Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Intermodal - Polska

W Polsce powinny powstawać terminale intermodalne

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

W Polsce powinny powstawać terminale intermodalne
fot. PCC Intermodal

 

– Można powiedzieć, że te terminale powstają tam gdzie jest na nie zapotrzebowanie i to się zgadza. Ale jeśli nie ma dostępu do takiej infrastruktury to potok ładunków się nie wykształci – mówił podczas VI Kongresu Infrastruktury Polskiej Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura analiz nieruchomości i projektów logistycznych, PKP S.A.
Potoki ładunków

– Praktycznie wszystkie terminale, które w Polsce funkcjonują to są ośrodki prywatne dofinansowane z UE. Mamy pewnego rodzaju efekt marnotrawienia środków. Jest tak bo kapitał prywatny lokuje się tam, gdzie jest największy potok ładunków – mówi Marek Tarczyński, przewodniczący rady w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki. – Musi tu więc dojść do stworzenia kasy krytycznej, tak żeby budowanie tych ośrodków było opłacalne, żeby korzystne było odprowadzanie z nich nie jednego pociągu na tydzień, bo to żadna konkurencja dla transportu samochodowego, ale tak, żeby odejścia pociągów były codziennie – dodaje.

Czy dominacja samochodów będzie trwać?

Niestety, często nawet tam gdzie potoki ładunków są generowane, kolej dostępu nie ma. – Taka infrastruktura powinna powstawać przede wszystkim przy dużych ośrodkach przemysłowych, czyli strefach ekonomicznych. Z przykrością jednak muszę stwierdzić, że tworząc te ośrodki zapomniano o kolei. Było tak z uwagi na dominację transportu samochodowego – komentuje Henryk Zielaskiewicz.

– Taką sytuację odczuwa także żegluga śródlądowa. Kiedyś częściej można było spotkać łańcuchy dostaw z wykorzystaniem zarówno kolei jak i żeglugi. Jednak przez to, że transport kołowy tak zdominował rynek to przestały ona funkcjonować – mówi dyrektor biura analiz nieruchomości i projektów logistycznych, PKP S.A.

Jak podkreśla ekspert – należy zastanowić się, czy obecny rozdział obciążenia kosztami zewnętrznymi wszystkich środków transportu jest odpowiedni. – Jeśli przewozy samochodowe mają tak duży udział w rynku to chyba także tu coś jest nie tak – dodaje Henryk Zielaskiewicz.

Problem na wschodzie

Zdaniem uczestników panelu pt. „Infrastruktura punktowa, porty morskie” – największe braki widać we wschodniej części kraju. – Jak popatrzymy na mapę rozmieszczenia terminali to zobaczymy, że są miejsca gdzie tych terminali mamy dużo. Znajdują się one jednak raczej na zachodzie kraju. Łatwo zauważyć, że ściana wschodnia jest ich prawie pozbawiona – mówi dyrektor biura analiz nieruchomości i projektów logistycznych, PKP S.A.

Jak zaznacza przedstawiciel PKP S.A. – pewnym punktem, w którym powinny powstawać terminale intermodalne są przejścia graniczne . Tam jednak pojawia się pewien kłopot. – Wiadomo, że przejścia graniczne maja swoja przepustowość. W tej chwili większość ładunku przechodzi przez terminal w Małaszewiczach. Tam znajdują się 4 terminale. Jednak, zdolność przeładunkowa tych terminali jest wykorzystywana w 40-50% – zaznacza. – Jest tak ponieważ punktem krytycznym okazała się infrastruktura przejścia granicznego. Tam pojawia się problem przejęcia tych potoków – dodaje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS