Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Kaźmierczak: wysokie ceny materiałów budowlanych mają wiele przyczyn

| GR źródło: RI 14.12.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kaźmierczak: wysokie ceny materiałów budowlanych mają wiele przyczyn
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rekordowe ceny certyfikatów do emisji CO2 i związane z tym wysokie ceny energii są ważną, ale niejedyną przyczyną wzrostu cen materiałów budowlanych – w taki sposób sytuację na rynku diagnozuje dla nas Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Ekspert nawiązuje do listopadowego posiedzenia Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury. W spotkaniu, oprócz członków rady, wzięli udział m.in. prezesi: Urzędu Zamówień Publicznych, Prokuratorii Generalnej czy Głównego Urzędu Statystycznego; przedstawiciele władz samorządowych wszystkich szczebli oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najważniejszym tematem była rosnąca inflacja i związany z nią wzrost cen materiałów budowlanych. Po zakończeniu posiedzenia rząd opublikował komunikat, z którego można wyczytać m.in., że „za wzrost cen i związane z tym ryzyka dla realizacji inwestycji drogowych w dużej mierze odpowiadają globalne wzrosty cen energii".

Z tym stanowiskiem zgadza się dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, ale podkreśla, że przyczyn rekordowo drogich materiałów jest znacznie więcej”. - Jednym z powodów drożejących w sposób bezprecedensowy materiałów rzeczywiście są wysokie ceny energii i rekordowe ceny certyfikatów do emisji CO2. Znacznie windują one koszty produkcji, dlatego producenci podejmują próby ich przerzucenia na finalnego nabywcę w warunkach wysokiego zapotrzebowania na materiał. Do niekontrolowanego wzrostu cen materiałów na pewno przyczyniły się też rekordowo drogie surowce – komentuje ekspert.

Kaźmierczak dodaje, że ceny surowców wzrosły na skutek „łagodzenia globalnej polityki fiskalnej i monetarnej przez rządy oraz banki centralne”. Powszechna była zachęta do inwestowania w surowce na rynkach światowych. - Tak było np. ze stalą, która podrożała w sposób bezprecedensowy m.in. z powodu wzrostu cen rudy żelaza i węgla koksowego. Z kolei droga ropa przyczyniła się do wzrostu cen asfaltu, chociaż nie bez winy jest tu słaby złoty w stosunku do dolara amerykańskiego, w którym kwotowana jest ropa sprowadzana do polskich rafinerii – zauważył ekonomista.

Na sytuację na rynku wpłynęły również tzw. szoki podażowe, czyli ograniczenia produkcji materiałów oraz przerwane lub wydłużone łańcuchy dostaw. - Wbrew początkowym obawom, popyt na usługi budowlane w Europie po wybuchu pandemii COVID-19 wcale się nie załamał, a w drugiej połowie 2020 roku pojawiło się gwałtowne zapotrzebowanie na surowce i materiały budowlane ze strony Chin. Podaż wielu materiałów w Europie, w tym w Polsce, przestała więc nadążać za rosnącym popytem, tym bardziej, że jednocześnie pojawiły się ograniczenia w dostępie do surowców. Na to nałożyły się ograniczenia importowe utrzymywane na poziomie Komisji Europejskiej, np. na stal sprowadzaną spoza UE – wylicza Kaźmierczak. Przypomina również, że na rynku zaczęło brakować cementu, którego produkcja jest coraz droższa właśnie ze względu na wysokie ceny prądu. Firmy budowlane zaczęły zatem sprowadzać tańszy cement z Białorusi.

Jak rozwiązać problemy wynikające z obecnej sytuacji na rynku? Eksperci, którzy wzięli udział w posiedzeniu Rady, byli w tej sprawie podzieleni. - Ze względu na trudności w realizacji inwestycji padł nawet postulat przeniesienia części obecnie planowanych projektów na późniejszy okres. Z kolei Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa stwierdziła, że ograniczanie liczby przetargów nie byłoby dobrym rozwiązaniem dla firm – czytamy w rządowym komunikacie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5