Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK

| Damian Kaźmierczak źródło: 11.08.2021

PARTNERZY DZIAŁU


zdjęcie autora

Damian Kaźmierczak

Główny ekonomista

 

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

PZPB
PBDK
Damian Kaźmierczak
RPBDK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

- Ambitne plany dokończenia do 2033 r. spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad łączących wszystkie regiony kraju w ramach RPBDK są – moim zdaniem – w pełni uzasadnione. Są one jednak tak górnolotne, że powodzenie ich realizacji w takim wydaniu wydają mi się mało realne - pisze dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Według nowej koncepcji zaprezentowanej przez Premiera Morawieckiego mamy 12,5 roku na wydanie astronomicznej kwoty 292 mld zł. Oznacza to, że w każdym roku nakłady na rozwój dróg nie mogą być mniejsze niż 23-24 mld zł. Dla porównania, w ciągu 10 lat między 2014 a 2023 rządowe plany zakładały wydatkowanie 16-17 mld zł rocznie z puli 165 mld zł w ramach obecnego PBDK. Co więcej, w ostatniej dekadzie roczne wydatki GDDKiA na drogi wahały się w przedziale 10-22 mld zł. Gdy nakłady inwestycyjne zbliżały się do górnej granicy kończyło się to dla segmentu drogowego katastrofą, tak jak w 2012 r., lub katastrofa była o włos, tak jak w latach 2016-2018.

Trudno więc sobie wyobrazić, aby w kolejnych latach rodzime firmy były w stanie każdego roku przerobić dużo większe kwoty bez negatywnych konsekwencji dla rynku budowlanego, takich jak wzrost cen i niedobory materiałów budowlanych czy deficyt wykwalifikowanej kadry. I to wszystko w warunkach przyspieszających inwestycji w pozostałych segmentach budownictwa: energetyce, kolejnictwie, samorządach, mieszkalnictwie i w budownictwie przemysłowym.

Ewentualne uchylenie drzwi dla nowych podmiotów z zagranicy dla zwiększenia potencjału wykonawczego w kraju byłoby brzemienne w skutkach, ponieważ państwo nie jest w stanie skutecznie zweryfikować, które firmy zagraniczne są godne zaufania i dysponują odpowiednim potencjałem do realizacji dużych inwestycji drogowych. Doskonale pamiętamy jak kilka lat temu zakończyła się przygoda niektórych firm włoskich z budową polskich dróg.

Ponadto, aż 80% nowych środków na realizację RPBDK ma pochodzić z środków krajowych, czyli o 10 pkt proc. więcej niż w obecnym PBDK. Reszta to finansowe wsparcie UE. Od razu powstaje więc pytanie, w jaki sposób strona rządowa zamierza pozyskać ok. 234 mld zł na zakończenie budowy sieci dróg ekspresowych? Czy będzie dalej zwiększać zadłużenia sektora finansów publicznych poprzez pozyskiwanie środków na rzecz Krajowego Funduszu Krajowego przez BGK? Czy może podniesie opłatę paliwową? Czy może weźmie się za uszczelnianie systemu poboru opłat drogowych e-Toll? Są to pytania, które wymagają szybkiej odpowiedzi, aby najnowsze plany rządu dla drogownictwa były w pełni wiarygodne.
dr Damian Kaźmierczak

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5