Zakończył się spór GDDKiA i spółki PRInż dotyczący kontraktu na A4 Gliwice – Katowice. Budowa rozpoczęła się w 1998 roku, a zakończyła w 2002. Strony porozumiały się.
O zakończeniu sporu poinformowała drogowa dyrekcja. Sprawa jest tak stara, że kontrakt, którego dotyczyła, zawierany był jeszcze przez poprzednika prawnego obecnej GDDKiA (przed powołaniem GDDKiA, do 2002 r. funkcjonowała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych oraz odpowiedzialna za budowę autostrad Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad).
Chodziło o dodatkowe wynagrodzenie z tytułu budowy autostrady A4 Gliwice – Katowice, pomiędzy węzłami Batorego i Mikołowska - to odcinek o długości 4,4 km. Za realizację tego zadania odpowiedzialne było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych (PRInż) i Dromex (spółka która potem weszła w skład Budimeksu), a umowa zawarta została we wrześniu 1998 roku. Odcinek został oddany do ruchu w listopadzie 2001 roku, a roboty budowlane zakończyły się 31 maja 2002 r.
Jak poinformowała właśnie GDDKiA, pomiędzy stronami powstał spór co do rozliczenia kwot należnych PRInż na podstawie lub w związku z wykonaniem umowy. W konsekwencji 24 sierpnia 2009 r. PRInż złożyło pozew o zapłatę kwoty nieco ponad 10 mln zł wraz z odsetkami naliczanymi od 14 kwietnia 2004 r. do dnia zapłaty.
Spór dotyczył m.in. rozliczenia wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane, zapłaty brakującej części wynagrodzenia za zabezpieczenie skarp węzła Gałeczki, zwrotu kosztów związanych z bezpieczeństwem i utrzymaniem ruchu w przedłużonym czasie, wykonania pogrubienia warstw podbudowy podstawowej i pomocniczej, wymiany gruntu na potrzeby wykonania kanału deszczowego, zwrotu kosztów poniesionych w związku z uzupełnieniem skradzionego oznakowania, zapłaty różnicy pomiędzy łącznym kosztem gwarancji wykonania w przedłużonym czasie, a kwotą wypłaconą przez GDDKiA – podano w komunikacie.
20 lipca 2020 r., strony zawarły ugodę przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie. Ugoda wyczerpuje wszelkie roszczenia PRInż wobec GDDKiA powstałe w związku z realizacją autostrady A4 pomiędzy węzłami Batorego – Mikołowska.
W wyniku ugody GDDKiA zapłaci na rzecz PRInż blisko 7,3 mln zł. PRInż zrzekło się w stosunku do GDDKiA dalej idących roszczeń związanych lub mogących mieć związek z tą umową, w tym roszczenia o zapłatę odsetek oraz o zapłatę połowy kosztów procesu w kwocie ok. 191 tys. zł zasądzonych wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie w sierpniu ub. roku.
Ugoda kończy wieloletni spór sądowy. Jak podkreśla GDDKiA, „wynegocjowana kwota oraz zrzeczenie się pozostałych roszczeń kończy dalsze postępowania sądowe, co jest niewątpliwie korzystne dla interesu Skarbu Państwa”.