Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Tczew

Kolejne podejście do przebudowy Mostu Tczewskiego

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.12.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Kolejne podejście do przebudowy Mostu Tczewskiego
Fot. Aktron / Wikimedia Commons

Więcej z regionu:

Tczew

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zabytkowy Most Tczewski czeka na przebudowę. Na razie udało się wykonać jeden z planowanych czterech etapów. Drugi, ze względu na rosnące ceny w budownictwie, został podzielony na dwa podetapy. Właśnie ruszył przetarg na etap IIA.
Chodzi o most powstały w połowie XIX wieku łączący Tczew z miejscowością Lisewo. Obiekt drogowo-kolejowy był wówczas najdłuższym mostem Europy. Obecnie liczący ponad 150 lat zabytek inżynierii mostowej jest w bardzo złym stanie technicznym. Od jesieni 2011 roku jest całkowicie wyłączony z ruchu.

Przebudowa mostu rozpoczęła się w 2015 roku. Ze względu na duże koszty ma być przeprowadzona w czterech etapach. Pierwszy już zakończono. We wrześniu został ogłoszony przetarg na drugi etap. Niestety, został unieważniony. Starostwo Powiatowe w Tczewie otrzymało dwie oferty. Tańsza została wyceniona na 63,9 mln zł, droższa na ponad 81 mln zł. Powiat dysponował kwotą 34,748 mln zł.

Z tego powodu w kolejnym, właśnie ogłoszonym postępowaniu, drugi etap przebudowy został podzielony na dwa podetapy. W ramach podetapu IIA przewidziano m.in. demontaż światłowodu podczepionego pod mostem i przeniesienie go (przewiertem) pod dnem Wisły, rozbiórkę obu istniejących przęseł nurtowych (ESTB), rozbiórkę przęsła nr 1 – między przyczółkiem od strony Tczewa i filarem nr 1 (na skraju Wisły od strony Tczewa), a także wyodrębnienie z demontowanych przęseł ESTB odpowiedniego odcinka przeznaczonego do późniejszej ekspozycji, jego konserwację i złożenie elementów tego odcinka na terenie wskazanym przez zamawiającego.

W ramach podetapu planowana jest także rozbiórka i budowa nowego filara nurtowego oraz  budowa nowego jednego przęsła nurtowego, a także wykonanie odpowiednich zabezpieczeń, wynikających z przerwy ciągłości mostu z powodu nie wykonania kompletu przęseł nurtowych. 

W ramach etapu IIB ma być dokończona budowa brakującego odcinka przęsła nurtowego oraz wykonany pozostały zakres, który pierwotnie wchodził w zakres całego etapu II a nie został przeznaczony do wykonania w ramach podetapu IIA. Przypomnijmy, cały drugi etap przebudowy wiąże się z wymianą przęseł nurtowych (na wzór historycznych), budową przyczółka od strony Tczewa oraz wymianą filara nr 2.

Na oferty w przetargu starostwo powiatowe czeka do 22 stycznia. Będzie oceniało cenę – 60 pkt, termin wykonania zamówienia – 20 pkt i gwarancję jakości – 20 pkt.

W trzecim etapie przebudowy planowany jest remont przęseł od strony Lisewa oraz wymiana części powojennej (tymczasowej) konstrukcji. W czwartym etapie zostaną wybudowane wieżyczki oraz portal od strony Tczewa.

- Każda inwestycja, przy realizacji której wynikła konieczność dalszego etapowania, ma swoje konsekwencje czasowe w procesie jej realizacji - przyznaje Marcin Stolarski, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Tczewie. Decyzje te są jednak podyktowane ograniczeniami finansowymi.

Całkowity koszt remontu szacowany jest na ok. 150 mln złotych. Na realizację drugiego etapu powiat ma środki w kwocie ok. 36 mln, na które składa się 31,294 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej, a poza tym 2 mln zł od gminy miejskiej Tczew, środki własne powiatu (550 tys. zł), 2 mln zł ze sprzedaży nieruchomości powiatu tczewskiego oraz 100 tys. zł od powiatu malborskiego.

– Władze samorządowe powiatu tczewskiego nieustannie czynią starania o pozyskanie środków na kolejne etapy oraz promocję tego obiektu. Jednakże, o kolejne środki ministerialne możemy się ubiegać po rozliczeniu obecnej dotacji z rezerwy subwencji ogólnej – mówi Marcin Stolarski.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS