GDDKiA udostępnia kierowcom kolejne kilometry nowej jezdni na budowanej autostradzie A1 między Tuszynem i Częstochową. W sumie ok. 12 km. W poniedziałek uruchomiony zostanie także węzeł Radomsko.
W czwartek rozpoczęły się zmiany w organizacji ruchu na placu budowy autostrady A1. W dwóch etapach GDDKiA udostępni w sumie ok. 12 km nowej jezdni. W pierwszym etapie kierowcy wjechali na ok. 6 km od okolic węzła Mykanów do początku obwodnicy Częstochowy. W poniedziałek 14 grudnia ruch zostanie wpuszczony na kolejnych 6 km wraz z kompletnym węzłem w okolicy Radomska.
– W poniedziałek zakończymy również wprowadzanie zmian w organizacji ruchu umożliwiających poruszanie się pojazdów dwoma pasami w obu kierunkach na odcinku od Kamieńska do Radomska – informuje Drogowa Dyrekcja.
To kolejne odcinki nowych betonowych jezdni, na które mogą wjechać kierowcy. Pierwsze uruchomione zostały pod koniec sierpnia – najpierw 5 kilometrów od węzła Radomsko do mostu na Warcie, następnie ponad 10 km od Tuszyna do Piotrowa Trybunalskiego.
We wrześniu udostępnione zostały kolejne krótsze fragmenty, a pod koniec października nowa betonowa jezdnia, z bitumicznymi odcinkami na obiektach inżynierskich, połączyła województwa łódzkie i śląskie.
Kolejne dwa krótsze odcinki zostały udostępnione w listopadzie – to m.in. 4 kilometry od Kruszyny do Grabowej w okolicy węzła Mykanów.
2+2
W sumie do tej pory ruch odbywał się po 41 km nowych jezdni. Do nich dochodzi 6 km od Grabowej do początku obwodnicy Częstochowy. Ten fragment GDDKiA udostępnia od razu z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Jednocześnie – jak zapewniono – rozpoczną się prace przy zmianie dotychczasowej organizacji ruchu na pozostałej części odcinka od granicy województw łódzkiego i śląskiego do Grabowej, gdzie kierowcy mają obecnie do dyspozycji dwa pasy i jeden przeciwny. – W piątek, 11 grudnia, będą mieli już po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – informuje GDDKiA.
Pierwszy węzeł
Zmiana planowana na poniedziałek 14 grudnia będzie dotyczyła odcinka Kamieńsk – Radomsko. Zostanie wprowadzona w dwóch miejscach: ok. 6-kilometrowego odcinka wschodniej jezdni od Kamieńska w kierunku Katowic oraz węzła Radomsko, gdzie kierowcy będą mieć do dyspozycji obie jezdnie i wszystkie łącznice węzła.
– Będzie to pierwszy węzeł na przebudowywanym odcinku A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, z którego skorzystają kierowcy, zyskując łatwiejszy dojazd do DK-42. Wraz z przełożeniem ruchu na niemal całym ponad 16-kilometrowym odcinku przyszłej A1 od Kamieńska do Radomska, kierowcy zyskają możliwość jazdy dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach – potwierdza GDDKiA.
Do ruchu oddany zostanie również wiadukt w ciągu obecnej DK-42 nad budową A1, co umożliwi zlikwidowanie tymczasowego ronda oraz połączenie wschodniej jezdni przyszłej autostrady na granicy z odcinkiem Radomsko – granica województw łódzkiego i śląskiego. Wykonawca zadeklarował wykonanie tych prac w ciągu najbliższych dni tak, by do 24 grudnia zlikwidować ostatnią czasową przewiązkę.
Te zmiany umożliwią również wprowadzenie układu 2+2 na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego. – Tym samym kierowcy 24 grudnia będą mieli do dyspozycji w jednym ciągu ponad 40 km nowej jezdni przyszłej A1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, na której będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – podsumowuje inwestor.
Co dalej?
Taka sama organizacja ruchu obowiązuje już od końca listopada na ok. 12 z blisko 16 km odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Wykonawca tego odcinka zapowiada, ze w styczniu na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wiaduktu w ciągu łącznicy zjazdowej z S8 na A1, zlikwidowane zostanie małe rondo, co poprawi płynność ruchu.
Z kolei w marcu zlikwidowane będzie megarondo na węźle Piotrków Trybunalski Południe, gdzie dochodzi do największego spowolnienia ruchu. – Wtedy kierowcy będą mieć do dyspozycji co najmniej ponad 56 km nowej jezdni, z blisko 81 km docelowej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową – czytamy w komunikacie.