Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Katowice liczą na skuteczne odwołanie w CUPT

| Agnieszka Serbeńska źródło: RyneklInfrastruktury.pl 06.02.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Katowice liczą na skuteczne odwołanie w CUPT
fot. RynekInfrastruktury.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dwa drogowe projekty Katowic, na które samorząd wnioskował o unijne środki w ramach konkursu dla dużych miast o dofinansowanie dróg, znalazły się na liście rezerwowej CUPT. Zadania, o łącznej wartości ponad 0,5 mld zł, miały ruszyć niebawem. Na nie w budżecie miasta zarezerwowano kwotę w wysokości 15 procent wartości planowanych inwestycji, licząc na unijne pieniądze. Teraz stolica Śląska czeka na wynik złożonego odwołania do rozstrzygnięcia konkursu.
Do ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego” (POiŚ, Działanie 4.2, Oś Priorytetowa IV) Katowice zgłosiły dwa projekty, ubiegając się o dofinasowanie każdego kwotą równą ich 85-procentowej wartości. Oba przedsięwzięcia dotyczą drogi krajowej nr 81 na jej miejskim przebiegu, przecinającym południową część katowickiej aglomeracji. Do rozbudowy przewidziano odcinki na fragmencie od węzła autostrady A4 z drogą krajową nr 86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej. Inwestycja miała rozpocząć się w tym roku jako jedno z największych przedsięwzięć drogowych, niezbędnych w układzie transportowym Katowic.

Katowice czekają z rozpoczęciem robót

Realizację inwestycji „Rozbudowa drogi krajowej nr 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową nr 86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej” przewidziano w podziale na cztery etapy, z tego właśnie w ubiegłym roku zgłoszono do konkursu o europejskie pieniądze etapy I i IV. Wartość ogółem projektu, oznaczonego jako etap I, oszacowano na 400 mln zł. Drugi wnioskowany do dofinansowania projekt, czyli etap IV, oszacowano na kwotę ok. 132 mln zł. Dla tych zadań wykonano aktualizację dokumentacji technicznej oraz pozyskano decyzje ZRiD.

W budżecie Katowice – jak podaje biuro prasowe Urzędu Miasta Katowice – przewidziano na realizację tych zadań, tylko 15% wartości kosztorysu inwestorskiego. – W przypadku braku dofinansowania z Unii Europejskiej w wysokości 85% wartości inwestycji niemożliwe jest uruchomienie procedur przetargowych na wybór inżyniera kontraktu oraz wykonawcy robót budowlanych – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Dariusz Czapla, przedstawiciel katowickiego urzędu. Dotąd więc nie uruchomiono tych procedur. Urząd Miasta Katowice złożył odwołanie w sprawie styczniowego rozstrzygnięcia konkursu na unijne wsparcie, do skorzystania z którego zakwalifikowano w styczniu szesnaście innych miast w kraju . – Czekamy na jego rozpatrzenie – zaznacza Dariusz Czapla.

Usprawnienie połączenia z TEN-T i układu transportowego aglomeracji

Celem etapów I i IV jest usprawnienie połączenia drogi nr 81 z infrastrukturą sieci TEN-T (autostrada A4), a także usprawnienie połączeń południowej części aglomeracji katowickiej z jej centrum, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zabudowy Katowic i skomunikowanie z centrum jego południowej, rozbudowującej się części.

W zakres etapu I wchodzi budowa nowego, bezkolizyjnego węzła drogowego ul. 73 Pułku Piechoty (DK 81) z ul. Pszczyńską (DK 86) i linią kolejową, rozbudowa węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą i linią kolejową, rozbudowa fragmentu ul. Pszczyńskiej (DK 86) od węzła z autostradą A4 do węzła z ulicami: 73 Pułku Piechoty, Karolinki i Kolistą oraz budowa jezdni serwisowych na całym rozbudowywanym fragmencie ul. Pszczyńskiej (DK 86). Łączna długość planowanych do rozbudowy ciągów drogowych wynosi ok. 2,8 km.

Etap IV to z kolei rozbudowa do przekroju dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 81 w ciągu ul. Kościuszki pomiędzy wiaduktem kolejowym w rejonie ul. Zadole i wiaduktem drogowym nad linią kolejową E65 (bez przebudowy wiaduktów), wraz z budową dwupoziomowego węzła drogowego ulic Kościuszki i Armii Krajowej. W zakres projektu wchodzi też przebudowa włączeń ulic bocznych oraz budowa dwupoziomowego węzła drogowego ulicy Kościuszki z ul. Armii Krajowej, wraz z przebudową przyległych fragmentów ulic Małachowskiego i Harcerzy Września 1939. Łączna długość zaplanowanych do rozbudowy dróg to ok. 2,5 km.

Droższy etap II i III jeszcze bez decyzji

– Etapy II i III nie posiadają aktualnej dokumentacji technicznej. Jeśli by zdecydowano o realizacji tych etapów, to w pierwszej kolejności należałoby zaktualizować dokumentację techniczną i pozyskać decyzje administracyjne. Wstępnie oceniony koszt tych inwestycji jest bardzo wysoki i bez pomocy w sfinansowaniu tych zadań ze środków unijnych ich realizacja byłaby raczej trudna – informuje Dariusz Czapla. Władze miasta jeszcze nie podjęły decyzji w sprawie realizacji tych pozostałych etapów inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5