Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Kieres o sytuacji na granicy z Białorusią: Ciągłość dostaw cementu niezagrożona

| GR źródło: RI 22.11.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kieres o sytuacji na granicy z Białorusią: Ciągłość dostaw cementu niezagrożona
fot. MManson/CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ograniczenie przepływu towarów czy sankcje w żadnym stopniu nie wpłyną na utrzymanie ciągłości dostaw cementu produkowanego na rynek krajowy przez polskie cementownie – mówi Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, komentując ewentualne zamknięcie granicy polsko-białoruskiej dla ruchu towarowego.
Chodzi o trwający kryzy migracyjny. Od początku 2021 roku nasza Straż Graniczna odnotowała ponad 36 tysięcy prób nielegalnego przekroczenia granicy polsko-białoruskiej, podczas gdy w całym 2020 r. było ich nieco ponad 100. Zdaniem polskiego rządu za kryzysem stoi Aleksandr Łukaszenka, białoruski prezydent, który organizuje transport migrantów z Bliskiego Wschodu na granicę. Ma być to forma odwetu m.in. za nieuznanie przez Polskę wyniku ubiegłorocznych wyborów prezydenckich na Białorusi. Według oficjalnych danych wyraźnie wygrał Łukaszenka, pokonując Swiatłanę Cichanouską. Sporo wskazuje jednak na to, że wybory zostały sfałszowane.

9 listopada, w związku z presją migracyjną zamknięte zostało przejście drogowe z Białorusią w Kuźnicy. W ubiegłym tygodniu pojawiły się spekulacje, że granica polsko-białoruska zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu towarowego. Polski Instytut Ekonomiczny sporządził raport, w którym przeanalizowane zostały potencjalne konsekwencje takiej decyzji. – Scenariusz całkowitego zamknięcia polsko-białoruskiej granicy (zarówno przejść drogowych, jak i kolejowych) dla ruchu towarowego oznaczałby dla Polski utracone wpływy z eksportu na Białoruś w wysokości 1,6 mld euro – czytamy w analizie. Jest to jednak mało prawdopodobne, bo 1,6 mld euro wyniosły w całym 2020 r. wpływy z polskiego eksportu na Białoruś. Mówiąc prościej – tych rozmiarów strata powstałaby tylko w razie zamknięcia granicy dla ruchu towarowego przez wiele miesięcy.

Miliard euro wyniosły z kolei w 2020 r. nasze wydatki na import z Białorusi. – Najważniejszą grupą są wyroby z drewna, które stanowiły ¼ polskiego importu z Białorusi w ciągu ośmiu miesięcy tego roku. Duże znaczenie w imporcie miały także wyroby z żelaza i stali, oleje ropy naftowej, nawozy czy cement – wylicza Jan Strzelecki z PIE.

Sytuację na granicy bardzo uważnie śledzą przedstawiciele tej ostatniej branży. Od początku stycznia do końca września tego roku do Polski z Białorusi importowano 418 tysięcy ton cementu wobec 332 tys. ton w analogicznym okresie 2020 r. Oznacza to wzrost aż o 26 % r/r (dane pochodzą z Głównego Urzędu Ceł).

Przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu nie obawiają się jednak ewentualnego zablokowania granicy z Białorusią. Podkreślają, że „producenci cementu w Polsce są doskonale przygotowani do zaspokojenia popytu na rynku krajowym”. Zdolności produkcyjne polskich cementowni przekraczają 22 mln ton, a tegoroczne krajowe zapotrzebowanie zostało oszacowane na prawie 20 mln ton. – Ograniczenie przepływu towarów czy inne sankcje w żadnym stopniu nie wpłyną na utrzymanie ciągłości dostaw cementu produkowanego na rynek krajowy przez polskie cementownie – uspokaja Krzysztof Kieres, przewodniczący SPC. – W pierwszej kolejności będziemy zaspokajać popyt dla naszych stałych odbiorców – zapowiada.

Kieres dodaje, że „producenci cementu nie zaopatrują się w surowce czy inne towary na Białorusi (robią to firmy budowlane – aut.)”. – Producenci nie eksportują też cementu na rynek białoruski. Od 6 lat jest on zamknięty na eksport cementu z Polski – przypomina przewodniczący SPC.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5