Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Kolejny kontrakt z Energopolem Szczecin rozwiązany

| Redakcja/inf. pras. źródło: Rynek Infrastruktury 04.11.2019

 

Kolejny kontrakt z Energopolem Szczecin rozwiązany
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak poinformowała GDDKiA, firma Energopol Szczecin została usunięta z kolejnego kontraktu. Tym razem chodzi o przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica. Wcześniej rozwiązano umowy z tym przedsiębiorstwem na budowę obwodnicy Wałcza oraz rozbudowę węzła Kijewo.
Pogłębiają się problemy firmy Energopol Szczecin S. A. Po zerwaniu dwóch umów na realizowane dla GDDKiA inwestycje − obwodnica Wałcza i węzeł Szczecin Kijewo – Energopol pozostawał głównym wykonawcą jeszcze dwóch kontraktów. A6 Dąbie – Rzęśnica oraz obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13 znalazły się na cenzurowanym. Wezwanie do poprawy zostało wysłane w połowie października. Z końcem miesiąca GDDKiA postanowiła odstąpić od umowy na odcinek A6 Dąbie – Rzęśnica.

Jak czytamy w komunikacie prasowym zamieszczonym przez GDDKiA, przyczyny odstąpienia od umowy leżą po stronie wykonawcy, który nie wywiązywał się z zawartego kontraktu. Firma Energopol Szczecin wstrzymała roboty, pomimo niewielu prac pozostałych do zakończenia inwestycji. Zgodnie z subklauzulą 15.1 SWK wezwano wykonawcę do wykonywania robót i podjęcia określonych działań, czego ten nie zrealizował.

Brak wznowienia robót

Została uruchomiona gwarancja należytego wykonania, którą był zabezpieczony kontrakt. Kwota zajętej gwarancji wynosi około 3,5 mln złotych. Środki te pozwolą na pokrycie zobowiązań nienależytego wykonywania kontraktu przez Energopol Szczecin, takich jak płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców. Ponieważ wykonawca nie wywiązał się z zapisów kontraktu, będą od niego egzekwowane kary umowne.

Kontrakt o wartości około 35,4 mln złotych podpisano w listopadzie 2017 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2020 roku. Wykonawca zrealizował dotychczas 80 proc. zakresu inwestycji. Pomimo tego, że do wykonania pozostała zaledwie warstwa ścieralna na jezdni w kierunku Szczecina i dokończenie przejścia dla zwierząt, od lipca tego roku wykonawca wstrzymał prace. Nie zrealizował składanych deklaracji o wznowieniu robót od września, czyli po okresie wakacyjnym.

Firma Energopol Szczecin w tym roku przestała płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na A6. Wobec niewywiązywania się wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.

Podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom pracującym przy tej inwestycji płaci w tej sytuacji GDDKiA, czerpiąc środki z należności przewidzianych dla wykonawcy. Łącznie do tej pory zostało wypłacone 12,2 mln złotych, na kolejne wnioski na 0,6 mln złotych są rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tym kontrakcie, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią.

Nowy przetarg jeszcze w grudniu


GDDKiA zapewnia, że ze swojej strony wypełniła wszystkie obowiązki. Wszelkie płatności, które przysługiwały wykonawcy zgodnie z zawartymi kontraktami były realizowane terminowo. W ostatnich miesiącach również odbywały się cykliczne, cotygodniowe spotkania monitorujące w sprawie roszczeń wykonawcy i problemów na kontrakcie. Zleceniodawca deklaruje, iż wszelkie możliwe wsparcie było wykonawcy udzielane. Pomimo działań podejmowanych przez GDDKiA, wykonawca nie zmobilizował się do kontynuowania prac zgodnie z zapisami kontraktowymi.

Jeszcze w grudniu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór nowego wykonawcy, który dokończy inwestycję. Wciąż czekamy na decyzję dotyczącą obwodnicy Warzymic i Przecławia. Inwestycje, w których Energopol był członkiem konsorcjum, toczą się zgodnie z planem. Trwa budowa tunelu w Świnoujściu, przy której Energopol był tylko partnerem. Odpowiedzialność za budowę tunelu średnicowego w Łodzi, w którym Energopol był liderem, przejął partner konsorcjum – PKP PLK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5