Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Kaźmierczak: Kontrakty pozyskane w „dołku” są narażone na straty

| GR źródło: RI 16.11.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kaźmierczak: Kontrakty pozyskane w „dołku” są narażone na straty
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na straty najbardziej narażone są kontrakty pozyskane w dołku cenowym w drugiej połowie 2020 r. – mówi Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który komentuje dla nas sytuację w branży i rosnące koszty.
We wrześniu produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 4,3 procent rok do roku, choć prognozy mówiły o prawie dwa razy większym wzroście (12 miesięcy temu odnotowano spadek o 9,8 %). W porównaniu do sierpnia tego roku, czyli licząc miesiąc do miesiąca jest jednak spora poprawa - wzrost wyniósł 9,3 %. – We wrześniu bieżącego roku, największy wzrost wartości produkcji budowlano-montażowej odnotowano dla przedsiębiorstw wykonujących roboty budowlane specjalistyczne - o 21,7%. Dla podmiotów wznoszących obiekty inżynierii lądowej i wodnej roboty te zwiększyły się o 1,2%, podczas gdy sprzedaż prac z zakresu budowy budynków spadła o 3,6%. – poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Sporym problemem dla branży jest znaczny wzrost cen produkcji budowlano-montażowej, który we wrześniu wyniósł ok. 5 procent rok do roku wobec ok. 2,5 procent w styczniu. Przypomnijmy, że jeszcze cztery lata temu wzrost oscylował w granicach 0,5 %, a w 2016 r. koszty produkcji spadały, licząc rok do roku.

Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB zauważył, że w długoterminowych kontraktach infrastrukturalnych realizowanych przez duże podmioty wzrost cen materiałów rozkłada się na wiele projektów.

Ekspert stara się szukać pozytywów. – Wiele firm miało już zakontraktowane materiały pod wygrane zlecenia z lat 2019-2020 i zdążyły kupić je przed gwałtownym wzrostem cen z przełomu 2020/2021. Co więcej, w kontraktach drogowych i kolejowych obowiązują nowe mechanizmy waloryzacyjne, które jak dotąd w znacznej mierze rekompensują wykonawcom nadzwyczajny wzrost cen materiałów – przypomniał.

Kaźmierczak ocenił jednak, że „klauzul waloryzacyjnych bardzo brakuje w samorządach, a w energetyce nowe zasady waloryzacji dopiero raczkują”. Jego zdaniem na ewentualne straty najbardziej narażone są wszystkie kontrakty pozyskane przez firmy w dołku cenowym w drugiej połowie 2020 r. w warunkach nasilającej się konkurencji o nowe zlecenia. – We wszystkich nowych ofertach spółki uwzględniają drogie materiały i realizacja projektów budowlanych będzie po prostu dużo droższa – wyjaśnił nasz rozmówca, dodając, że w gorszej pozycji na rynku są mniejsze podmioty zajmujące się podwykonawstwem. – Z jednej strony nie mają jeszcze na tyle silnej pozycji negocjacyjnej, aby swobodnie podwyższać ceny swoich usług, jak robiły to np. w latach 2017-2019, a z drugiej strony mocno rosną im koszty materiałów, sprzętu i wynagrodzeń pracowników – wylicza główny ekonomista PZPB.

Wzrost kosztów to niejedyny problem. Kolejnym są niedobory materiałów, które w przypadku niektórych inwestycji mogą spowolniać prace. – We znaki daje się też firmom deficyt wykwalifikowanych pracowników. Na ich brak narzeka ponad 40% przedsiębiorstw badanych cyklicznie przez GUS. Na razie firmom udaje się uzupełniać braki kadrowe pracownikami z Ukrainy i Białorusi, a także coraz częściej z Gruzji i Mołdawii – mówi ekspert, który przewiduje, że ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw z branży będzie znalezienie pracowników po nadejściu we wszystkich segmentach kumulacji robót budowlanych. Jej początek spodziewany jest w 2022 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5