Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska,Warszawa

Kongres Infrastruktury otwarty. W jakim stopniu spełniliśmy już marzenia?

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Kongres Infrastruktury otwarty. W jakim stopniu spełniliśmy już marzenia?
fot. Łukasz Patera

Więcej z regionu:

Polska
Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Debata otwierająca VI Kongres Infrastruktury Polskiej skupiła się na kierunkach rozwoju polskiej infrastruktury. Żaden z uczestników nie pokusił się o stwierdzenie, że jej budowa jest zaawansowana dalej, niż w połowie.
VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbywa się dziś (14 czerwca) w Warszawie. Podczas otwarcia wiceminister Andrzej Bittel odczytał list ministra Adamczyka, który objął kongres patronatem. – Tematyka tegorocznych obrad opiera się na najważniejszych zagadnieniach które realizujemy obecnie (…) wprowadzamy w życie ambitny plan unowocześnienia polskiego transportu – przekazał zebranym minister.

Infrastruktura w połowie gotowa?

Debata otwierająca Kongres dotyczyła kierunków rozwoju polskiej infrastruktury. Prowadzący debatę Patrycjusz Wyżga spytał, w jakim procencie infrastruktura w naszym kraju jest już gotowa i spełnia oczekiwania. Wiceminister Andrzej Bittel uważa, że łącznie jest to około 50 procent. – Jesteśmy w połowie drogi do marzeń, ale aspiracje i potrzeby rosną z każdym rokiem – stwierdził dodając, że to optymistyczny szacunek, i czeka nas jeszcze bardzo dużo pracy – Komisja Europejska szacuje koszty rozbudowy sieci bazowe TEN-T na pół biliona euro, a sieci kompleksowej – na milion euro.

Dr Jerzy Kleniewski przewodniczący Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ podał, że według danych jego organizacji „nasza infrastruktura nie jest tak dobra jak byśmy chcieli, ale i nie jest tak zła jak mówimy”. – Inwestycje są niezbędne i powinniśmy je kontynuować – zaznaczył. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel stwierdził, że infrastruktura kolejowa (ponad 19 tys. km linii w zarządzie spółki) będzie zmodernizowana w ok. 30 procentach na zakończenie obecnej perspektywy unijnej. – Jeszcze około 70 procent infrastruktury powinno przejść modernizację. Przygotowujemy już kolejne projekty – przypomniał Merchel.

Jerzy Werle, prezes Warbudu przypomniał Infrastrukturę powinniśmy planować w zakresie 30-50 lat. – Nikt nigdy nie powie, że wybudowaliśmy już całą infrastrukturę, bo wówczas firmy budowlane mogłyby się zwijać. Nawet jeśli porównamy się z Niemcami, którzy mają gigantyczną infrastrukturę, to u nich potrzeby są tak duże, że prawdopodobnie mają nawet więcej do zrobienia niż my – stwierdził.

Drogi ekspresowe i kolej musi nadrabiać straty

Jacek Gryga, p.o. dyrektor GDDKiA wyliczał, że w przebiegu wschód-zachód autostrada A4 jest już gotowa w całości, A2 – w bardzo dużym stopniu ora trwa budowa drogi S6. W kierunku północ-południe daleka od ukończenia jest autostrada A1. Droga S3 jest zaawansowana - „na dniach” będzie gotowy na odcinku od Szczecina do autostrady A4. Najgorzej jest po wschodniej stronie, gdzie realizowany jest projekt Via Carpatia – nie jest gotowe nawet 100 kilometrów. – Podpisujemy już umowy na spory odcinek między Lublinem a Rzeszowem – przypomniał. Na koniec obecnej perspektywy unijnych ma być gotowych ponad 6 tysięcy kilometrów dróg ale… oczekiwania rosną. – Ta meta nam ucieka, więc jeśli będziemy mówić o swoich marzeniachm to nie mamy ukończonych 50-ciu procent – stwierdził.

Wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski odparł jednak, że w rozporządzeniu zapisano budowę 7,6 tys km dróg ekspresowych i autostrad. I choć w zakresie samych autostrad jesteśmy już blisko zakończenia programu, to gorzej jest w zakresie dróg ekspresowych – zrealizowano ich, podobnie jak autostrad, ok. 1,6 tys. km, ale program zakłada budowę prawie czterokrotnie większej sieci. Jak dodał, nowe drogi przekonują wiele osób do wyboru transportu samochodowego, dlatego trudne i ważne wyzwanie przed koleją, aby zachęcić kierowców do wyboru pociągu.

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Stanisław Żmijan przypomniał, że tempo rozwoju infrastruktury warunkuję warunki finansowe, choć przypomniał również, że kilka lat temu, gdy rynek był tani to nastąpiła półtoraroczna luka inwestycyjna. – Teraz pewnie będziemy to nadrabiać, ale już drożej – stwierdził. Jak zauważył, po wejściu do Unii Europejskiej przewozy towarów rosną o 50 milionów ton rocznie – i cały ten wzrost jest absorbowany przez transport samochodowy. Dlatego jego zdaniem ważne jest przyspieszenie rozwoju infrastruktury kolejowej. – Musimy rozłożyć masę towarową na transport kolejowy i drogowy – podkreślił. Drugi z uczestniczących w debacie posłów Bogdan Rzońca z kolei jest zdania, że jesteśmy w dobrej sytuacji jeśli chodzi o infrastrukturę.

Co z waloryzacją?

Kolejnym tematem debaty była sytuacja na rynku wykonawców. Prezes Warbudu Jerzy Werle przestrzegał, że może nas czekaćpodobna sytuacja jak w 2012 roku, kiedy zbankrutowały setki podwykonawców. - Podpisaliśmy trzy lata temu umowę na realizację prac infrastrukturalnych. W międzyczasie koszty pracy czy materiałów wzrosły dwukrotnie. A my musimy zrealizować ten kontrakt – stwierdził, apelując o indeksację umów z wykonawcami. Jak dodał, problem rąk do pracy jest „gigantyczny”, a pracownicy z Białorusi i Ukrainy nie wystarczą do jego rozwiązania tym bardziej, że ich oczekiwania również rosną.

Z jego słowami nie zgodził się Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jak poinformował, jego spółka przeanalizowała ceny najważniejszych materiałów, m. in. cementu, podkładów i rozjazdów. Ich koszt w ciągu ostatnich 18 miesięcy wzrósł o 20 procent, ale wówczas był to dołek cenowy, bo w porównaniu z połową 2015 roku ceny wzrosły o zaledwie 4-5 proc. – Wielokrotnie dopytywaliśmy wykonawców o to, czy właściwie skalkulowali cenę i zapewniali że tego. – Minęło zaledwie kilkanaście miesięcy i już narzekają, że nie opłaca się realizacja – zaznaczył.

Podczas debaty wskazywano także najbardziej zagrożone obecnie projekty infrastrukturalne (m. in. wskazano tu poprawę dostępu kolejowego do portów) oraz zastanawiano się, czy na dalszy rozwój infrastruktury wystarczy środków w kolejnej perspektywie unijnej, szczególnie w obliczu Brexitu. Wiceminister Andrzej Bittel zaznaczył, że walce o nowe środki dla Polski nie służą takie debaty w europarlamencie, jak wczorajsza (tzn. z 13 czerwca).

Kolejne debaty tegorocznego Kongresu będą dotyczyć obszarów związanych z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, obejmą też plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskusje dotyczyć mają także zagrożeń w realizacji projektów, technologii la inteligentnego budownictwa oraz infrastruktury na potrzeby nowych środków komunikacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS