Trwa modernizacja węzła dróg krajowych nr 81 i 86 na osiedlu Giszowiec w Katowicach. Duże przedsięwzięcie infrastrukturalne realizuje NDI, a jak zapewnia inwestor, roboty prowadzone są terminowo. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane z POIiŚ.
Katowice modernizują węzeł dróg krajowych nr 81 Katowice – Harbutowice i nr 86 Łódź – Katowice – Zwardoń (dawny przebieg „jedynki”). Znajduje się on w obrębie osiedla Giszowiec i ma spore znaczenie także w ruchu miejskim czy metropolitalnym. – Zbliża się ważny moment prac – mówi Krzysztof Kaczorowski z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. Do końca wakacji ma zostać otwarty 700-metrowy odcinek zachodniej nitki DK-86 w kierunku Tychów i Zwardonia. W ciągu kilku kolejnych tygodni oddana do użytku ma zostać zaś łącznica pomiędzy obiema drogami.
Oddzielenie ruchu wewnętrznego od tranzytowego
Samorząd podkreśla, że DK-86 jest jedną z najsilniej obciążonych dróg tej kategorii w skali kraju, a przed rozpoczęciem robót przemierzało ją ok. 55 tys. samochodów dziennie. Szeroko zakrojone prace, które realizuje sopockie NDI, obejmują rozbudowę i przebudowę ul. Pszczyńskiej (DK-86), 73. Pułku Piechoty (DK-81) oraz jej starego przebiegu, a także ulic Kolistej i Karolinki oraz węzła Kolista. – Niezmiennie dążymy do oddzielenia ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego – tłumaczy podstawowe założenie Marcin Kropa, prezydent Katowic.
– Aktualnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich DK-86. Trwa też budowa trzech zaprojektowanych w ciągu tej drogi wiaduktów. Przebiegają one nad liniami kolejowymi i nad ul. Kolistą – relacjonuje Adam Owsiany, dyrektor projektu z ramienia NDI. Toczące się prace obejmują też przygotowywanie konstrukcji drogi w ciągu DK-86, a firma prowadzi roboty ziemne, w tym obejmujące wzmocnienie istniejącego nasypu drogi. Równolegle powstają dwa przejścia podziemne.
Prace idą zgodnie z harmonogramem
Katowicki samorząd deklaruje, że na ten moment roboty toczą się zgodnie z harmonogramem. Zakończyła się już m.in. budowa obu jezdni DK-81 na odcinku o długości ok. 1 km. – Przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, które kolidowały z projektowanym układem drogowym, oraz sieci ciepłownicze, gazowe, teletechniczne, elektroenergetyczne i te należące do kopalni węgla kamiennego Murcki-Staszic – wskazuje magistrat. Kończy się przełączanie magistrali wodociągowej.
Miasto ocenia przy tym inwestycję jako niełatwą do przeprowadzenia, bo na każdym etapie zachowana ma być ciągłość ruchu drogowego i kolejowego. Koszt całego przedsięwzięcia to ok. 247,5 mln zł. 210 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.