Konieczny będzie ponowny wybór najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. Konsorcjum na czele z NDI, które wygrało przetarg, zdecydowało, że nie podpisze umowy.
Chodzi o budowę odcinka ekspresówki o długości 11,8 km. Oferty w tym przetargu były składane we wrześniu ub. roku. Najkorzystniejsza oferta została wskazana pod koniec stycznia. Wskazano wówczas na propozycję złożoną przez konsorcjum firm NDI, NDI Sopot i SP Sine Midas Stroy wartą 300,633 mln zł.
Przetarg przeszedł już kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Umowa jednak na razie nie zostanie podpisana. – Firma NDI wobec braku możliwości dokonania waloryzacji i obecną sytuację na rynku budowlanym z przykrością musiała odstąpić od podpisania umowy – poinformował kilka dni temu lider konsorcjum.
W przetargu na to zadanie wpłynęło 7 ofert, a oferta NDI była najtańsza z nich. Wszystkie propozycje składane jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie były wycenione poniżej szacunku inwestora i zawierały się w przedziale od 300,633 mln zł do 377,548 mln zł. GDDKiA oszacowała to zadanie na 406,904 mln zł.
Drugą ofertą pod względem przyznanej punktacji w tym przetargu złożyło konsorcjum na czele z Rubau Polska. Oferta była wyceniona na niespełna 340 mln zł.
Wysoka inflacja i wojna w Ukrainie drastycznie zmieniły sytuację na rynku – gwałtownie wzrosły ceny surowców i materiałów budowlanych, a z rynku odpłynęła część pracowników będących obywatelami Ukrainy.
W tym tygodniu
Rada Ministrów wprowadziła zmiany do drogowych programów rządowych zwiększając ich budżet. Zdecydowano jednocześnie o podniesieniu limitu we wszystkich kontraktach – także tych zawartych wcześniej – do 10 proc. ceny umownej. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa apelowała o podniesienie tego pułapu do co najmniej 20 proc.
Odcinek Toruń Zachód - Toruń Południe jest częścią trasy S10 między Toruniem i Bydgoszczą. Trasa jest podzielona na 4 odcinki.
Na dwa zostały już podpisane umowy: konsorcjum Kobylarni i Mirbudu wykona fragment od Solca do węzła Toruń Zachód, natomiast Intercor wybuduje drogę Bydgoszcz Południe – Emilianowo. Przetarg na odcinek od Emilianowa do Solca, po wyroku KIO, musi przejść przez ponowny wybór najkorzystniejszej oferty.