Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska,Unia Europejska

Kiedy pieszy będzie chroniony? Ustawa w sejmowej komisji

| Rafał Dybiński źródło: RI /PAP/BRD 10.12.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kiedy pieszy będzie chroniony? Ustawa w sejmowej komisji
fot. Dominik Wójcik

Zobacz więcej na temat:

Piesi
Przepisy ruchu drogowego

Więcej z regionu:

Polska
Unia Europejska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projekty trzech ustaw, w tym dwa poselskie i rządowy, wprowadzające m.in. zasadę pierwszeństwa pieszych już przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię, zostały w środę skierowane do rozpatrzenia przez specjalną podkomisję, ktora zajmie się tematami już w najbliższy wtorek.
– Projekt rządowy zakłada poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim pieszych przechodzących przez jezdnię drogi po przejściu dla pieszych. Projekt ujednolica również dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym do 50 km/h bez względu na porę doby – wyjaśnił wiceminister infrastruktury Rafał Weber podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

W projekcie nowych regulacji przewidziano ponadto wprowadzenie zakazu jazdy na tzw. "zderzaku", czyli bardzo blisko poprzedzającego samochodu, na autostradach i drogach ekspresowych. Na drogach ekspresowych i autostradach ma wynosić połowę prędkości z jaką porusza się pojazd. Oznacza to, że kierowca jadący z prędkością 100 km/h powinien jechać w odległości 50 metrów za poprzedzającym pojazdem.

Propozycja nowelizacji ustawy przewiduje też regulacje zakazujące pieszemu w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych, korzystania z telefonów komórkowych oraz "innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska".

Pod względem zakresu wprowadzanych zmian rządowa propozycja zakłada wprowadzenie największej liczby modyfikacji w przepisach. Pozostałe dwa projekty, z których jeden przygotowali posłowie Koalicji Obywatelskiej, a drugi parlamentarzyści Lewicy, są zbieżne do propozycji rządowej, ale posłowie KO postulują wprowadzenie dłuższego vacatio legis nowelizacji. Miałoby ono wynieść kilka miesięcy, tak aby można było przeprowadzić szeroką kampanię informacyjną przed wprowadzeniem zmian.

– Funkcjonujący w poprzednich kadencjach zespół do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwracał uwagę z niedostateczną ochronę przejść dla pieszych. Postanowiliśmy złożyć projekt o zmianie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To miało być swoiste dopingowanie strony rządowej w kwestii uregulowania tego problemu. Polska jest stroną konwencji o ruchu drogowym. Żyjemy w starzejącym się społeczeństwie i jeżeli spojrzymy na liczbę wypadków, to potrącenia pieszych wskutek niedostosowania prędkości przyniosły śmierć osób w co piątym zdarzeniu – podkreślił Michał Szczerba.

– Chcieliśmy zagwarantować kierującemu maksymalny czas reakcji, ale projekt wprowadza przede wszystkim przepis nadający pierwszeństwo pieszemu, nawet kiedy dopiero sygnalizuje swój zamiar przed przejściem. Wydaje się, że główne siły polityczne będą w stanie się porozumieć i zrobić coś ponad podziałami. Hasło "pieszy zawsze pierwszy" stanie się wreszcie rzeczywistością – dodał przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej.

Rozpatrzeniem tego projektu w specjalnie powołanej komisji specjalnej zajmie się w sumie dziewięciu posłów. Agata Katarzyna Wojtyszek, Tomasz Ławniczak, Mariusz Trepka, Adam Śnieżek i Jerzy Polaczek będą reprezentować w niej Prawo i Sprawiedliwość. Krzysztof Truskolaski, Franciszek Sterczewski, Maciej Lasek będą uczestniczyć w pracach z ramienia KO, natomiast Maciej Kopiec będzie jedynym reprezentantem Lewicy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5