało się to na początku września. Do tej pory nie poinformowano o nowych podwykonawcach. 

Jak podał wczoraj Puls Biznesu, Instytut Łączności negocjuje właśnie przekazanie większości powierzonych mu przez GITD prac z firmą Kapsch Telematic Services, czyli obecnym operatorem, który w dniu 2 listopada miał – w myśl przyjętych zmian – zakończyć prace przy obsłudze viaTOLL. Zamówienie warte 350 mln zł brutto ma być udzielone z wolnej ręki. Cześć prac o mniejszej wartości, według PB, ma być w tym samym trybie powierzonych dwóm innym podwykonawcom. 

Instytut Łączności uzasadnia tryb z wolnej ręki wyjątkową sytuacją, której nie można było przewidzieć. Tą sytuacją jest… wybranie go w do postępowaniu prowadzonym przez GITD.

Co ciekawe, GITD wybierając pod koniec sierpnia IŁ w trybie bez ogłoszenia, uzasadniał to również niemożliwą do przewidzenia sytuacją – w tym przypadku była to odmowa współpracy ze strony innych podmiotów, w tym m.in. z Grupy Ministerstwa Cyfryzacji, tj. MC, COI, IŁ, NASK - podawano. Była wówczas mowa także i o tym, że ze wstępnego porozumienia wycofał się IŁ wspólnie z NASK. 

Teraz w publikacji PB jest mowa także o tym, że na początku października IŁ odstąpił częściowo od umowy podpisanej z GITD. Inspektorat będzie musiał sam znaleźć firmy, które podejmą się zadania. 

Przetargi w zwolnionym tempie

Tymczasem dość mozolnie idzie mu szukanie wykonawców innych usług. Przetarg na obsługę manualnego poboru opłat, czyli w uproszczeniu obsługę bramek na dwóch „państwowych” odcinkach autostrad trwał od kwietnia. Dopiero we wrześniu wskazano najkorzystniejszą ofertę na odcinek A2 pomiędzy Koninem a Strykowem. To propozycja firmy Intertoll Construction. Postępowanie w części dotyczącej odcinka A4 między Wrocławiem a Sośnicą zostało unieważnione, gdyż jedyna oferta, pochodząca od Kapscha, przekroczyła zaplanowany budżet. Na początku października GITD powierzył obsługę bramek na tym odcinku firmie Intertoll. Z wolnej ręki. GITD uzasadniało, że „znalazł się w wyjątkowej sytuacji, do której zaistnienia się nie przyczynił i nie mógł jej wcześniej przewidzieć, a jednocześnie wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia i nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenie zamówienia”. 

Intertoll ma świadczyć usługi na A4 do 7 maja (z możliwością przedłużenia tego okresu). To ma być okres niezbędny do powierzenia tego zadania podmiotowi wybranemu w trybie konkurencyjnym.

Infrastruktura czeka na oferentów

Nie są jeszcze znane dalsze losy przetargu na podmiot, który będzie obsługiwał przydrożną infrastrukturę. Postępowanie ruszyło dopiero 23 sierpnia. Obecnie termin składania ofert przypada na 25 października (termin przesuwany ze względu na dużą liczbę pytań od oferentów). Do zakładanego rozpoczęcia świadczenia usługi zostanie wówczas ledwo 10 dni, licząc razem z tymi, które są wolne od pracy, tj. weekend oraz 1 listopada.

Trwają także przygotowania do podpisania umowy na doradztwo ekonomiczno-finansowe i biznesowe na potrzeby przejęcia, przygotowania, budowy, wdrożenia oraz eksploatacji Krajowego Systemu Poboru Opłat (przetarg także był ogłaszany w trybie pilnym, ze skróconym okresem ogłoszenia). Doradzać ma węgierskie konsorcjum na czele z MultiContact Consulting.

Jak poinformował nas GITD, obecnie w ramach przygotowań do przejęcia systemu „trwają procedury i przygotowania w celu zapewnienia właściwej obsługi wszystkich obszarów związanych z realizacją poboru opłaty elektronicznej jak i poborem opłaty w systemie manualnym (…). Wyżej wymieniony cel ma zostać osiągnięty poprzez zabezpieczenie stosownych zasobów kadrowych i kompetencyjnych w GITD oraz poprzez pozyskanie z rynku w wyniku prowadzonych postępowań o zamówienie publiczne usług świadczonych przez profesjonalne podmioty, w szczególności w obszarach, w których nie jest i nie będzie możliwe realizowanie tych czynności przez organy administracji państwowej”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS