Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Kiedy bez zatrzymywania na państwowych A4 i A2?

| Elżbieta Pałys źródło: RI 24.04.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kiedy bez zatrzymywania na państwowych A4 i A2?
fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konieczność zatrzymywania się przed szlabanem w punkcie poboru opłat to rozwiązanie, które nijak ma się do nowoczesnych technologii, z których korzystamy w innych obszarach życia. Szerokie place poboru opłat ze stanowiskami do inkasowania myta w Polsce były budowane jeszcze z autostradami powstającymi w ostatnim dziesięcioleciu, powodując spowolnienia w ruchu nawet tam, gdzie opłaty faktycznie nie były pobierane.
Pojawiła się nadzieja, że w końcu odejdziemy od przestarzałych rozwiązań. W ubiegłym roku zlikwidowany został nieużywany plac poboru opłat na autostradzie A2 w Pruszkowie pod Warszawą. Poza upłynnieniem ruchu dostaliśmy sygnał, że szlabany nie będą w przyszłości potrzebne.

Czym jest videotolling?

Już jakiś czas temu Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że w 2021 roku będzie gotowy nowy system poboru opłat, który zastąpi dotychczasowy ViaToll, czyli elektroniczny system w ramach którego pobierana jest opłata od samochodów powyżej 3,5 t (na autostradach także od samochodów osobowych wyposażonych w urządzenie pokładowe). W międzyczasie ruszyły przygotowania do wprowadzenia tzw. videotollingu.

Mowa o systemie, w którym opłata za przejazd pobierana jest na podstawie odczytu tablicy rejestracyjnej – pojazd przejeżdżający przez miejsce naliczania opłat jest rejestrowany przez kamerę, identyfikowany, a odpowiednia kwota zostaje ściągnięta bezpośrednio z karty użytkownika.

Tego rodzaju rozwiązanie z powodzeniem stosują już prywatni operatorzy autostrad A1 oraz A4. Na początku roku przetarg na wdrożenie oraz obsługę videotollingu ogłosił Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Wciąż nie znamy wykonawcy systemu.

Ciągle nie ma wykonawcy

Do przetargu zgłosiło się czterech wykonawców. Do tej pory GITD nie wskazał najkorzystniejszej oferty. Inwestor przewidział na to zadanie 45,52 mln zł. Oferta z najniższą ceną ma wartość 29,97 mln zł, tj. 36 proc. poniżej zakładanego budżetu.

Oznacza to, że w tym przypadku zaszła konieczność zbadania oferty pod kątem rażąco niskiej ceny. Na razie nie wiemy czy wykonawca – PolCam Systems – obronił zadeklarowane kwoty. Do tej pory oferent realizował przede wszystkim zadania na potrzeby Policji dostarczając urządzenia do pomiaru prędkości i automatycznego nakładania mandatów. W ubiegłym roku był także dostawcą radarów dla policji w Chorwacji.

Druga oferta jest warta 36,84 mln zł i należy do Kapsch Telematic Services – firmy, która była odpowiedzialna za instalację i obsługę elektronicznego systemu poboru opłat ViaToll zanim ten został przekazany do GITD. Obecnie Kapsch realizuje znaczącą część zadań związanych z poborem opłat na zlecenie inspektoratu.

Ostatnia oferta, która zmieściła się w budżecie inwestora to propozycja konsorcjum firm z grupy Egis specjalizującej się m.in. w usługach projektowo-konsultingowych w sektorze infrastruktury transportowej. Jest warta 38,92 mln zł.

W budżecie nie zmieściła się propozycja Intertoll o wartości 66,24 mln zł.

Wydłużone postępowanie, system gotowy dopiero jesienią?

Z informacji, które docierają do naszej redakcji wynika, że nie tylko rażąco niska cena, ale i nie w pełni spełniające wymogi referencje PolCam Systems są przedmiotem analiz. W grę mogą wchodzić także przeszkody nieformalne (personalne), które mogłyby rzutować na prawidłowość wyboru oferty. Z zastrzeżeń zgłaszanych do redakcji wynikało, że doradcą zarządu tej firmy jest były urzędnik GITD odpowiadający m.in. za postępowania przetargowe. Tym ostatnim GITD stanowczo zaprzecza i podkreśla, że w „postępowaniu nie występuje kwestia powiązań rodzinnych czy personalnych z kierownictwem KSPO”.

Inwestor przyznaje jednak, że w pozostałych kwestiach potrzebna była głębsza analiza. – W ramach procedur przetargowych oraz w trosce o jakość składanych dokumentów, zamawiający wezwał oferentów do uzupełnienia wymaganej dokumentacji. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w dniu 20 kwietnia br. PolCam Systems Sp. z o.o. złożył do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec decyzji zamawiającego z dnia 10 kwietnia 2020 r. o braku akceptacji dokumentów złożonych przez PolCam Systems Sp. z o.o. w procedurze uzupełniania dokumentacji, na obecnym etapie trudno jest wskazać precyzyjny termin zakończenia postępowania – wyjaśnia nam GITD. Przeszkodą może być fakt, że dopiero przygotowywana przez rząd ustawa ma umożliwić wznowienia prac KIO.

System videotollingu ma zostać uruchomiony w ciągu 89 dni od podpisania umowy z wykonawcą. Biorąc pod uwagę, że przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, możemy się spodziewać, że będzie gotowy najwcześniej jesienią. – Z informacji przekazanych przez pion Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO) wynika, że obecna pandemia nie ma wpływu na realizację projektu i zgodnie z przyjętymi założeniami, będzie on uruchomiony w 2021 r. – zaznacza GITD.

GITD zastrzega jednak, że przetarg na zaprojektowanie, wykonanie, implementację, obsługę oraz utrzymanie systemu poboru opłat za przejazd od pojazdów lekkich metodą elektroniczną z wykorzystaniem automatycznej identyfikacji numerów rejestracyjnych pojazdów na państwowych odcinkach autostrad jest podobny do terminów realizacji prac w postępowaniach przetargowych o podobnej skali prowadzonych dotychczas w sektorze publicznym.

Co jest do zrobienia?

Wybrany wykonawca w ramach przetargu będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie systemu videotollingu jako metody poboru opłat od pojazdów lekkich pobieranych na autostradach A4 między Wrocławiem i Gliwicami oraz A2 między Koninem i Strykowem. Jako opcję zamawiający wskazuje także włączenie usługi vidotollingu do systemu poboru opłat.

Warto pamiętać, że mówimy nie tylko o komforcie kierowców, ale o rozwiązaniu, które musi zapewnić skuteczny i przede wszystkim szczelny pobór środków, które w dalszej kolejności będą trafiały do Krajowego Funduszu Drogowego, a stamtąd na realizację inwestycji drogowych.

– To bardzo ważne postępowanie przetargowe, ponieważ zdecyduje o wdrożeniu rozwiązań, które mają służyć nie przez chwilę, ale przez lata i muszą w związku z tym działać absolutnie bez zarzutu i szczelnie, jako że dzięki nim spływać będą przecież środki na budowę dróg. Nie ma tu miejsca na ryzyka, dlatego dokładna weryfikacja ceny i referencji jest absolutnie konieczna. Liczę także na to, że przyjęte rozwiązania pozwolą na rozciągnięcie ich na autostrady koncesyjne – mówi Adrian Furgalski, prezes Zarządu Doradców Gospodarczych TOR.

Obecnie trwa także przetarg na doradztwo o charakterze technicznym, technologicznym i biznesowym przy budowie, wdrożeniu, eksploatacji i rozwoju krajowego systemu poboru opłat. Ten przetarg trzeba było powtórzyć, gdyż w pierwszym postępowaniu jedyny zamawiający nie przedłużył terminu związania ofertą. Według informacji przekazanych przez operatora, niezmiennie prace nad nowym systemem trwają, nie spowalnia ich także trwająca pandemia. Jak zapewnia GITD, projekt, zgodnie z przyjętymi, założeniami będzie uruchomiony w 2021 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5