Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska,Koszalin

Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 25.02.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino
fot. Szymon Lipiński-Kulka
Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino
Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino
Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino
Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino
Koszalin zapowiada zburzenie wiaduktu na alei Monte Cassino

Więcej z regionu:

Polska
Koszalin

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Policzone są dni zamkniętej od roku przeprawy drogowej nad rzeką Dzierżęcinką w Koszalinie. Wykonane wcześniej ekspertyzy wykazały, że wiadukt pochodzący z lat 70. musi być wymieniony na nowy, gdyż obecny grozi katastrofą budowlaną. Miasto już zapowiedziało przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego obiektu. Pomocne okazały się fundusze rządowe.
Wiadukt na ciągu alei Monte Cassino w Koszalinie ze względu na bardzo zły stan techniczny jest zamknięty od 19 marca 2020 roku. Wiadukt jest sercem głównej arterii komunikacyjnej miasta. Początkowo ruch na przeprawie zwężono do jednego pasa, po tym jak na początku 2020 r. urzędnicy Zarządu Dróg i Transportu w Koszalinie zauważyli pęknięcia przy podtrzymujących wiadukt belkach. Następnie zlecono wykonanie ekspertyzy stanu technicznego obiektu. Okazało się, że obiekt groził katastrofą budowlaną i konieczna jest budowa nowej konstrukcji. Obiekt służył mieszkańcom przez 50 lat i jest ważną przeprawą w stronę Gdańska lub Szczecina.

Miasto właśnie zapowiedziało na połowę kwietnia przetarg. Miałby on mieć formułę „projektuj i buduj”. Do przyszłego wykonawcy będzie należało opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich decyzji umożliwiających realizację inwestycji. Konieczne będzie rozebranie konstrukcji dwóch nitek wiaduktu i budowa nowych o długości 220 metrów i nośności klasy I. Zachowany ma być układ po dwie jezdnie w każdą stronę i po dwa pasy ruchu. Powstanie także obustronny chodnik dla pieszych. Przebudowane zostaną także schody przy wiaduktach.

Na zlecenie miasta opracowano ekspertyzę stanu obiektu. Przeprawa powstała w latach 70. I była wybudowana w technologii belek WBS. Był to typowy wynalazek socjalizmu i był niczym wielka płyta w budownictwie mieszkaniowym. Główną zaletą tej technologii była możliwość szybkiego budowania i przy małym zaangażowaniu robotników. W przypadku wiaduktów i mostów mankamentem w tamtych czasach był mały udźwig, wynoszący 30 ton, ówczesnych dźwigów. Stąd belki WBS użyte do koszalińskiej przeprawy musiały być jak najlżejsze i nie spełniają dzisiejszych norm jeśli chodzi o grubość betonu i otuliny na prętach zbrojeniowych. W związku z czym dochodzi do tego, że zbrojenie w koszalińskim wiadukcie zaczęło korodować pod wpływem wilgoci i niszczyć się.

– Mosty budowane w technologii belek WBS w całym kraju były rozbierane najczęściej po około 30-letnim okresie użytkowania, zatem i tak bardzo długo koszaliński obiekt pozwalał prowadzić tędy ruch samochodowy – przyznał latem zeszłego roku Andrzej Kierzek, zastępca prezydenta Koszalina.

Miasto szacuje, że inwestycja potrwa do końca 2022 roku. Koszalin na budowę nowego wiaduktu otrzymał 24 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W budżecie miasta na 2021 rok zagwarantowano kwotę 13 mln zł. Kolejne kilkanaście milionów złotych ma być uwzględnione w budżecie miasta na 2022 rok.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5