Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świętokrzyskie

Kielce: czy znajdą się pieniądze na wschodnią obwodnicę miasta?

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Kielce: czy znajdą się pieniądze na wschodnią obwodnicę miasta?
fot. Kondzio1990, commons.wikimedia.org, GNU FDL (

Zobacz więcej na temat:

Drogi krajowe
Inwestycje
Obwodnice

Więcej z regionu:

Świętokrzyskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Kielcach powrócił temat wschodniej obwodnicy miasta. Kilka tygodni temu o jej znaczeniu opowiadał premier Mateusz Morawiecki. Teraz samorządowcy liczą, że rząd pomoże w budowie trasy.
Wschodnia obwodnica Kielc miałaby przejąć ruch z Drogi Krajowej nr 73, która przebiega przez środek miasta jako ciąg ulic: Radomska, aleja Solidarności, Źródłowa, Tarnowska i Ściegiennego. Trasa obsługuje ruch tranzytowy z południa, od strony Słowacji, autostrady A4 i Tarnowa, na północ w kierunku Radomia i Piotrkowa Trybunalskiego. 13 – kilometrowa obwodnica miałaby połączyć wjazd do miasta od strony Buska – Zdroju z wyjazdem w gminie Dąbrowa i węzłem dojazdowym na ekspresówkę S7. Wtedy droga krajowa nr 73 zostałaby wyprowadzona poza granice administracyjne Kielc.

Pomysł pojawił się już w 2013 roku. W 2016 roku powstał wstępny projekt przebiegu obwodnicy. Jednak do wyznaczenia oficjalnego korytarza jeszcze daleka droga. Drogę chcą budować wspólnie marszałek województwa i prezydent Kielc. O trasie mówił też premier Mateusz Morawiecki, który 12 maja odwiedził Kielce. Podkreślił wtedy, że wschodnia obwodnica miasta jest bardzo potrzebna. I choć za deklaracją nie poszły konkrety, to samorządowcy odczytali to jako zapowiedź rządowego wsparcia dla inwestycji.

Trasa bez korytarza

- Od lat myślimy o pozyskaniu pieniędzy na budowę drogi z programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej – mówi Karol Rożek, zastępca dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Lata temu magistrat przygotował koncepcję przebiegu inwestycji. Trasa ma przebiegać łącznie przez sześć gmin. Część z nich przygotowało rezerwę terenu pod tę inwestycję. Ale nie wszystkie.

- Niektóre tereny zdążyły już zostać zabudowane. Nie wszędzie obowiązywały plany miejscowe. W gminie Wiśniówka korytarz w ogóle nie jest wyznaczony. Dawne plany magistratu wymagają ponownego sprawdzenia – dodaje wicedyrektor.

Temat powrócił po deklaracji premiera. - Próbujemy stworzyć porozumienie z miastem, powrócić do kwestii projektowania zadania. Trzeba też ustalić finansowanie. Ani samorząd województwa, ani władze miasta nie są w stanie same udźwignąć inwestycji – wyjaśnia Karol Rożek.

Wschodnia obwodnica ma być jednojezdniową lub dwujezdniową drogą klasy GP, z dopuszczalną prędkością do 100 kilometrów na godzinę.

- Sam wykup gruntów będzie kosztował 40 milionów złotych – i to przy optymistycznym założeniu. Budowa to mniej więcej 100 milionów złotych – prognozuje Karol Rożek.

Koszty mogą wzrosnąć, bo urzędnicy muszą dopiero sprawdzić, ile czeka ich wyburzeń i jakie przeszkody terenowe będą musieli pokonać przy realizacji inwestycji. Oprócz tego obwodnica będzie krzyżować się z dwoma drogami wojewódzkimi i trasą ekspresową S74 w kierunku Opatowa. W tym celu trzeba będzie rozbudować istniejący węzeł na ekspresówce - lub zbudować nowy.

Pieniądze zamiast deklaracji

W maju wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak i wiceprezydent Kielc Tadeusz Sayor ponownie rozmawiali o inwestycji. Powstało wstępne porozumienie, które mają sygnować obie strony. Trafiło już do urzędu miasta. Wiąże się z zabezpieczeniem pieniędzy na niezbędną dokumentację. Koszty jej przygotowania oszacowano na trzy miliony złotych.

Wstępne ustalenia zakładają, że marszałek województwa pokryje około 2/3 kosztów dokumentacji, zaś resztę zapłaci urząd miasta.

Nie wiadomo jeszcze, kto będzie nadzorował przetarg i inwestycję. Samorządowcy myślą o powołaniu wspólnej komisji z przedstawicielami gmin, na której terenach przebiegać będzie obwodnica, a także z wojewódzkim i miejskim zarządem dróg oraz reprezentantem GDDKiA.

Przygotowanie dokumentacji, konsultacje społeczne i uzyskanie pozwoleń zajmą minimum dwa lata. Również dwa lata potrwa budowa. Najwcześniej kierowcy mogliby pojechać obwodnicą w 2022 roku. Ale to optymistyczne założenia, bo wciąż brakuje dofinansowania.

Dlatego samorządowcy liczą, że za deklaracjami premiera pójdą konkrety, a na budowę obwodnicy uda się pozyskać pieniądze Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej lub środków budżetu państwa.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS