Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Koszt kilometra autostrady zawiera też cenę ryzyka. To można ograniczyć

| Elżbieta Pałys źródło: RI 01.10.2019

 

Koszt kilometra autostrady zawiera też cenę ryzyka. To można ograniczyć
fot. pixabay.com/pl/webandi

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Porównywanie kosztów budowy 1 kilometra autostrady nie ma większego sensu. Ostateczna cena zależy bowiem od wielu czynników jak choćby ukształtowanie terenu, czy liczba obiektów inżynierskich. Jeśli by jednak szukać pola do obniżenia kosztów, to można go szukać na przykład nie płacąc za ryzyko, które w wyniku sztywnych zapisów w umowach, jest automatycznie wliczane do kontraktów. – Mamy system zbudowany na braku zaufania – mówi Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska.
Ile kosztuje budowa kilometra autostrady w Polsce? Na przykład dla odcinka C autostrady A1 jest to 35 mln zł – wylicza Multiconsult Polska w raporcie Autostrady do granic. Jednak, jak wykazuje firma, która ma spore doświadczenie w projektowaniu i dróg klasy A, porównywanie samych kwot nie ma większego sensu, gdyż na ostateczny koszt budowy kilometra drogi ma wpływ wiele czynników a cena często istotnie różni się nawet w ramach tego samego ciągu drogowego.

Kilometr kilometrowi nierówny

Bardzo dobrze widać ro na wspomnianej już autostradzie A1. Jak policzono w raporcie, jeden kilometr autostradowej jedynki w zurbanizowanym terenie Śląska, w dodatku czasem ze szkodami górniczymi może kosztować nawet 135,7 mln zł netto na trasie Maciejów – Sośnica.

Dla porównania w terenie niezurbanizowanym, na odcinku Tuszyn (bez węzła) – Piotrków Południe (z węzłem) koszt kilometra autostrady to jedynie 24,6 mln zł. Wymagania techniczne dla danego odcinka, koszt wykupu gruntów (znacznie wyższy im bliżej terenów zurbanizowanych), uksztaltowanie terenu, liczba i rodzaj obiektów inżynierskich – to tylko część elementów które decydują o ostatecznym koszcie budowy drogi. Do tego dochodzą koszty związane z urządzeniami ochrony środowiska, wśród których do najbardziej kosztownych należą przejścia dla zwierząt.

W latach 1996 – 2016 budowa tego typu obiektów kosztowała 7 mld zł – przypomina Joanna Borzuchowska z Multiconsult Polska. Koszt jednego dużego przejścia to ok. 20-30 mln zł, tymczasem ich budowy przy inwestycjach autostradowych nie da się uniknąć. – Na liczącym 37 km odcinku A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec, dla którego Multiconsult opracowuje koncepcję programową będą 54 przejścia, w tym te dla zwierząt dużych, małych oraz przepusty – mówi Joanna Borzuchowska.

– Warto podkreślić, że gwałtowny wzrost cen materiałów, brak rąk do pracy oraz znacząco zwiększone zarobki pracowników, a także trudności logistyczne i niedoszacowane stare umowy wpłynęły na wzrost cen nowych kontraktów – dodaje Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska. – Do tego cały czas mamy do czynienia z trudnymi relacjami kontraktowymi. W tym roku mieliśmy aż 10 zerwanych umów na budowy dróg. Ich przyczyny były prozaiczne – brak odpowiednich marż. Jeśli ceny materiałów wzrosły o kilkadziesiąt procent to firmy z marżami na poziomie 3-4 proc. nie były w stanie dotrzymać umów podpisanych kilka lat temu – dodaje Wielopolski.

W opracowanym raporcie Multiconsult Polska wskazuje na możliwe pola optymalizacji kontraktów drogowych. To m.in. współpraca projektanta z wykonawcą w kontraktach typu zaprojektuj i wybuduj (można zoptymalizować wiele parametrów projektowych, w tym układ drogowy, wysokości nasypów, obiektów inżynierskich itp.). Oszczędności można poczynić także korzystając z oprogramowania i modelowania w formacie 3D. Jak wskazano w raporcie, zoptymalizowane na tym etapie kolizje i rozwiązane problemy w znacznym stopniu redukują negatywne konsekwencje w trakcie budowy, jak i późniejszego użytkowania. Optymalizację kosztów można uzyskać także dopasowując długość gwarancji do przepisowej trwałości budowli drogowej.

Ile kosztuje ryzyko

Gdyby jednak spojrzeć na to, co bierze pod uwagę wykonawca kalkulując koszty budowy drogi, to oprócz wyceny robót ziemnych, które stanowią ok. 30-40 proc. w całkowitym koszcie, obiektów inżynierskich, w tym związanych z ochroną środowiska ( 20-40 proc.), konstrukcji nawierzchni (5-10 proc.), odwodnienia (5-10 proc.) i systemu zarządzania ruchem (4-5-procentowy udział w koszcie) na ostateczną wycenę wpływa także swoisty „podatek” od ryzyka.

Prezes Multiconsult Polska przytacza przykład z własnej praktyki. Chodziło o budowę niepublicznej placówki oświatowej. Według kosztorysu, obiekt miał kosztować 8 mln zł. Umowa z wykonawcą została przygotowana według zasad jak przy klasycznym zamówieniu publicznym, co w praktyce oznaczało przerzucenie większości ryzyk na wykonawcę. Najtańsza oferta opiewała na 14 mln zł. Zmieniono więc umowę – kolejna przygotowując według (uproszczonych na te potrzeby) zasad FIDIC. Najtańsza oferta była warta 8 mln zł. 

Część z ryzyk, tych które prawnicy wykreślili z pierwotnej umowy się zrealizowało – mówi Jarosław Wielopolski. Jednak dodatkowy koszt związany z tego tytułu wyniósł 1,5 mln zł, co oznacza, że finalnie obiekt kosztował 9,5 mln zł. Przypomnijmy, gdyby ryzyka spoczywały na wykonawcy, inwestor zapłaciłby dodatkowe 4,5 mln zł więcej (tj. do 14 mln zł z najtańszej oferty przy sztywnej umowie).

Umowom na inwestycje publiczne, w tym drogowe, przyświeca założenie, że wszystkie ryzyka, które mogą wystąpić, zrealizują się i od razu za nie płacimy – zauważa prezes Multiconsult. – Prawnicy nie dają szansy, by zbudować taniej – dodaje podkreślając: mamy system zbudowany na braku zaufania, zamiast na zaufaniu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5